Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-09, 16:19   #641
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Jeg skjønner ikke helt den skjørt vs. hijab greia. Hvis noen i Smiths venner hadde krevd straff for blasfemi eller krevd å bruke skjørt til politiuniformen, så tør jeg påstå at INGEN hadde støttet det. De hadde blitt stemplet som fanatiske og kvinnediskriminerende.

Når det gjelder kvinnelige muslimers rett til å bruke hijab synes det derimot å være PK. At det er praktisk mulig å bruke hijab OG utføre sine politioppgaver har vel ingenting med saken å gjøre? Saken er HVA politiet skal formidle. Bla-bla, jeg har gjentatt meg selv mange ganger nå. Generelt om hijab fatter jeg ellers ikke at så mange oppegående kvinner støtter bruken. At man faktisk kjøper argumentet om at hijab bæres frivillig. Ja, det er sikkert noen som gjør det, men like mange som ikke gjør det. Det får veie tyngst. Det er ingen menneskerett å bli politi. Hvis alle skal få personlige ønsker oppfylt overalt, da skal det jaggu bli spennede å se hvordan samfunn vi får.

Ellers synes jeg ikke Karita er helt på jordet. Rana derimot...

Er visst lei denne debatten, jeg også.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 16:21   #642
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

At det er praktisk mulig å bruke hijab OG utføre sine politioppgaver har vel ingenting med saken å gjøre? Saken er HVA politiet skal formidle.

Jeg er helt enig i at de praktiske innvendingene er ganske uinteressante, og synes akkurat disse argumentene er rimelig oppkonstruerte.

Gammel 17-02-09, 16:25   #643
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Vel om du synes denne problemstilingen er søkt, så hva sier du til den neste jeg drar frem? Har du noen synspunkter der??

Mener du de greiene du skrev om svømming? Eller har du enda flere trumfkort gjemt i ermet?

Bla-bla, jeg har gjentatt meg selv mange ganger nå.

Her oppsummerte du fint.

Ben "even a broken record is correct twice a day" Murphy

Sist redigert av Benmurphy : 17-02-09 kl 16:31. Årsak: (rettet tastefeil)
Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 16:27   #644
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Menner du de greiene du skrev om svømming? Eller har du enda flere trumfkort gjemt i ermet?

Her oppsummerte du fint.

Ben "even a broken record is correct twice a day" Murphy

Record?

Jeg som er nesten helt sikker på at det er klokka som er rett to ganger i døgnet?

Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 16:29   #645
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At man faktisk kjøper argumentet om at hijab bæres frivillig. Ja, det er sikkert noen som gjør det, men like mange som ikke gjør det.

Vet du, dette er noe av det mest diskriminerende vrøvlet jeg noen gang har lest. Hvor i all verden har du det fra at det er like mange som blir tvunget til hijab som de som bærer det frivillig? Snakk om å fordømme muslimske jenter.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 16:32   #646
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Menner du de greiene du skrev om svømming? Ben "even a broken record is correct twice a day" Murphy

Jeg mente svømminga ja. Eller noen av de andre fysiske kravene for den saks skyld.
Kanskje vi etterhvert gå tilbake til kjønnsdelt svømmeundervisning i skolene i integreringens navn?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 16:34   #647
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At Karita Bekkimellom velger å sammenlikne kjønnlemlestelse, som er et direkte seksuelt overgrep som lemlester en kvinne for livet, med det å bære en hijab, som er en frivillig sak for den enkelte muslimske kvinne, det er så lavmål at det nesten ikke er til å tas seriøst.

Og sånn ellers - bare for å ha det litt moro - Smiths Venner kaller seg offisielt "Den Kristelige Menighet," og jentene i menigheten har like mye lov til å gå med bukser som andrer jenter har.

Jeg er litt usikker på denne. En hijab dekker til ørene, kan de begrense hørselssansen noe?

Ja, det begrenser hørselssansen på lik linje som lue og tykt hår, slik fler før meg har nevnt. Stort problem? Tror ikke det.

