|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#421 |
|
|
Sv: Politi med hijab?
Altså, hvis vi skal begynne å tolke religiøse skrifter her, så vil jeg helst slippe å ha politi som følger både koranen og bibelen slavisk. |
|
|
|
|
|
#422 |
|
Yes, we can!!
|
Ikke mot å tillate det, sånn rent generelt. Men tillater man det som en del av en uniform, spesielt politiuniform, så blir det mer enn "tillate". Man kan si at det nesten blir "bifaller", kanskje?
|
|
|
#423 |
|
Deltidsmamma
|
Det var jo du som satte meg på det akkurat nå. Du skriver at kristne må ikke gå uten fletter, selv på tross av bibelvers, mens muslimer må gå med hijab i den grad at vi bør endre uniformsreglementet til politiet. |
|
|
|
|
|
#424 |
|
flisespikker
|
Hvis man mener hijabe er en skadelig skikk, så skjønner jeg argumentet med at man ikke vil akseptere det på denne måten. Men å si at man synes det er latterlig, det høres både veldig useriøst og veldig lite "interessert i å forstå hvordan motparten tenker" ut.
|
|
|
#425 |
|
Yes, we can!!
|
Nå var det jo svært uvanlig å se hijab hos muslimske innvandrere i vestlige land før sent 90-tall, og så en eksplosjon etter 11/9/2001. Mange unge kvinner fant da aktivt frem et plagg som hverken de eller deres mødre noensinne hadde brukt. I Bosnia var plagget overhodet ikke brukt for 15 år siden. Nå er det svært, svært utbredt.
|
|
|
#426 |
|
Yes, we can!!
|
Det er jeg enig i.
|
|
|
#427 |
|
flisespikker
|
Jeg mener ikke "tradisjon" når jeg sier "kultur".
|
|
|
#428 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#429 |
|
|
Det var fordi jeg mener man må se på flere aspekter her enn hobbyanalysering av religiøse skrifter. |
|
|
|
|
|
#430 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg tror at det er mer enn hobbyanalysering Islamsk Råd driver med når de lander på at hijab er obligatorisk. I tillegg til Koranen, så også andre religiøse skrifter. Sist redigert av bønna : 12-02-09 kl 13:50. |
|
|
|
|
|
#431 |
|
Mother of Dragons
|
Islam er jo en mye mer livstilstyrende religion, det er det jo. Men ikke sånn at en muslim trenger å ha noe problem med å jobbe som politi, og det er ikke det det handler om for min del. Jeg har full tillit til at muslimsk politi har lojalitetene sine klare.
|
|
|
#432 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du kan godt henge deg opp i den ene setningen, og jeg kan godt trekke tilbake latterlig i denne sammenheng, i innlegget mitt videre så forklarer jeg jo noe videre. Jeg synes det er undertrykkende at man skal oppfordre/tillate et religiøst påbud som i bunn og grunn (det kommer man virkelig ikke bort fra) er undertrykkende, likestillingsfiendelig og skadelig. Hijaben er uansett valgfrihet til formål for å dekke til kvinnen fra menns blikk, med den forklaring at man ikke skal friste mannen (for menn kan jo bare ikke styre seg). Det er da godt at den norske statskirke har gått vekk fra at kvinner ikke kan tale i forsamlinger, ikke kan ha ledende stillinger, må være gift for å få døpt barn etc. Det samme kan sies med Islam, ønsker man å jobbe med å endre de uheldige etterslep av påbud og skikker, så godtar man ikke hijab for personer i offentlige stillinger som skal være nøytrale. Det gir heller ikke et signal om nøytralitet i mange situasjoner som politifolk skal håndtere, som man ser er jeg todelt i begrunnelsen for hvorfor jeg er imot, hvis man husker tidligere innlegg.
|
|
|
#433 |
|
Yes, we can!!
|
Men når du sammenligner med det norske skautet for et par generasjoner siden, så tror jeg akkurat det var mer "tradisjon" enn kultur. Hijab er et mye mer aktivt valg, på tross av tradisjoner, var poenget mitt.
|
|
|
#434 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå er det ikke jeg som har slått opp i koranen og funnet det sitatet da. Det er muslimer selv som henviser til dette som én årsak til bruk av hijab. Som jeg også skrev, så finnes det flere årsaker, deriblant at man ønsker å |
|
|
|
|
|
#435 |
|
flisespikker
|
At det er et aktivt valg er åpenbart.
|
|
|
#436 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Politi med hijab?Åja, sånn. Men du skal nok ikke se bort fra at det ble okket et og annet "da e´ukristelegt, da e da da e!" dersom en kone skulle driste seg til å gå på butikken barhodet en gang midt i forrige århundre.
|
|
|
#437 |
|
flisespikker
|
Sv: Politi med hijab?Ja, nettopp.
|
|
|
#438 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Politi med hijab?Nei, men det er jo likevel snedig at den ble skrudd "på" ganske nylig og veldig brått?
|
|
|
#439 |
|
Deltidsmamma
|
Enig i dette. |
|
|
|
|
|
#440 |
|
Mother of Dragons
|
Ja, det har jo blitt en statement på at "jeg er muslim og stolt av det" for veldig mange.
|
![]() |
|
|