Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-09, 15:18   #621
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Rana er virkelig fjern:

"Men vi ser stadig en seksualisering av kvinnen i Vesten, hvor hun mer og mer blir fremstilt som et objekt for mannen. Jeg syns det er synd at en såkalt feminist bifaller denne seksualiseringen."

Yepp, vi vil tilbake til de tider der vi måtte gå i skjørt og ha knute i nakken for ikke å vekke anstøt.
Yess!!

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 15:20   #622
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tviler på at skjørt er så valgfritt i politiet, under razziaer, forfølgelser til fots etc er det svært lite praktisk å ha på seg, så jeg vet ikke, men kan tenke meg det er noen retningslinjer for dette i bestemte stillinger/oppdrag. Sånn sett er det helt greit at Smiths venner av den grunn ikke vil bli politi, samme som de som mener hjiab er så nødvendig.
Glitter, jeg synes eksemplene du drar fram her er veldig lite argumenterende for at hjiab bør være lov til politiuniform.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 15:24   #623
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Skjørt er mulig å bruke til politiets gallauniform, valgfritt.
Ellers er den vel lite praktisk å bruke selv på 17. mai hvor politiet bærer den uniformen. Jeg har ikke sett politi-kvinner med skjørt den dagen i hvertfall.
Til den "vanlige" politi-uniformen kan man ikke bruke skjørt så vidt jeg vet!

Sist redigert av Callisto : 17-02-09 kl 16:07.
Callisto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 15:28   #624
Slettet bruker
Passiv

Standard

Den gjengse oppfatningen av skjørt er ikke den Smiths venner har. Den gjengse oppfatningen av skjørt er at det er et plagg. I motsetning til hijab som i tillegg til å være et plagg også for de fleste i Norge sender et signal.

Callisto - flott oppklaring om skjørt.

Men skjørt og politiuniform på fest på slottet?

Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 15:29   #625
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg synes det er flott at Karita går så sterkt ut som hun gjør.
Så får vi kanskje belyst "dydige kvinner dekker seg til"-bluferdigheten i Islam; og om dette er noe vi ønsker å bifalle og gi legitimitet.

Gammel 17-02-09, 15:30   #626
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smiths Venner har ikke det samme forholdet til skj;rt som muslimer har til hijaben.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 15:30   #627
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

Skjørt er mulig å bruke til politiets gallauniform, valgfritt. (...) Til den "vanlige" politi-uniformen kan man ikke bruke skjørt så vidt jeg vet!

Det regner jeg med er av praktiske grunner - at det er upraktisk med skjørt i det daglige arbeidet. Dersom det er tillatt med skjørt til gallauniformen, så viser det at det ikke er et prinsipielt problem å justere uniformen for dem som ønsker å bruke skjørt, og at det heller ikke er et prinsipielt problem at ikke alle uniformene er like. Det er ikke noen helt parallell parallell, dette heller, for all del. Men en hijab vil i alle fall ikke være til praktisk hinder i arbeidet.

Gammel 17-02-09, 15:40   #628
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At det ikke er lov å bruke skjørt under f. eks. demonstrasjonsvakhold er som Skilpadda sier av en praktisk årsak. En veldesignet hijab vil heller ikke være til hinder for at man kan gjøre jobben sin skikkelig.

Kan godt være at jeg kommer med dumme eksempler nå, jeg er rett og slett møkklei hele debatten. Også er jeg ganske forundret over at noen synes Bekkemellem sier noe som helst fornuftig, hun virker jo rett og slett lite belest og uintelligent. At motdebattanten også sier teite ting gjør ikke hennes fullstendig idiotiske argumenter noe bedre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 15:42   #629
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det med Bekkemellem var egentlig mer at begge to hadde dratt debatten ned på et deilig nivå. Sånn litt under gjørmebryting omtrent. Vi har holdt et bedre nivå her, selvom vi ikke blir enige om skjørt vs hijab synes jeg.

Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 15:47   #630
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det med Bekkemellem var egentlig mer at begge to hadde dratt debatten ned på et deilig nivå. Sånn litt under gjørmebryting omtrent. Vi har holdt et bedre nivå her, selvom vi ikke blir enige om skjørt vs hijab synes jeg.

