Sv: De som ikke vaksinerer barna er ...
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Jeg har ikke hørt en eneste person i denne tråden uttale seg i retning av at alle barn bør vaksineres uavhengig av helsemessige faktorer. Tvert imot har de fleste understreket at det er av hensyn til disse man ellers bør vaksinere. Selvsagt skal man ikke vaksinere barnet stikk i strid med legens anbefaling.
I Veslas tilfelle oppstod det en kraftig (men ikke akutt) reaksjon på vaksinen ved 3 måneder, slik at jeg var litt skeptisk til å gi neste dose ved 5 måneder. Helsesøster mente at da ville det bli en mildere reaksjon fordi hun var blitt større, så hun fikk vaksinene. Denne gangen var hun veldig syk i en uke med bl.a høy feber, magekramper og gråt opptil 6 timer i strekk. Den ellers så harmoniske jenta vår var helt forandret og hun virket apatisk, alt dette varte i en uke. Likevel var det ingen som sa at "da bør hun vente med/bør hun ikke ha neste påfylningsdose". Det var jeg som måtte si at vi ikke ønsket det, både til lege og helsesøster. Turnuslegen så ut som et spørsmålstegn, men "støttet" oss i avgjørelsen likevel, og helsesøster støttet oss fullt og helt i vårt valg. Det jeg mener er at vi må reflektere litt og ta noen valg på egenhånd, aller helst i samråd med helsesøster og lege. Ikke bare følge anbefalinger ukritisk.
Opprinnelig lagt inn av teofelia
Det er når man setter seg selv over alle anbefalinger fra helsemyndighetene, verdens ledende helseorganisasjoner og all gjeldende forsking på området og hevder at "jeg syns ikke de har rett, og derfor avstår jeg fra å vaksinere mine barn" at en del av oss ser rødt i mange nyanser. Også våger de enda til å påstå at det er vi andre som er arrogante!
Det er jeg selvsagt enig i, men når avgjørelsen tas på bakgrunn av relevante årsaker og erfaringer en lege ikke hadde rukket å komme frem til, skal man ikke utelukkende kalle det for arroganse.