Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-09, 11:49   #761
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Altså; dette er jo like tabloid som å si at det ikke eksisterer noen dydighets-u-kultur; dvs at man er FOR kjønnslemlesting slik det foregår.

Poenget er at ukultur i forbindelse med dydighet finnes i alle kulturer, det bare kommer til syne på forskjellige måter.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:50   #762
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Dersom du setter deg litt inn i Islam, vil du lære at tvangsgifte, å bli nektet å sosialiseres, nektet utdannelse, kjønnlemlestelse osv ikke har noe med Islam å gjøre. Dette er ukultur, som også bør bekjempes fra muslimsk side, og det er også muslimer, både menn og kvinner som jobber med å bekjempe dette.

Islam oppfordrer til at både kvinner og menn skal utdanne seg og ha gode jobber som krever utdannelse. At det finnes kulturer som undertrykker kvinner er skammelig, men det er kultur og ikke religion.

Jeg gidder ikke kommentere at jeg må sette meg inn i Islam, utover at jeg er fullstendig klar over dette, og du kan rett og slett ikke uttale deg om mitt kunnskapsnivå.
Ja, det er kultur og forskjellige skikker i forskjellige land, og kulturen er ofte begrunnet med tekster/påbud/tolkninger av Koranen/Islam, og selv om det strides og ofte er direkte feil, så er det like fullt Islam som brukes som bakteppe.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:51   #763
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er forresten også der begrepsforvirringen oppstår og grensegangene til rasisme blir vanskelig.

Det er feil at alle somaliere omskjærer piker.
Men det er riktig at noen gjør det.
Men alle som gjør det er jo ikke somaliere.
Samtidig er det så lite utbredt at vestlige omskjærer piker at jeg ihvertfall ikke har hørt om det.

Så hvordan skal man da si hvem som bedriver kjønnslemlestelse uten å uttale seg slik at man kan beskyldes for rasisme?
I en lang debatt vil man etterhvert slutte å si alle utsagn med alle forbeholdene hele tiden, og da åpner man for å beskyldes for å skjære alle over en kam, rasisme osv.

Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:52   #764
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg gidder ikke kommentere at jeg må sette meg inn i Islam, utover at jeg er fullstendig klar over dette, og du kan rett og slett ikke uttale deg om min kunnskapsnivå.
.

Beklager at jeg har oppfattet deg som kunnskapsløs innen Islam.

Gammel 18-02-09, 11:52   #765
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Poenget er at ukultur i forbindelse med dydighet finnes i alle kulturer, det bare kommer til syne på forskjellige måter.

Javel?
Hva slags dydighets-ukultur har den norske?
Det med at noen menn dreper sine damer er ikke et kulturelt betinget overhodet, slik jeg ser det.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:54   #766
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Javel?
Hva slags dydighets-ukultur har den norske?
.

Tja - jeg jobber i hvertfall med guttunger på ca 20, norske som noen, som forventer at når de treffer ei jente, skal hun være klar til å spre beina på første daten, men den dagen de finner ei de skal gifte seg med, må hun være den som ikke har spredd beina på første daten...

Jeg har kristne venninner som ikke "kan" gifte seg med menn utenfor menigheten fordi de ikke forstår hvorfor hun ikke vil ha sex før ekteskapet, hvorfor hun ikke vil gå på bar og drikke seg full etc.

Jeg har kristne venner som hevder med sikkerhet at de aldri vil bli smittet av HIV fordi jenta de gifter seg med er dydig. (Underforstått alle jenter som er smittet av HIV er udydige og syndige.)

Og jepp - religion igjen i de to siste eksemplene. Og jepp - venneeksempler, og dermed ikke et "slik er det blant alle kristne."

Religion er igrunn roten til mye ondt.

Gammel 18-02-09, 11:54   #767
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Beklager at jeg har oppfattet deg som kunnskapsløs innen Islam.

