Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-09, 14:23   #441
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja, det har jo blitt en statement på at "jeg er muslim og stolt av det" for veldig mange.

Og det synes jeg er en Fin Ting.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 14:24   #442
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, men det er jo likevel snedig at den ble skrudd "på" ganske nylig og veldig brått?

Jeg mente ikke å si at det bare er snakk om bluferdighet, altså. De som har begynt å bruke hijab det siste tiåret har sikkert i stor grad gjort det ut fra et økt behov/ønske om å flagge kulturell tilhørighet. Men grunnen til at tilhørigheten markeres akkurat på denne måten antar jeg jo er at det å bruke hijab er en "selvsagt" del av den tradisjonen de kommer fra (også selv om de strengt tatt ikke lever i den nå).

Gammel 12-02-09, 14:25   #443
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Og det synes jeg er en Fin Ting.

Jojo, men det er veldig lite godt argument for at man må bruke det på grunn av religionen dersom hverken moren eller bestemoren din har brukt det. Og dermed mindre gyldig argument for at man må ha det sammen med politiuniformen. En personlig statement må man kunne legge vekk sammen med en uniform.

Jeg argumenterer ikke mot hijabforslaget altså, jeg driver bare å finner argumenter til at jeg klarer å bestemme meg helt.

Gammel 12-02-09, 14:28   #444
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jojo, men det er veldig lite godt argument for at man må bruke det på grunn av religionen dersom hverken moren eller bestemoren din har brukt det. Og dermed mindre gyldig argument for at man må ha det sammen med politiuniformen. En personlig statement må man kunne legge vekk sammen med en uniform.

Jeg argumenterer ikke mot hijabforslaget altså, jeg driver bare å finner argumenter til at jeg klarer å bestemme meg helt.

Jeg tror jeg er farget av at jeg ikke ser på bruk av hijab som et utpreget religiøst statement. Spesielt siden de som allerede er inne på tanken om å søke politiskolen ikke er konservative, dypt religiøse muslimer uansett. Da er det nok større hinder å overkomme enn hijab-bruk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 14:28   #445
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Ja, det har jo blitt en statement på at "jeg er muslim og stolt av det" for veldig mange.

Og det er jo helt greit

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 14:30   #446
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Åja, sånn. Men du skal nok ikke se bort fra at det ble okket et og annet "da e´ukristelegt, da e da da e!" dersom en kone skulle driste seg til å gå på butikken barhodet en gang midt i forrige århundre.

Det handler jo om en bluferdighet, som jo henger sammen med et syn på seksualitet og på kjønn, og, ja.

Poenget med denne sammenligningen er vel at det norske skautet er borte for lenge siden. Det norske samfunn har uviklet seg i takt med tiden, og kvinner har fått en mer selvstendig posisjon. Heldigvis må jeg si. Jeg ser absolutt ingen grunn til at vi i Norge skal tilrettelegge for at kvinner skal dekke seg til - det synes jeg rett og slett er å gå tilbake i tiden. Jeg ser ingen grunn til at det er en fordel for kvinnen. Eller?

I bunn og grunn er det viktigste prinsippet at politiet skal være nøytralt, og da kan jeg ikke se at det er riktig å tillate bruk av hijab til uniformen. Eller turban, hakekors, piercing eller annet for den saks skyld.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 14:34   #447
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer søren ikke bestemme meg helt hva jeg mener om dette. Jeg ser argumentene i at politiet skal framstå som nøytralt, og at bruk at hijab til uniformen er et signal på religiøsitet som kan bryte med denne nøytraliteten.

Jeg skjønner også argumentet til ei jente i politiet med pakistansk opprinnelse, at hun ikke ville føle seg vel ved å skulle vokte den israelske ambasade iført hijab. Et såpass tydelig religiøst hodeplagg vekker endel tanker hos folk, og kan virke provoserende uansett hvor lite provokasjon som ligger bak.

Samtidig klarer jeg ikke fri meg fra tanken på at dersom ei muslimsk jente, som selv velger å bruke hijab, også velger å søke seg til politiet, så er dette en såpass gjennomtenkt sak at hun ikke vil ha noe problem med å utføre jobben slik den skal gjøres.

Jeg klarer heller ikke å se for meg at politiet i norge ved å tillate bruk av hijab til uniformen nå skal rennes ned av unge muslimske jenter som ønsker dette. Storbritannia har noen fler politiansatte enn vi har i Norge - de har 13 jenter som bruker hijab til uniformen. Jeg tviler på at det vil bli et "stort problem" her i landet.

