Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er hijaben kvinneundertrykkende?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-09, 12:24   #1
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Opprinnelig lagt inn av Hadia, her.

Misforstå meg rett nå da Jeg mener ikke at jeg vil utsette henne for å bli plaget. Hun bruker hijab etter eget ønske ca. 4 timer i uken. Men det er en opplevelse jeg synes hun bør ha før hun kan ta et reelt valg om hun vil bruke hijab eller ikke, senere.

Hvordan muslimer blir plaget? De aller fleste mennesker oppfører seg naturligvis høflig og greit. Men det skal ikke så mange ekle opplevelser til for å bli litt preget av det dessverre.

Jeg kan nevne et par ting som jeg og min omgangskrets har opplevd:
* Jeg og mange flere jeg kjenner har blitt spyttet på.
*Jeg og mange flere får stadige bemerkninger om å "komme oss til helvete ut av landet", "f*** galninger", "j**** utlendinger", du burde f**** skamme deg, j*** forræder", "se alle ungene hun de har på slep, og hun skal vel få 5 til", folk kan snu seg til barna mine og si "stakkars deg", "foreldrene dine er vel ikke glad i deg" o.l. mens de sender meg hatske blikk, uten noe som helst forvarsel.
*Rett mange ganger har jeg opplevd at folk stiller seg opp foran meg og glor mens de rister overdrevent på hodet.
*Jeg har opplevd at folk har stilt seg opp foran meg i flokk og sagt: "Hva tror du skjer hvis jeg river sjalet av hun dama der"?

Dette er sånt som skjer midt på gaten, på høylys dag. Uten at jeg har gjort noe annet enn å være der. Det verste er at disse menneskene ikke ser ut til å bry seg om det er barn tilstede.

Et par andre og mer alvorlige saker er:
*En av mine veninner ble truet med våpen og revet av hijaben. Midt på dagen, ute på gaten.
*To unge norske menn kom og banket på døren til en venninne, mannen hennes åpnet døren. Da de spurte om han var norsk muslim og han svarte ja, banket de ham opp og så stakk de.
*Senest i helgen fikk en annen venninne og datteren hennes revet av hijaben ute på gaten.

Nå lar jeg meg vanligvis ikke pille på nesen, og hvis folk står og rister på hodet av meg, smiler jeg bare og spør om det var noe de ville si. Da forsvinner de fleste. Og hvis noen slenger ukvemsord etter meg hender det at jeg spør dem om de ikke har lært seg vanlig norsk folkeskikk

Men jeg må innrømme at utviklingen plager meg. Jeg begynner å bli redd for hva folk kan finne på. For det virker som om det er mer og mer akseptabelt blant enkelte kretser at muslimer er fritt vilt.

Jeg respekterer alle religioner, la det være sagt.
Jeg har også noen opplevelser fra muslimsk kant.
Som muslimske menn som stiller seg opp og kler av meg med øynene, som ikke respekterer meg og min klesdrakt, som uten å blunke har kalt meg hore fordi jeg er vestlig, etc, etc.

Det er jo litt rart, da.

Mitt svar har vært: "Hvordan ville du/dere ha reagert om en vestlig mann hadde behandlet din mor, søster eller kone på samme vis?"

Poenget mitt er nok at jeg ikke tror det er mer diskriminering fra den ene kanten enn fra den andre.

Gammel 02-03-09, 13:37   #2
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Men, altså, jeg prøvde å vise at det er grader av kjønnsdeling, og vi er ikke fritatt fra det her i vesten, uten at det trenger å gå på bekostning av likestillingen ellers i samfunnet. I tillegg er det et valg man tar, som Hadia nevner. Jeg kjenner flere muslimske kvinner som ikke bruker hijab. Og en del som gjør det. Det kan være mange ulike årsaker som ligger til grunn, men jeg velger å være åpen for at det faktisk kan være et valg. Og at så lenge det ikke er til hinder for livsutfoldelse, så ser jeg ikke det direkte kvinneundertrykkende ved det.
Til sammenligning har det jo vært en nokså heftig debatt om deling av permisjonen mellom menn og kvinner, hvor svært mange hevder at det bør være familiens/kvinnens valg hvor mye av permisjonen hun tar, og hvor mye som tas av mannen. Selv om jeg personlig synes at det å minimere permisjonen som tas av mannen er å støtte opp om en kjønnsdiskriminerende samfunnsstruktur, så må jeg jo gå utfra at det er et valg den enkelte tar.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 12:02   #3
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg synes det er interessant å lese intervjuet med Gerd Fleischer i Selvhjelp for innvandrere og flyktninger. På den ene siden tviler jeg ikke på at det er mange frigjorte muslimske kvinner - slik som Hadia her på FP - som velger helt frivillig å bære hijab. Samtidig tviler jeg heller ikke på at det finnes mange fortvilte røster der ute som ikke tør ytre sin mening. Det er nettopp slike tanker som dette som gjør at jeg ikke klarer å tenke på hijab som kvinneundertrykkende og ikke -frigjørende.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=537422

