Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-09, 21:42   #681
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jada, du har rett i det.
Men det er ikke noe vits å jobbe for å endre uniformsreglementet dersom alle stryker på svømmetesten likevel.

Oh, så dere som er imot hijab i politiet er egentlig bare greie og snille mot damene, og prøver å formidle at det ikke lønner seg å prøve å bli hijabpoliti uansett- fordi de kommer til å stryke på svømmetesten likevel? Og da har de jo gledet seg og anstrengt seg helt for ingenting?

Fra spøk til revolver, jeg har svart på din innvendelse. Kan du nå svare på hvorfor dette ser ut til å fungere i alle andre land hijab (og andre hodeplagg) er blitt tillatt? Hva er så spesielt med Norge som gjør at det ikke ville fungere her?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 21:43   #682
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jada, du har rett i det.
Men det er ikke noe vits å jobbe for å endre uniformsreglementet dersom alle stryker på svømmetesten likevel.

Hva mener du nå, at man ikke skal tillate hijab fordi kanskje folk stryker på svømmetesten? Hva med å innse at det ikke har noe med saken å gjøre?

Gammel 17-02-09, 21:44   #683
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Oh, så dere som er imot hijab i politiet er egentlig bare greie og snille mot damene, og prøver å formidle at det ikke lønner seg å prøve å bli hijabpoliti uansett- fordi de kommer til å stryke på svømmetesten likevel? Og da har de jo gledet seg og anstrengt seg helt for ingenting?

Fra spøk til revolver, jeg har svart på din innvendelse. Kan du nå svare på hvorfor dette ser ut til å fungere i alle andre land hijab (og andre hodeplagg) er blitt tillatt? Hva er så spesielt med Norge som gjør at det ikke ville fungere her?

Det ville sikkert fungere; men jeg er mot det.
Og det har jeg forklart hvorfor mange ganger før, ser ingen grunn til å gjenta.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 21:46   #684
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vet ikke helt om du virkelig er så dum som du har vist deg i denne debatten hittil (…)

Jeg tror bønna akkurat oppklarte det Olympia lurte på.

Ben "i tilfelle noen fortsatt skulle være i tvil" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 21:46   #685
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Kan du nå svare på hvorfor dette ser ut til å fungere i alle andre land hijab (og andre hodeplagg) er blitt tillatt? Hva er så spesielt med Norge som gjør at det ikke ville fungere her?

Kan du svare på hva som er spesielt med f.eks Pakistan eller andre muslimske land der man har vedtatt at det ikke er lov å bruke hijab til politiuniform? Synes du begrunnelsene deres er helt på jordet?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 21:50   #686
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hva mener du nå, at man ikke skal tillate hijab fordi kanskje folk stryker på svømmetesten? Hva med å innse at det ikke har noe med saken å gjøre?

Poenget var om man hadde tenkt igjennom dette.
Jeg begynte jo med å spørre om hva man skulle gjøre; frita damene m hijab for svømmekravene, eller bare ha damer der, eller hva.
Du har tydeligvis tenkt igjennom dette, og jeg takker for meningen/svaret.

Gammel 17-02-09, 21:58   #687
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Kjenner du detaljene i Pakistans begrunnelse for dette Lykken? Jeg kan godt tenke meg å lese det grundig, særlig med tanke på dagens politiske situasjon i Pakistan.

Jeg fant igjen bare dette intervjuet med Aslam Ahsan, men det har stått i flere aviser og medier at dette også gjelder Tyrkia og Egypt hvis jeg ikke husker feil, siden jeg ikke fant mer i farten er det mulig han som er kilden.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=558467

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 17-02-09, 21:59   #688
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Kjenner du detaljene i Pakistans begrunnelse for dette Lykken? Jeg kan godt tenke meg å lese det grundig, særlig med tanke på dagens politiske situasjon i Pakistan.

Bare ta den tiden du trenger Lykken. Vi er flere som ser frem til en redegjørelse for situasjon i Pakistan som kan kaste lys over vår hjemlige hijabdebatt.

Ben "vondt i magen nå" Murphy

Gammel 17-02-09, 22:00   #689
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Bare ta den tiden du trenger Lykken. Vi er flere som ser frem til en redegjørelse for situasjon i Pakistan som kan kaste lys over vår hjemlige hijabdebatt.

Ben "vondt i magen nå" Murphy

Så England er relevant for vår hjemlige hijabdebatt, men ikke Pakistan? Du er like konstruktiv som du beskylder andre for å være.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 17-02-09, 22:00   #690
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Er det lurt å rope ut om teite og usaklige debatanter når man ikke er hakket bedre selv?

Gammel 17-02-09, 22:03   #691
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

http://www.aftenposten.no/meninger/k...icle831577.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1154023.ece

http://www.dagbladet.no/magasinet/20...23/483880.html

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 17-02-09, 22:05   #692
Dååris
Aktiv

Dååris sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Jeg klarer ikke helt se problemet med hijaben jeg...

