|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#681 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?
Oh, så dere som er imot hijab i politiet er egentlig bare greie og snille mot damene, og prøver å formidle at det ikke lønner seg å prøve å bli hijabpoliti uansett- fordi de kommer til å stryke på svømmetesten likevel? Og da har de jo gledet seg og anstrengt seg helt for ingenting?
|
|
|
#682 |
|
Mother of Dragons
|
Hva mener du nå, at man ikke skal tillate hijab fordi kanskje folk stryker på svømmetesten? Hva med å innse at det ikke har noe med saken å gjøre?
|
|
|
#683 |
|
Deltidsmamma
|
Det ville sikkert fungere; men jeg er mot det. |
|
|
|
|
|
#684 |
|
-
Jeg tror bønna akkurat oppklarte det Olympia lurte på. |
|
|
|
|
|
#685 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Kan du svare på hva som er spesielt med f.eks Pakistan eller andre muslimske land der man har vedtatt at det ikke er lov å bruke hijab til politiuniform? Synes du begrunnelsene deres er helt på jordet?
|
|
|
#686 |
|
Deltidsmamma
|
Poenget var om man hadde tenkt igjennom dette. |
|
|
|
|
|
#687 |
|
Nek er allrighte dyr
Jeg fant igjen bare dette intervjuet med Aslam Ahsan, men det har stått i flere aviser og medier at dette også gjelder Tyrkia og Egypt hvis jeg ikke husker feil, siden jeg ikke fant mer i farten er det mulig han som er kilden.
|
|
|
#688 |
|
-
Bare ta den tiden du trenger Lykken. Vi er flere som ser frem til en redegjørelse for situasjon i Pakistan som kan kaste lys over vår hjemlige hijabdebatt. |
|
|
|
|
|
#689 |
|
Nek er allrighte dyr
Så England er relevant for vår hjemlige hijabdebatt, men ikke Pakistan? Du er like konstruktiv som du beskylder andre for å være.
|
|
|
#690 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Er det lurt å rope ut om teite og usaklige debatanter når man ikke er hakket bedre selv?
|
|
|
#691 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Politi med hijab?http://www.aftenposten.no/meninger/k...icle831577.ece
|
|
|
#692 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Jeg klarer ikke helt se problemet med hijaben jeg... |
|
|
|
|
|
#693 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Jeg er en av de som er i mot hijab i politiet, men har nå aldri hevdet at det vil gå utover jobben de gjør. En politibetjent med hijab vil helt sikkert utføre oppgaven sin som den skal. Hvis du hadde giddi og lest hele tråden, så ville du fått med deg at mange synes at politiet skal være nøytralt. Vi ønsker ikke et politi som flagger politisk eller religiøst ståsted. |
|
|
|
|
|
#694 |
|
Mother of Dragons
|
Ehh, det er nå vel ikke så vanskelig å argumentere for at England som er demokratisk, har ytringsfrihet og er et gjennomsekularisert samfunn som vårt i motsetning til Pakistan som har store problemer med demokratiske valg, ytringsfrihet og har problemer med islamisering har antagelig et helt annet grunnlag å tillate/ikke tillate hijab på enn Norge?
|
|
|
#695 |
|
Nek er allrighte dyr
Ehh, jeg er ikke uenig i at disse landene er ganske langt fra mange andre land når det gjelder demokrati and so on, men Tyrkias argument at hijab truer det sekulære Tyrkia og at det åpner for fundamentalisme. I Pakistan argumenterte de med at uniformen måtte være lik for mann og kvinne, nettopp fordi det var strid om kvinner i politiet og at det ville fremme likestillingen. Jeg synes fortsatt ikke disse muslimske landenes forbud og argumentasjon for dette er helt fjernt fra debatten her hjemme. Man kan trekke en del aspekter inn i dette.
|
|
|
#696 |
|
-
England er ganske mye mer relevant for en hijabdebatt i Norge enn for eksempel Pakistan og Tyrkia ja. Dette må vel være trivielt åpenbart. Det britiske imperiet har riktignok en historie som gjør at man kan hevde at å tillate turban og hijab til uniform i England er mer nærliggende enn det er i Norge, siden det er imperiet som i stor grad har gjort at den britiske befolkningen er hetrogen, og har vært det såpass lenge, og at denne historien forplikter. Men nå er faktisk Norges befolkning også mer hetrogen enn den var for 50 år siden. Problemene vi må løse når kulturer og religioner møtes i Norge har naturlgivis mye mer til felles med de som oppstår i Storbritannia og Canada enn med de som oppstår i Pakistan. |
|
|
|
|
|
#697 |
|
Nek er allrighte dyr
Jeg har linket til mer en en, hvis du ser litt lenger nedover. Du kan også google selv, mange interessante artikler, blant annet fra BBC, er det også tabloid. Nå er det faktisk sånn at det finnes dyktige journalister til og med i VG, Dagbladet og Aftenposten.
|
|
|
#698 |
|
-
Takk for tipset. Det hadde jeg ikke tenkt på. |
|
|
|
|
|
#699 |
|
Nek er allrighte dyr
Jeg er delvis enig med deg, Pakistan og andre muslimske land kan ha annen bakgrunn for forbud enn det ville vært i Norge, alikevel vil jeg påstå at man kan trekke det mot vår debatt, men da er argumentasjonen vridd vekk fra helt nøytral politiuniform fritt for religiøse og politiske symbol, men mer mot den friheten fra religion det kan gi og utifra et likestillingsperspektiv, det trenger absolutt ikke være fraværende i debatten.
|
|
|
#700 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Politi med hijab?Nå er jo jeg bare tabloid, men jeg kan ikke se hvorfor vi skal følge England og Sverige, men ikke Danmark og Finland. Sist redigert av bønna : 17-02-09 kl 22:47. |
|
|
|
![]() |
|
|