|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#442 |
|
flisespikker
|
Sv: Politi med hijab?
Jeg mente ikke å si at det bare er snakk om bluferdighet, altså. De som har begynt å bruke hijab det siste tiåret har sikkert i stor grad gjort det ut fra et økt behov/ønske om å flagge kulturell tilhørighet. Men grunnen til at tilhørigheten markeres akkurat på denne måten antar jeg jo er at det å bruke hijab er en "selvsagt" del av den tradisjonen de kommer fra (også selv om de strengt tatt ikke lever i den nå).
|
|
|
#443 |
|
Mother of Dragons
|
Jojo, men det er veldig lite godt argument for at man må bruke det på grunn av religionen dersom hverken moren eller bestemoren din har brukt det. Og dermed mindre gyldig argument for at man må ha det sammen med politiuniformen. En personlig statement må man kunne legge vekk sammen med en uniform.
|
|
|
#444 |
|
|
Jeg tror jeg er farget av at jeg ikke ser på bruk av hijab som et utpreget religiøst statement. Spesielt siden de som allerede er inne på tanken om å søke politiskolen ikke er konservative, dypt religiøse muslimer uansett. Da er det nok større hinder å overkomme enn hijab-bruk. |
|
|
|
|
|
#446 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Poenget med denne sammenligningen er vel at det norske skautet er borte for lenge siden. Det norske samfunn har uviklet seg i takt med tiden, og kvinner har fått en mer selvstendig posisjon. Heldigvis må jeg si. Jeg ser absolutt ingen grunn til at vi i Norge skal tilrettelegge for at kvinner skal dekke seg til - det synes jeg rett og slett er å gå tilbake i tiden. Jeg ser ingen grunn til at det er en fordel for kvinnen. Eller? |
|
|
|
|
|
#447 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Politi med hijab?Jeg klarer søren ikke bestemme meg helt hva jeg mener om dette. Jeg ser argumentene i at politiet skal framstå som nøytralt, og at bruk at hijab til uniformen er et signal på religiøsitet som kan bryte med denne nøytraliteten.
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 12-02-09 kl 20:39. |
|
|
|
|
|
#448 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#449 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Forøvrig husker jeg at jeg stusset sånn over bruk av hijab etter en ferie i Tunis for noen år siden. Rett etter jeg kom hjem var jeg på Grønland i Oslo Sentrum, og der så jeg flere kvinner med slør enn jeg så i Tunis. Kanskje dette er forklaring - at det faktisk er forbudt å bære hijab i Tunis (i alle fall på offentlige kontorer). Ser at artikkelen ble skrevet for noen år siden, så det er med forbehold om evnt. regelendring. |
|
|
|
|
|
#450 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kjempebra innlegg. Dette er jeg fullstendig enig i.
|
|
|
#451 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Ja, Nebbia sier det så bra. Helt enig.
|
|
|
#453 |
|
Peppy!
|
Jeg er enig med deg her, med unntak av at jeg synes ikke det er et paradoks å være mot blasfemilovgivningen og for hijab i politiet. Jeg oppfatter det som å være en slags frihetstankegang som binder det sammen. Frihet til å få si hva man vil, frihet til å få bruke hijab i politiet. |
|
|
|
|
|
#454 |
|
Mother of Dragons
|
Hvorfor er det et paradoks? Om man er for alle typen ytringer og anser hijaben som en ytring, så er det vel ikke så rart?
|
|
|
#455 |
|
Deltidsmamma
|
Men så er det det om man skal få lov å ytre seg samtidig som man er på jobb som uniformert politi. |
|
|
|
|
|
#456 |
|
Mother of Dragons
|
Eh, jaaaaaaah? Det er det man diskuterer ja.
|
|
|
#457 |
|
flisespikker
|
Ja, det er mye det diskusjonen går på. Og da synes jeg man skal ha tunga rett i munnen når man bestemmer seg for hvilke argumenter man synes bør tillegges vekt. ("Jeg er uenig i denne ytringen" er for eksempel ikke et særlig godt argument for å forby en ytring.)
|
|
|
#458 |
|
Passiv
|
Jeg påpekte fra mitt ståsted, og begge disse sakene har sterke støttespillere i konservative religiøse miljøer. Jeg er enig med deg at dette ikke paradokser ut i fra ytringer, men det var heller ikke det som var mitt utgangspunkt. |
|
|
|
#459 |
|
Deltidsmamma
|
Enig i det. For meg blir det da en prinsipp-diskusjon; hva slags ytringer ønsker vi å tillate for uniformert politi. Jeg synes det skal være meget strengt. Er man på jobb som uniformert politi er man faktisk det, og ikke privatperson. Og jeg ser ingen vektige grunner for å gjøre unntak for muslimske hodeplagg. Snarere tvert om med tanke på den verdimessige betydningen til hijab. Sist redigert av bønna : 12-02-09 kl 15:10. |
|
|
|
|
|
#460 |
|
Tidsklemma
|
Signerer |
|