:takk:
Du uttalte dette på bakgrunn av uttalelser rundt å bli nektet å sosialiseres, nektet utdannelse, kjønnlemlestelse etc. Det er faktisk slik, her i Norge, at den største gruppen som står for dette, i varierende grad innenfor hvert område, er muslimer.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 18-02-09, 11:56   #768
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Tja - jeg jobber i hvertfall med guttunger på ca 20, norske som noen, som forventer at når de treffer ei jente, skal hun være klar til å spre beina på første daten, men den dagen de finner ei de skal gifte seg med, må hun være den som ikke har spredd beina på første daten...

Yes, helt riktig, vi har også en dydighetskultur, og som må jobbes med, dersom man da ikke mener at kvinner faktisk bør være mer dydig enn menn. Jeg ble lært opp til at man ikke skulle ligge rundt, hengelås på buksa, løsaktigstempel hvis man lå med flere, mens gutta fikk nok aldri disse meningene prentet inn. Dette er holdningsarbeid, samme som å få flere jenter inn i mannsdominerte yrker, samme med menn i kvinnedominerte yrker. Men kan ikke likestilles med tvangsgifte, tildekking for å ikke friste mannen, begrensninger i sosialt liv etc.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 18-02-09, 11:58   #769
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med at noen menn dreper sine damer er ikke et kulturelt betinget overhodet, slik jeg ser det.

Det tror jeg dessverre er en veldig vanlig oppfatning, og at det er én av grunnene til at det ser ut til å være så vanskelig å håndtere dette problemet. Jeg synes det er trist å høre dette problemkomplekset så lettvint formulert som "det at noen menn dreper sine [sic!] damer", og lurer på hvordan du kan begrunne at det overhodet ikke er kulturelt betinget når etnisk norske menn dreper koner eller kjærester, mens det åpenbart er det når menn fra andre kulturer gjør det samme.

Gammel 18-02-09, 11:58   #770
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

:takk:
Du uttalte dette på bakgrunn av uttalelser rundt å bli nektet å sosialiseres, nektet utdannelse, kjønnlemlestelse etc. Det er faktisk slik, her i Norge, at den største gruppen som står for dette, i varierende grad innenfor hvert område, er muslimer.

Det er riktig, men igjen en ukultur som ikke har noe med Islam å gjøre. At enkeltindivider bruker Islam som et bakteppe for å kue kvinnene er selvsagt forkastelig.

Gammel 18-02-09, 12:00   #771
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Det er riktig, men igjen en ukultur som ikke har noe med Islam å gjøre. At enkeltindivider bruker Islam som et bakteppe for å kue kvinnene er selvsagt forkastelig.

Det blir jo litt det samme som ekstreme kristne bruker bibelen som fasit mht kvinner som ikke skal tale i forsamlinger, underkaste seg mannen, behage mannen etc, uten å tilpasse seg samfunnet og dets utvikling fra tusener av år tilbake. Man kan ikke si at det ikke har noe med kristendom å gjøre. Jeg tenker på samme måte når det gjelder Islam og kultur.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 18-02-09, 12:01   #772
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men kan ikke likestilles med tvangsgifte, tildekking for å ikke friste mannen, begrensninger i sosialt liv etc.

Nei, det kan ikke likestilles, men man bør kunne se at disse tingene befinner seg på den samme skalaen. At det ikke er en prinsipiell forskjell mellom kvinneundertrykkende elementer i norsk og i (f.eks.) somalisk kultur, men at det er snakk om gradsforskjeller (både mellom kulturene og innad i de enkelte kulturene), og at mange av mekanismene kan være de samme.

Gammel 18-02-09, 12:03   #773
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, det kan ikke likestilles, men man bør kunne se at disse tingene befinner seg på den samme skalaen. At det ikke er en prinsipiell forskjell mellom kvinneundertrykkende elementer i norsk og i (f.eks.) somalisk kultur, men at det er snakk om gradsforskjeller (både mellom kulturene og innad i de enkelte kulturene), og at mange av mekanismene kan være de samme.

Ja, skal ikke si meg uenig i det.
Gradsforskjellen er uansett viktig.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 18-02-09, 12:04   #774
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Skilpadda sier det bestandig så godt!

