Sv: Siv Jensen
Den siste meningsmålingen tyder etter min oppfatning på at mange nordmenn er bekymret for "snik-islamisering". Det syns jeg er en bekymring politikere burde ta på alvor, i stedet for å stemple folk som rasister og idioter.
I forhold til integrering (jeg ser debatten har sporet ut siden sist jeg var pålogget) så tror jeg at mye av utfordringen ligger i demografien.
Jeg tror alle kjenner vellykkede innvandrere. Den koselige familien i nabolaget, eller familien til den gutten i klassen til en av ungene, eller kollegaen, osv.
Samtidig tror jeg vi alle vet om en god del innvandrere som vi ikke kjenner. Jeg så en statistikk for en tid tilbake, om asylsøkere / flyktninger. Altså ikke innvandrere fra EU-området, ikke vestlige innvandrere, men personer som har søkt om politisk asyl, evt. fått det, og blitt bosatt som flyktninger.
Nå husker jeg ikke tallene, men det var enorm overvekt av unge menn. Ca 16-25 år. Mener å huske det var rundt 90 %. (Men ta tallet med en klype salt, husker ikke helt).
Unge menn. Ferdie med grunnskolen. Ikke noe særlig annen utdanning. Lite jobb-erfaring. Kommer alene. Familie og nettverk i hjemlandet. Jeg tror at mange av dem mer eller mindre er blitt "fremmedarbeidere" når de vel har blitt bosatt. De er ikke her for å innkluderes og integreres. De har forlatt hjemlandet fordi forholdene der var utålelige. Og de ønsker et trygt sted å bo, de ønsker å tjene penger, og mange av dem sender penger hjem til familien.
De fleste suksess-historiene vi hører om integrering av innvandrere går på kvinner og familier. Foreldre som kommer med barn (eller får barn i Norge) ser at barna må integreres til en viss grad. De må gå på skole, treffe jevnaldrende, være med på ting og tang.
Men unge menn? Så lenge at disse unge mennene utgjør en så stor andel av den totale strømmen av asylsøkere så vil integreringen være vanskelig, det er jeg overbevist om.
Det er enklere å invitere en nabofamilie med unger på ens egen alder over på grilling i hagen, enn å invitere de 8 ungguttene i den kommunale boligen.
|