Når man bruker argument som "ren og statisk" uniform, så syns jeg ikke ut fra bildene Benmurphy viser at hverken hijab eller turban for den saks skyld ser ut til å bryte med uniformen. Det kommer klart fram at det er en del av uniformen i mine øyne.

Å argumentere med at hijab i seg selv er kvinneundertrykkende syns jeg ikke blir riktig i denne sammenhengen. Jeg kjenner endel kvinner som bærer hijab med stolthet, og jeg vet de vil protestere på det heftigste om noen foreslår at de er undertrykt av den grunn. (Og nåde den mann som ville forsøke å undertrykke ei av jentene jeg kjenner - snakk om dame med bein i nesa.) Hva som også ikke kommer fram så ofte er at Koranen også legger regler/anbefalinger om at menn skal dekke seg til - en religiøs muslimsk mann vil f.eks. ikke vise seg med shorts og t-skjorte, da både bein og armer skal være dekket til. Dette kommer ikke ofte fram, for å si det slik.

Nei - jeg ser arguementene fra begge sider, jeg klarer ikke helt å bestemme meg, men jeg tror jeg likevel ramler ned på "hva er problemet?"

Sist redigert av Inagh : 12-02-09 kl 20:39.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 14:37   #448
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Rasjonelt kan jeg jo se at det fins argumenter som tilsynelatende er gode mot å tillate denne endringen i politiets uniformsinstruks, og i lys av hvor mye rasistisk grums som skrives med utgangspunkt i denne saken i Norge om dagen, så setter jeg pris på at flere her har tatt bryet med å formulere saklige motargumenter, men for min egen del må jeg si at jo mer jeg tenker på dette, og jo mer jeg kjenner etter, jo mindre greier jeg å se poenget med ikke å tillate variasjon i hodeplaggene til politiet altså. Jeg syns også at en god del av motstanden her i Norge virker pinlig provinsiell.

Jeg er ingen tilhenger av bruk av hijab i polititet. Om argumentet er så rasjonelt er en annen sak, men jeg synes religionsutøvelse tar altfor stor plass i samfunnet generelt, og jeg synes det er en uting å måtte tilpasse f.eks. uniformsregler av religiøse hensyn. Nå har aldri religion gjennomsyret samfunnet vårt på samme måte som islam gjør der det er utbredt, og det virker kanskje som et billig poeng å kreve at muslimer også må lære seg å skille sterkere mellom jobb og privatliv (hvor jeg mener religionsutøvelsen bør finne sted), men jeg mener dette er en del av integreringen hvor også innvandrerne selv må bidra.

Motstanden mot hijab kan sikkert anses å være pinlig provinsiell, men jeg synes argumentene for bærer preg av misforstått politisk korrekthet som fremfor alt drives av frykt for å bli sett på som intolerant eller hva som verre er. Fra mitt ståsted synes jeg også det er at paradoks at mange av de som sto på barrikadene i blasfemisaken er tilhengere av bruk av hijab i politiet. Mitt engasjement i begge sakene handler om at konservative religiøse krefter ikke skal få lov til å sette dagsorden.

Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 14:38   #449
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Forøvrig husker jeg at jeg stusset sånn over bruk av hijab etter en ferie i Tunis for noen år siden. Rett etter jeg kom hjem var jeg på Grønland i Oslo Sentrum, og der så jeg flere kvinner med slør enn jeg så i Tunis. Kanskje dette er forklaring - at det faktisk er forbudt å bære hijab i Tunis (i alle fall på offentlige kontorer). Ser at artikkelen ble skrevet for noen år siden, så det er med forbehold om evnt. regelendring.

http://209.85.129.132/search?q=cache...lnk&cd=1&gl=no

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 14:44   #450
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg er ingen tilhenger av bruk av hijab i polititet. Om argumentet er så rasjonelt er en annen sak, men jeg synes religionsutøvelse tar altfor stor plass i samfunnet generelt, og jeg synes det er en uting å måtte tilpasse f.eks. uniformsregler av religiøse hensyn. Nå har aldri religion gjennomsyret samfunnet vårt på samme måte som islam gjør der det er utbredt, og det virker kanskje som et billig poeng å kreve at muslimer også må lære seg å skille sterkere mellom jobb og privatliv (hvor jeg mener religionsutøvelsen bør finne sted), men jeg mener dette er en del av integreringen hvor også innvandrerne selv må bidra.

