Sv: De som ikke vaksinerer barna er ...
Jeg blir sjokkert over mentaliteten her. Og det det føltes svært riktig å levere en rød prikk til den som håpte at foreldrene til barna som velger å ikke vaksinere og dermed smitter andre barn slik at de dør av kikhoste brenner i helvete eller mister sine kjære på helt avsindig grusomme måter. En helt unødvendig (og umoden) kommentar.
Det er greit å mene ting om de som har andre oppfatninger enn dem selv, men det er ikke greit å kalle noen for idiot fordi man viser skepsis til vaksineprogrammet eller har valgt å la være å vaksinere barnet sitt. Mange av dere er usmakelig arrogante og respektløse i denne diskusjonen. Selv om vi er på FP må det kunne gå an å vise litt respekt.
Dette er en viktig diskusjon med mange etiske dilemmaer, og man må kunne få lov å stille seg noen spørsmål og vise litt kritisk sans rundt temaet. Men man kommer ingen vei om man bare skal dømme andre og lukker ører/øyne for alt annet enn egne oppfatninger.
Det er godt at vi har et vaksineprogram i Norge, men man har faktisk lov til - vaksineprogrammet er som vi vet anbefalt men frivillig - å vurdere sitt eget barn individuelt (helse, alder etc) i forhold til den enkelte vaksine. Jeg har gjort dette i samråd med helsesøster og 2 forskjellige leger, og de støttet meg 100 % i min avgjørelse. Eldstemann følger vaksinasjonsprogrammet, men Vesla får tilpasset noe av spesielle grunner - men jeg vil ha meg frabedt nedlatende kommentarer fordi jeg ikke gir henne alle vaksinene.