Det er snakk om ett tynt stoffplagg som noen muslimske kvinner velger å bruke.

For muslimer betyr det mye, for ikke muslimer burde det ikke bety noe som helst.
Det finnes mange gode argumenter både for og imot hijaben i politiet, både politiske, religiøse, det at en uniform skal være både kjønns og religionsnøytral, likestilling, antisrasisme, diskriminering, u name it.

Men hva med å se probematikken fra ett annet hold.
Vi her i Norge er tjent med å få muslimske kvinner inn i politiet. Som i alle andre yrker.
Det bidrar til integrering, noe som alle forstår er meget positivt.
Det bidrar til bedre forståelse av norske lover.
Det vil forhåpentligvis bedre norske muslimske menns syn på kvinner. I det en muslimsk kvinne opptrer som politi i uniform, er hun ikke lenger en tradisjonell muslimsk kvinne, men en utøver av norsk lov, og untatt alle former for "lokale" regler, som f.eks at en kvinne ikke bør ta på en mann osv. Forhåpentligvis bidrar dette til at muslimske menns holdninger til kvinner vil nærme seg våres holdninger, pluss at norske menn kanskje får en annen holdning til muslimske kvinner?

Ikke minst vil vi få en vei inn i muslimske miljøer, via kvinner og kvinnefelleskap.

Jeg mener at viktigheten av å få muslimske kvinnner inn i politet er så stor at vi bør heve oss over mindre viktige detaljer.
Om hijab i politiet er med på rekkrutering, så er det en billig seier.
Om hijab er med på å vise muslimer at vi ikke er mot hverandre, men vi er med på ett samarbeid for å skape ett felles samfunn som fungerer, er det også en billig seier.

Til slutt tror jeg det at vi roper Neeeei til hijab skaper uvennskap, motsetninger og fiendtlighet, fremfor samarbeid, integrering og respekt.

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 22:06   #693
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg er en av de som er i mot hijab i politiet, men har nå aldri hevdet at det vil gå utover jobben de gjør. En politibetjent med hijab vil helt sikkert utføre oppgaven sin som den skal. Hvis du hadde giddi og lest hele tråden, så ville du fått med deg at mange synes at politiet skal være nøytralt. Vi ønsker ikke et politi som flagger politisk eller religiøst ståsted.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 22:08   #694
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Så England er relevant for vår hjemlige hijabdebatt, men ikke Pakistan? Du er like konstruktiv som du beskylder andre for å være.

Ehh, det er nå vel ikke så vanskelig å argumentere for at England som er demokratisk, har ytringsfrihet og er et gjennomsekularisert samfunn som vårt i motsetning til Pakistan som har store problemer med demokratiske valg, ytringsfrihet og har problemer med islamisering har antagelig et helt annet grunnlag å tillate/ikke tillate hijab på enn Norge?

Her mener jeg at den kontroversielle meningen må være at situasjonen i Pakistan er så lik den norske at det er overførbart.

Personlig, selv om jeg prinsipielt er negativ til synlig religiøsitet i et sekulært samfunn som vårt, så er det pragmatisk sett antagelig vel så sekulariserende å tillate hijab enn å gjøre det til et skisma mellom befolkningsgrupper, som Hattifnatten påpekte.

Gammel 17-02-09, 22:16   #695
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ehh, det er nå vel ikke så vanskelig å argumentere for at England som er demokratisk, har ytringsfrihet og er et gjennomsekularisert samfunn som vårt i motsetning til Pakistan som har store problemer med demokratiske valg, ytringsfrihet og har problemer med islamisering har antagelig et helt annet grunnlag å tillate/ikke tillate hijab på enn Norge?

Her mener jeg at den kontroversielle meningen må være at situasjonen i Pakistan er så lik den norske at det er overførbart.

Personlig, selv om jeg prinsipielt er negativ til synlig religiøsitet i et sekulært samfunn som vårt, så er det pragmatisk sett antagelig vel så sekulariserende å tillate hijab enn å gjøre det til et skisma mellom befolkningsgrupper, som Hattifnatten påpekte.

Ehh, jeg er ikke uenig i at disse landene er ganske langt fra mange andre land når det gjelder demokrati and so on, men Tyrkias argument at hijab truer det sekulære Tyrkia og at det åpner for fundamentalisme. I Pakistan argumenterte de med at uniformen måtte være lik for mann og kvinne, nettopp fordi det var strid om kvinner i politiet og at det ville fremme likestillingen. Jeg synes fortsatt ikke disse muslimske landenes forbud og argumentasjon for dette er helt fjernt fra debatten her hjemme. Man kan trekke en del aspekter inn i dette.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 17-02-09, 22:19   #696
Benmurphy
-

Standard

Så England er relevant for vår hjemlige hijabdebatt, men ikke Pakistan?