Gammel 18-02-09, 12:05   #775
Slettet bruker
Passiv

Standard

Akkurat når det gjelder skalaen mellom norsk kvinneundertrykking og standard somalisk pakke for samme så vil jeg vel si at det er prinsipielle forskjeller ja.

I Norge TM er kvinner i teorien like mye verdt som menn. I somalisk er de faktisk ikke det.

Legg merke til at det i forrige setning IKKE står muslimsk, vennligst.

Og igjen dette med at man sier at muslimer gjør sånn og sånn. Det betyr at det er muslimer som gjør sånn og sånn. Ikke at de gjør det fordi det er en del av islam.

På samme måte som at norske kvinner i stor grad bruker for eksempel sminke eller prevensjon eller har førerkort. Det er vanlig for norske kvinner, men det er ikke noe krav for å være norsk/kristen osv.

Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 12:07   #776
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Det tror jeg dessverre er en veldig vanlig oppfatning, og at det er én av grunnene til at det ser ut til å være så vanskelig å håndtere dette problemet. Jeg synes det er trist å høre dette problemkomplekset så lettvint formulert som "det at noen menn dreper sine [sic!] damer", og lurer på hvordan du kan begrunne at det overhodet ikke er kulturelt betinget når etnisk norske menn dreper koner eller kjærester, mens det åpenbart er det når menn fra andre kulturer gjør det samme.

Det er jo overhodet ikke akseptert av noen i det norske samfunnet av man kan drepe sin kone dersom hun ikke oppførere seg som hun "skal".
I æresdrap-saker (NB: ikke alle drap blandt "utenlendinger/innvandrere) er det krav om å gjenopprette familiens ære og det er en felles beslutning om at dette må gjøres. Og at det ikke er straffbart, men tvertom påkrevd. Det er jo derfor de gjør det, selv om de ikke liker å måtte drepe noen. Jeg så en sak fra Danmark hvor familiefaren følte seg tvunget til å drepe datteren.

Gammel 18-02-09, 12:14   #777
Slettet bruker
Passiv

Standard

Bønna - bruken av begrepet familietragedie sier vel ganske mye om at det langt på vei er en aksept for æresdrap blant norske menn også? De mekanismene som er i sving i norske æresdrap er veldig like de klassiske spørru meg.

Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 12:20   #778
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

De mekanismene som er i sving i norske æresdrap er veldig like de klassiske spørru meg.

Det er nettopp det. Å kalle det "familietragedie" i stedet for "mord" er veldig talende, synes jeg. Det ligger veldig mye i det begrepet om at det var jammen synd at han ble så lei seg at han så seg tvunget til å gjøre noe sånt. (Jeg tror selvsagt ikke det er en generell aksept hos norske menn flest for denslags, men det mente forhåpentligvis ikke du heller?)

Man må se på hva som gjøres og ikke bare på hva som sies høyt og offentlig. Det er helt klart veldig få "etnisk norske", kanskje ingen, som vil si at det er helt OK for en mann å drepe en kone eller ekskjæreste. Eller å slå eller terrorisere henne, for den del. Men det skjer, i veldig stor grad (sammenlignet med andre former for vold eller drap i Norge), og da kan man ikke bare avfeie det med at det er rent private grunner i hvert enkelt tilfelle, og at det "overhodet" ikke henger sammen med kulturelle oppfatninger eller forventninger.

Gammel 18-02-09, 12:21   #779
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Bønna - bruken av begrepet familietragedie sier vel ganske mye om at det langt på vei er en aksept for æresdrap blant norske menn også? De mekanismene som er i sving i norske æresdrap er veldig like de klassiske spørru meg.

Jeg er ikke enig i det. Det er en skikkelig undervurdering av den norske mannen.
Men kan ha den samme begrunnelsen, at kona ikke gjør som man vil; men det finnes ingen kulturell del som forsvarer det. Tror jeg hvertfall.

Gammel 18-02-09, 12:22   #780
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en skikkelig undervurdering av den norske mannen.

Så å undervurdere norske menn er totalt uakseptabelt, men å undervurdere og generalisere muslimske menn og kvinner er helt ok? :forvirret:

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:50.