|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#761 |
|
|
Sv: Politi med hijab?
Poenget er at ukultur i forbindelse med dydighet finnes i alle kulturer, det bare kommer til syne på forskjellige måter. |
|
|
|
|
|
#762 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg gidder ikke kommentere at jeg må sette meg inn i Islam, utover at jeg er fullstendig klar over dette, og du kan rett og slett ikke uttale deg om mitt kunnskapsnivå.
|
|
|
#763 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Det er forresten også der begrepsforvirringen oppstår og grensegangene til rasisme blir vanskelig. |
|
|
|
#764 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Beklager at jeg har oppfattet deg som kunnskapsløs innen Islam.
|
|
|
#765 |
|
Deltidsmamma
|
Javel? |
|
|
|
|
|
#766 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Tja - jeg jobber i hvertfall med guttunger på ca 20, norske som noen, som forventer at når de treffer ei jente, skal hun være klar til å spre beina på første daten, men den dagen de finner ei de skal gifte seg med, må hun være den som ikke har spredd beina på første daten...
|
|
|
#767 |
|
Nek er allrighte dyr
:takk:
|
|
|
#768 |
|
Nek er allrighte dyr
Yes, helt riktig, vi har også en dydighetskultur, og som må jobbes med, dersom man da ikke mener at kvinner faktisk bør være mer dydig enn menn. Jeg ble lært opp til at man ikke skulle ligge rundt, hengelås på buksa, løsaktigstempel hvis man lå med flere, mens gutta fikk nok aldri disse meningene prentet inn. Dette er holdningsarbeid, samme som å få flere jenter inn i mannsdominerte yrker, samme med menn i kvinnedominerte yrker. Men kan ikke likestilles med tvangsgifte, tildekking for å ikke friste mannen, begrensninger i sosialt liv etc.
|
|
|
#769 |
|
flisespikker
|
Det tror jeg dessverre er en veldig vanlig oppfatning, og at det er én av grunnene til at det ser ut til å være så vanskelig å håndtere dette problemet. Jeg synes det er trist å høre dette problemkomplekset så lettvint formulert som "det at noen menn dreper sine [sic!] damer", og lurer på hvordan du kan begrunne at det overhodet ikke er kulturelt betinget når etnisk norske menn dreper koner eller kjærester, mens det åpenbart er det når menn fra andre kulturer gjør det samme.
|
|
|
#770 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Det er riktig, men igjen en ukultur som ikke har noe med Islam å gjøre. At enkeltindivider bruker Islam som et bakteppe for å kue kvinnene er selvsagt forkastelig.
|
|
|
#771 |
|
Nek er allrighte dyr
Det blir jo litt det samme som ekstreme kristne bruker bibelen som fasit mht kvinner som ikke skal tale i forsamlinger, underkaste seg mannen, behage mannen etc, uten å tilpasse seg samfunnet og dets utvikling fra tusener av år tilbake. Man kan ikke si at det ikke har noe med kristendom å gjøre. Jeg tenker på samme måte når det gjelder Islam og kultur.
|
|
|
#772 |
|
flisespikker
|
Nei, det kan ikke likestilles, men man bør kunne se at disse tingene befinner seg på den samme skalaen. At det ikke er en prinsipiell forskjell mellom kvinneundertrykkende elementer i norsk og i (f.eks.) somalisk kultur, men at det er snakk om gradsforskjeller (både mellom kulturene og innad i de enkelte kulturene), og at mange av mekanismene kan være de samme.
|
|
|
#773 |
|
Nek er allrighte dyr
Ja, skal ikke si meg uenig i det.
|
|
|
#775 |
|
Passiv
|
Akkurat når det gjelder skalaen mellom norsk kvinneundertrykking og standard somalisk pakke for samme så vil jeg vel si at det er prinsipielle forskjeller ja. |
|
|
|
#776 |
|
Deltidsmamma
|
Det er jo overhodet ikke akseptert av noen i det norske samfunnet av man kan drepe sin kone dersom hun ikke oppførere seg som hun "skal". |
|
|
|
|
|
#777 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Bønna - bruken av begrepet familietragedie sier vel ganske mye om at det langt på vei er en aksept for æresdrap blant norske menn også? De mekanismene som er i sving i norske æresdrap er veldig like de klassiske spørru meg. |
|
|
|
#778 |
|
flisespikker
|
Det er nettopp det.
|
|
|
#779 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg er ikke enig i det. Det er en skikkelig undervurdering av den norske mannen. |
|
|
|
|
|
#780 |
|
Glamorøs
|
Så å undervurdere norske menn er totalt uakseptabelt, men å undervurdere og generalisere muslimske menn og kvinner er helt ok? :forvirret:
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|