Det eneste problemet jeg ser med å tillate bruk av hijab til politiuniformen er at det bryter mot det at politiet skal framstå som en verdinøytral enhet. En hijab gir sterke signaler både religiøst og til en viss grad politisk.
Jeg klarer likevel ikke å se at det skal være et problem, fordi andelen kvinner som ønsker bruke hijab til uniformen er forsvinnende liten.

Gammel 17-02-09, 16:37   #648
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mente svømminga ja. Eller noen av de andre fysiske kravene for den saks skyld.

Mener du seriøst at man ikke bør tillate hijab i politiet fordi du tenker deg at de kvinnene som bruker hijab kanskje ikke vil kunne gjennomføre svømmetesten? Var dette seriøst ment som et argument?

Gammel 17-02-09, 16:40   #649
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Mener du seriøst at man ikke bør tillate hijab i politiet fordi du tenker deg at de kvinnene som bruker hijab kanskje ikke vil kunne gjennomføre svømmetesten? Var dette seriøst ment som et argument?

Jeg tenker at kanskje de damene som vil gjerne bli politi og vil ha hijab ikke har tenkt over alle konsekvensene.
Hun muslimske damen som var politi, sa at hun mente at alle de fysiske kravene burde være de samme.
Jeg tror at hun sa dette fordi dette er et annet potensielt problemområde, i tillegg til uniformsreglementet.

Jeg er overrasket over at mange ikke skjønner hva hijab'en er og brukes for, og særlig ikke du som bor midt oppi det.

Sist redigert av bønna : 17-02-09 kl 17:51.
Gammel 17-02-09, 17:57   #650
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Mener du de greiene du skrev om svømming? Eller har du enda flere trumfkort gjemt i ermet?

Er ikke det en relevant problemstilling? Hvis man vurderer hjiab som en så sterk greie for seg selv, nemlig å dekke seg til for å ikke friste mannen, så vil jeg tro det er en helt åpenbar neste problemstilling.
Siste kommentaren din er lavmål.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 18:49   #651
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Siste kommentaren din er lavmål.

Syns du virkelig det?

Jeg hadde faktisk ikke trodd jeg skulle greie å nå helt opp i konkurransen i denne tråden.

Ben "praised by Caesar" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 18:58   #652
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at kanskje de damene som vil gjerne bli politi og vil ha hijab ikke har tenkt over alle konsekvensene.

Så utrolig arrogant å si, det vet du da absolutt ingenting om.

Hun muslimske damen som var politi, sa at hun mente at alle de fysiske kravene burde være de samme.

Det har da heller aldri vært spørsmål om noe annet.

Jeg er overrasket over at mange ikke skjønner hva hijab'en er og brukes for, og særlig ikke du som bor midt oppi det.

Mens det gjør du liksom? Hva i all verden får deg til å tro at du har noe som helst mer kunnskap om islam enn andre her? Jeg synes ikke at du har vist noe særlig kunnskap eller evne til konsekvensanalyse.

Gammel 17-02-09, 19:09   #653
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Syns du virkelig det?

Jeg hadde faktisk ikke trodd jeg skulle greie å nå helt opp i konkurransen i denne tråden.

Ben "praised by Caesar" Murphy

Altså, du er her i tråden for å flåse? Både Smilefjes og jeg har spurt om noe, du svarer ikke på spørsmål. Dersom en kvinne må dekke seg til med hjiab mht hva nevnte har som formål, hvordan skal det da være å kle av seg nesten alt i et rom fullt av mannfolk? Det betyr vel at man ikke kan stille på de tester som kreves for å bli politi, eller man må be om enda flere spesialkrav.
Nå går egentlig diskusjonen ut på om det er forenelig med uniformering og hva det står for, ikke hva man mener om hjiab og Islam generelt, men det er vel vanskelig å ikke trekke inn relevans i en sånn diskusjon.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 20:16   #654
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Så utrolig arrogant å si, det vet du da absolutt ingenting om

Fra debattprogrammene på Tv og argumentasjonen forøvrig har det bare vært at "jeg vil jobbe med hva jeg vil uavhengig av dette hodeplagget"; og ytrings og religionsfrihet-argumenter.
Som på motspørmål; om en politimann på jobb har ytringsfrihet; bare unngikk de spørsmålet.
Ingen refleksjoner over hva de må igjennom for å bli politi, og om det er forenlig med bluferdigheten hijab'en representerer.