Motstanden mot hijab kan sikkert anses å være pinlig provinsiell, men jeg synes argumentene for bærer preg av misforstått politisk korrekthet som fremfor alt drives av frykt for å bli sett på som intolerant eller hva som verre er. Fra mitt ståsted synes jeg også det er at paradoks at mange av de som sto på barrikadene i blasfemisaken er tilhengere av bruk av hijab i politiet. Mitt engasjement i begge sakene handler om at konservative religiøse krefter ikke skal få lov til å sette dagsorden.

Kjempebra innlegg. Dette er jeg fullstendig enig i.

Gammel 12-02-09, 14:46   #451
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, Nebbia sier det så bra. Helt enig.

Gammel 12-02-09, 14:47   #452
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

*får ikke prikket Nebbia*

Gammel 12-02-09, 14:49   #453
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra mitt ståsted synes jeg også det er at paradoks at mange av de som sto på barrikadene i blasfemisaken er tilhengere av bruk av hijab i politiet. Mitt engasjement i begge sakene handler om at konservative religiøse krefter ikke skal få lov til å sette dagsorden.

Jeg er enig med deg her, med unntak av at jeg synes ikke det er et paradoks å være mot blasfemilovgivningen og for hijab i politiet. Jeg oppfatter det som å være en slags frihetstankegang som binder det sammen. Frihet til å få si hva man vil, frihet til å få bruke hijab i politiet.

Ellers, som sagt, jeg tenderer til å være negativ til hijab i politiet, av samme grunner som deg.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 14:52   #454
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra mitt ståsted synes jeg også det er at paradoks at mange av de som sto på barrikadene i blasfemisaken er tilhengere av bruk av hijab i politiet.

Hvorfor er det et paradoks? Om man er for alle typen ytringer og anser hijaben som en ytring, så er det vel ikke så rart?

Jeg synes blasfemiparagrafen er en mye mindre komplisert sak enn det med hijab. Det å bære en hijab eller ei går ikke under fundamentale menneskerettigheter, men hva som er lønnsomt for samfunnet som en helhet, og det er jo mye vanskeligere å si noe sikkert om.

Gammel 12-02-09, 14:53   #455
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Hvorfor er det et paradoks? Om man er for alle typen ytringer og anser hijaben som en ytring, så er det vel ikke så rart?

Men så er det det om man skal få lov å ytre seg samtidig som man er på jobb som uniformert politi.

Gammel 12-02-09, 14:55   #456
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Men så er det det om man skal få lov å ytre seg samtidig som man er på jobb som uniformert politi.

Eh, jaaaaaaah? Det er det man diskuterer ja.
Dette var en kommentar til Nebbia at jeg ikke synes det er et paradoks.

Gammel 12-02-09, 14:58   #457
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Ja, det er mye det diskusjonen går på. Og da synes jeg man skal ha tunga rett i munnen når man bestemmer seg for hvilke argumenter man synes bør tillegges vekt. ("Jeg er uenig i denne ytringen" er for eksempel ikke et særlig godt argument for å forby en ytring.)

(Jeg er ikke utvetydig for dette, jeg heller, men kommer med argumenter der jeg kommer på det, for å teste hvor gode argumentene mot denne regelendringen er.)

Gammel 12-02-09, 15:00   #458
Nebbia
Passiv

Standard

Jeg påpekte fra mitt ståsted, og begge disse sakene har sterke støttespillere i konservative religiøse miljøer. Jeg er enig med deg at dette ikke paradokser ut i fra ytringer, men det var heller ikke det som var mitt utgangspunkt.

Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 15:02   #459
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, det er mye det diskusjonen går på. Og da synes jeg man skal ha tunga rett i munnen når man bestemmer seg for hvilke argumenter man synes bør tillegges vekt. ("Jeg er uenig i denne ytringen" er for eksempel ikke et særlig godt argument for å forby en ytring.)

Enig i det. For meg blir det da en prinsipp-diskusjon; hva slags ytringer ønsker vi å tillate for uniformert politi. Jeg synes det skal være meget strengt. Er man på jobb som uniformert politi er man faktisk det, og ikke privatperson. Og jeg ser ingen vektige grunner for å gjøre unntak for muslimske hodeplagg. Snarere tvert om med tanke på den verdimessige betydningen til hijab.

Sist redigert av bønna : 12-02-09 kl 15:10.
Gammel 12-02-09, 15:03   #460
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Signerer

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:48.