Sv: Bibelutdeling i skolen
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Nei, den gjorde ikke det. Problemet er bare at hver gang noen nevner at de ikke liker forkynning i skolen, så tror de som er for det at man er i mot fordi man er redd for at barna skal bli kristne.
Eh... Har du lest innleggene til Sitron? Jeg aner en viss angst mellom linjene der, ja...
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Nei, man kan godt være ihuga forkjemper for ytringsfrihet, feks så var jeg en av de som kranglet her på FP for at muhammedkarikaturene selvfølgelig skulle kunne trykkes, og forkjemper for religionsfrihet selv om man er ateist.
Poenget her er at jeg synes ikke at lover og regler i samfunnet skal følge etter hva akkurat jeg har for syn. I så fall så hadde jeg vært i mot at absolutt noen religioner skal kunne forkynnes om, ingen skulle få jobb dersom de var offisielt religiøse, newagere hadde blitt dømt for kvakksalving og alle som ikke kunne tenke logisk og rasjonelt hadde fått fiskedask på torget hver lørdag. Men siden det er åpenbart at et samfunn fungerer best når det er total ytringsfrihet og religionsfrihet så er jeg for det. Det gjelder også religioner som jeg har skikkelig mye imot som newage, islam og kristendom.
På samme måte som hijab mener jeg at Smiths venner godt kan få lov til å gå med langt hår og langt skjørt, mens jeg ikke vil ha noe av misjonering av hverken newagere, muslimer eller kristne ovenfor barnet mitt eller meg selv. Men jeg godtar altså at religiøse foreldre skal få bringe sitt religiøse syn videre til barnet sitt, akkkurat som at jeg bevisst prøver å få barnet mitt til å være ateist.
Jeg er forsåvidt enig med deg i det meste her, (vi har jo diskutert det før) men mener altså at religionen bør holdes borte fra det offentlige rom.
Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.
jeg er så lang fra statskirkekristen som du kan komme, men så lenge jeg hade mine barn på statlige skoler, måtte jeg godta de retningslinjene som var der. Som en følge valgte jeg å bytte skole. Men jeg forteller ikke mine barn at bibler og narkotika er det samme, eller at de ikke skal ha respekt for andre mennesker. Derimot er jeg veldig opptatt av at mine barn lærer mye om masse, slik at de en dag når de blir voksne selv kan bestemme hva de skal tro på. Jeg tar det slett ikke som en selvfølge at de skal tro på bibelen og vil på ingen måte støte de fra meg hvis de velger å tro på noe annet. De er frie mennesker med egne meninger, og det er det som er viktig.
Jeg synes fremdeles det er SKUMMELT at dere reagerer så sterkt på mine innlegg, men synes det er helt greit å sammenligne bibelen og dop.
Vel, jeg reagerte også på innleggene ditt (du har faktisk moderert deg en del her.. ) men er enig i at Sitron sine var tusen ganger mer usaklige enn dine, så jeg valgte altså å reagere på hennes.
|