Gammel 17-02-09, 20:32   #655
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra debattprogrammene på Tv og argumentasjonen forøvrig har det bare vært at "jeg vil jobbe med hva jeg vil uavhengig av dette hodeplagget"; og ytrings og religionsfrihet-argumenter.
Som på motspørmål; om en politimann på jobb har ytringsfrihet; bare unngikk de spørsmålet.
Ingen refleksjoner over hva de må igjennom for å bli politi, og om det er forenlig med bluferdigheten hijab'en representerer.

Det er vanskelig å oppfatte det du sier som noe annet enn at du mener at du selv er mer gjennomtenkt enn hva muslimske kvinner som søker politiskolen er? Hvor tar du en slik tanke fra? Fordi du så et tabloid debattprogram på TV? Og det ga deg en behagelig overlegenhetsfølelse?

Gammel 17-02-09, 20:41   #656
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan ikke komme på ett eneste argument overhodet om hvorfor det skulle være problematisk med hijab i politiet når det tydeligvis går bra og har gjort det lenge så mange andre steder. Så jeg har selvsagt ikke noe imot det. Hvis dette er uproblematisk og fungerer bra i London så er jeg veldig spent på gode argumenter på hvorfor dette vil bli vanskelig i Oslo. (Jeg innrømmer å ikke ha lest hele tråden her- kanskje glansargumentene har kommet allerede)

Og når det er tillatt med hijab i politiet, bør det også bli lov å dekke til håret for sikher. Hvordan det er med jødekalotten vet jeg ikke, det burde selvsagt også være lov, jeg lurer bare på om den er "obligatorisk" i troen på samme måte som for eksempel turban for sikher.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 20:48   #657
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Vet du, dette er noe av det mest diskriminerende vrøvlet jeg noen gang har lest. Hvor i all verden har du det fra at det er like mange som blir tvunget til hijab som de som bærer det frivillig? Snakk om å fordømme muslimske jenter.

Jeg er fullstendig klar over at muslimske kvinner har ulike grunner til å bruke hijab, og at mange gjør det frivillig. Men man kan ikke stikke under en stol at flere også gjør det av tvang eller fordi familien forventer det.
Samira Munir var en profilert innvandrerpolitiker

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 20:49   #658
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neivel, så fordi de ikke nevner på tabloidkanalen TV2 så har de ikke reflektert over det? Kanskje de har reflektert over det og funnet at de andre kravene ikke er noe problem?
En hijab gjør ingenting med evnen din til gjøre en god jobb. Å ikke oppfylle helsekrav o.l. gjør selvsagt det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 20:51   #659
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

reflektert over det og funnet at de andre kravene ikke er noe problem?.

Nei, når en kvinne velger å ta på en hijab, så velger hun også å koble ut hjernen. Da mister hun all evne og vilje til å tenke selv og mene.

Beklager flåsingen, klarte bare ikke dy meg lenger...

Gammel 17-02-09, 20:51   #660
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er vanskelig å oppfatte det du sier som noe annet enn at du mener at du selv er mer gjennomtenkt enn hva muslimske kvinner som søker politiskolen er? Hvor tar du en slik tanke fra? Fordi du så et tabloid debattprogram på TV? Og det ga deg en behagelig overlegenhetsfølelse?

OKei, jeg utrykker meg kanskje veldig klønete.
Men jeg utelot å si noe om det som Lykken sa i innlegget etterpå fordi det var så bra skrevet og dermed allerede sagt.
Men jeg kunne også ha skrevet noe sånt, om det hadde vært bedre.
Jeg lurer faktisk på dette med svømmekravet.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:25.