Ja, det syns jeg også, delvis i allefall. Men nå syns jeg det begynner å likne gjørmebryting part II her også.

Gammel 17-02-09, 15:48   #631
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ah - endelig en anledning til denne da?

Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 16:00   #632
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det regner jeg med er av praktiske grunner - at det er upraktisk med skjørt i det daglige arbeidet. Dersom det er tillatt med skjørt til gallauniformen, så viser det at det ikke er et prinsipielt problem å justere uniformen for dem som ønsker å bruke skjørt, og at det heller ikke er et prinsipielt problem at ikke alle uniformene er like. Det er ikke noen helt parallell parallell, dette heller, for all del. Men en hijab vil i alle fall ikke være til praktisk hinder i arbeidet.

Jeg er litt usikker på denne. En hijab dekker til ørene, kan de begrense hørselssansen noe?

Gammel 17-02-09, 16:05   #633
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

En annen ting er at de som bruker hijab gjør det for at menn som ikke er i familie skal se hår eller halsen på dem.

Hva skal de gjøre under svømmetesten?
Kommer de til å kreve at det bare er kvinner (eller mann, far, bror, svigerfar eller sønner, dvs "lovlige" menn) tilstede,
eller skal de svømme med hijab og tildekkede armer og ben (som er en lik del av tildeknignskravet som hals og hår).
Eller skal de bli fritatt for svømmekravet?

Gammel 17-02-09, 16:05   #634
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg er litt usikker på denne. En hijab dekker til ørene, kan de begrense hørselssansen noe?

Du tuller nå, ikke sant? Hva med tykt hår over ørene, skal alle damer i politet klippe seg kort eller bli pålagt å legge håret bak ørene? Hva med politiets ridehjelmer? Hull til ørene kanskje?

Gammel 17-02-09, 16:05   #635
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke noe mer enn luene politiet bruker om vinteren, gjetter jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 16:08   #636
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Du tuller nå, ikke sant? Hva med tykt hår over ørene, skal alle damer i politet klippe seg kort eller bli pålagt å legge håret bak ørene? Hva med politiets ridehjelmer? Hull til ørene kanskje?

Tykt hår over ørene på en uniformert politi-kvinne??

Jeg vil tro at når det gjelder fordeler og ulemper med politi til hest opg sikkerhet kontra hørsel, så er det gjordt en vurdering

Gammel 17-02-09, 16:11   #637
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Tykt hår over ørene på en uniformert politi-kvinne??

Det finnes da politikvinner med kort bob som delvis dekker ørene. Det er sikkert et stort hørselshinder.

Please, ikke lag helt uvirkelige problemstillinger.

Gammel 17-02-09, 16:13   #638
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det finnes da politikvinner med kort bob som delvis dekker ørene. Det er sikkert et stort hørselshinder.

Please, ikke lag helt uvirkelige problemstillinger.

Vel om du synes denne problemstilingen er søkt, så hva sier du til den neste jeg drar frem? Har du noen synspunkter der??

Gammel 17-02-09, 16:14   #639
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

Skjørt er mulig å bruke til politiets gallauniform, valgfritt.
Ellers er den vel lite praktisk å bruke selv på 17. mai hvor politiet bærer den uniformen. Jeg har ikke sett politi-kvinner med skjørt den dagen i hvertfall.
Til den "vanlige" politi-uniformen kan man ikke bruke skjørt så vidt jeg vet!

Etter å ha googlet litt bla her.
Så ser det ut som skjørt er tilleggsutsyr som kan nyttes til alle uniformene. Det var ikke helt enkelt å lese seg til...

Men mener fremdeles ikke at skjørt og hijab kan likestilles i politiuniformen.

Gammel 17-02-09, 16:14   #640
Slettet bruker
Passiv

Standard

Min erfaring med politi og hørsel er at hørselsvanskene starter ett sted innenfor ørene. Det er på enkelte som om ordene ikke fester seg lenger inn. :hjertesukk:
Jeg tror ikke det ville vært verre eller bedre med hijab eller skjørt heller.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:43.