England er ganske mye mer relevant for en hijabdebatt i Norge enn for eksempel Pakistan og Tyrkia ja. Dette må vel være trivielt åpenbart. Det britiske imperiet har riktignok en historie som gjør at man kan hevde at å tillate turban og hijab til uniform i England er mer nærliggende enn det er i Norge, siden det er imperiet som i stor grad har gjort at den britiske befolkningen er hetrogen, og har vært det såpass lenge, og at denne historien forplikter. Men nå er faktisk Norges befolkning også mer hetrogen enn den var for 50 år siden. Problemene vi må løse når kulturer og religioner møtes i Norge har naturlgivis mye mer til felles med de som oppstår i Storbritannia og Canada enn med de som oppstår i Pakistan.

Du var veldig kjapp til å poste en link til en tabloid nettavis, og det er jo fint, men gjør gjerne rede for hvorfor du syns Ahsans sammenligning med Pakistan er veldig relevant for Norge.

Ben "almost had me there" Murphy

Gammel 17-02-09, 22:23   #697
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

England er ganske mye mer relevant for en hijabdebatt i Norge enn for eksempel Pakistan og Tyrkia ja. Dette må vel være trivielt åpenbart. Det britiske imperiet har riktignok en historie som gjør at man kan hevde at å tillate turban og hijab til uniform i England er mer nærliggende enn det er i Norge, siden det er imperiet som i stor grad har gjort at den britiske befolkningen er hetrogen, og har vært det såpass lenge, og at denne historien forplikter. Men nå er faktisk Norges befolkning også mer hetrogen enn den var for 50 år siden. Problemene vi må løse når kulturer og religioner møtes i Norge har naturlgivis mye mer til felles med de som oppstår i Storbritannia og Canada enn med de som oppstår i Pakistan.

Du var veldig kjapp til å poste en link til en tabloid nettavis, og det er jo fint, men gjør gjerne rede for hvorfor du syns Ahsans sammenligning med Pakistan er veldig relevant for Norge.

Ben "almost had me there" Murphy

Jeg har linket til mer en en, hvis du ser litt lenger nedover. Du kan også google selv, mange interessante artikler, blant annet fra BBC, er det også tabloid. Nå er det faktisk sånn at det finnes dyktige journalister til og med i VG, Dagbladet og Aftenposten.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 17-02-09, 22:26   #698
Benmurphy
-

Standard

Du kan også google selv, mange interessante artikler (…)

Takk for tipset. Det hadde jeg ikke tenkt på.

Ben "I find this intriguing, and would like to subscribe to your newsletter" Murphy

Gammel 17-02-09, 22:26   #699
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Nå har jeg lest linkene Lykken og jeg kan fremdeles ikke se det jeg er ute etter. Jeg synes linkene understreker noe av det som er mitt poeng i denne debatten. Hijab blir gjort til noe stort og viktig symbolsk når det blir forbudt eller påbudt. At Pakistanske myndigheter har hatt behov for å markere seg sterkt mot voksende tilslutning til religiøse grupperinger som de ikke ønsker skal komme til makt er velkjent. Å har forbud mot hijab, men i neste omgang innføre Sharialover i enkelte provinser for å demme opp nettopp mot ekstreme grupper synes jeg sier en del om styresett, tradisjon, og ikke minst det store skillet som finnes i Pakistan fremdeles mellom det klasseskillet som finnes i samfunnet der og som også gjenspeilet i det pakistanske miljøet i Norge. At myndighetene i Pakistan vil ha hijabfritt politi kan jeg lett forstå ut i fra historien, men det jeg ser for meg kan være de underliggende motivene for det tror jeg ikke man så lett kan overføre på norske forhold.

Jeg er delvis enig med deg, Pakistan og andre muslimske land kan ha annen bakgrunn for forbud enn det ville vært i Norge, alikevel vil jeg påstå at man kan trekke det mot vår debatt, men da er argumentasjonen vridd vekk fra helt nøytral politiuniform fritt for religiøse og politiske symbol, men mer mot den friheten fra religion det kan gi og utifra et likestillingsperspektiv, det trenger absolutt ikke være fraværende i debatten.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 17-02-09, 22:26   #700
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Nå er jo jeg bare tabloid, men jeg kan ikke se hvorfor vi skal følge England og Sverige, men ikke Danmark og Finland.

Danskene er verdens lykkeligste folk, visste dere det? De har stor tillit mellom menneskene, og til maktapparatet, og og og.
http://www.berlingske.dk/article/200...ker/708060003/

Og i England er religionsforkjeller et større "problem" enn raseforskjeller.
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...y-Britons.html

Sist redigert av bønna : 17-02-09 kl 22:47.
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.