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 12:04   #4
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Ja, så må jeg korrigere meg selv igjen: Det er nettopp slike tanker som dette som gjør at jeg synes hijab er mer kvinneundertrykkende enn -frigjørende.

Gammel 03-03-09, 12:40   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Ja, så må jeg korrigere meg selv igjen: Det er nettopp slike tanker som dette som gjør at jeg synes hijab er mer kvinneundertrykkende enn -frigjørende.

Jeg leste også intervjuet. Men altså, det er jo ikke hijaben som er kvinneundertrykkende, det er jo at det finnes miljøer som er så kvinneundertrykkende at menn faktisk banker opp kvinner på grunn av klesdrakt, det er det som er problemet. Om man forbyr hijab i samfunnet så forsvinner ikke kvinneundertrykkingen.

Gammel 03-03-09, 12:13   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Jeg synes det er interessant å lese intervjuet med Gerd Fleischer i Selvhjelp for innvandrere og flyktninger.

Jeg leste også det intervjuet med interesse, og det jeg syns er rart er at man presenterer en veldig enkel løsning - bort med hijaben så er man frigjort! Kvinner og barn som blir tvunget til å bruke hijab og banket vil fortsette å bli undertrykket selv om hijaben forsvinner. Man må jobbe med mekanismene i at noen menn og miljøer mener at kvinner er mindreverdige, mannens eiendom og at det er lov å herse med dem. Det må en kulturendring til i disse miljøene først, deretter kan kvinnene bestemme selv om de vil bruke hijab eller ikke.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 15:37   #7
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg leste også det intervjuet med interesse, og det jeg syns er rart er at man presenterer en veldig enkel løsning - bort med hijaben så er man frigjort! Kvinner og barn som blir tvunget til å bruke hijab og banket vil fortsette å bli undertrykket selv om hijaben forsvinner. Man må jobbe med mekanismene i at noen menn og miljøer mener at kvinner er mindreverdige, mannens eiendom og at det er lov å herse med dem. Det må en kulturendring til i disse miljøene først, deretter kan kvinnene bestemme selv om de vil bruke hijab eller ikke.

Jeg er enig i dette, Glitterchick, det at undertrykkingen ikke forsvinner bare man fjerner hijaben. Synes du har flere gode poeng. Mitt poeng er bare - siden spørsmålet opprinnelig er om hijaben er kvinneundertrykkende - at ja, det er den, så lenge miljøene hvor hijab bæres er såpass mannsdominert-og styrt som de er. At flere kvinner slipper å bære hijab kan være et skritt i riktig retning, tror jeg.

Gammel 04-03-09, 22:27   #8
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Her lurer jeg på hvem som du mener presenterer den løsningen; i linken ser jeg ingen som mener at om man bare tar bort hijab'en; så er alt løst.
Det er ingen som tart til orde for å forby hijab'en i sin alminnelighet, men jeg ser grunner for å forby dem på offentlige ansatte, og kanskje i grunnskolen. For å støtte de som blir tvunget til å gå med den, da kan de hvertfall si at på skolen er det ikke lov.
I alle fall så lenge tvangsbruk er et problem.

Og jeg har lyst å spørre Hadia:
Hva symboliserer hijab'en for deg?
Hva tenker du om en muslimsk kvinne som ikke bruker hijab?

Jo, og også til Hadia: Det menes at kjønnslemlestelse er uislamsk, og det er jo flott!
Men hva med de likestillingsmessige problematiske tingene som kommer fra Islam, da tenker jeg på kvinners rett til arv (halvparten av gutta's), og rett til skilsmisse. Såvidt jeg forstår så er det islamsk at kvinner ikke har samme rett til skilsmisse som menn. Men jeg er ikke 100 % sikker, så hvis du vet er det fint

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 01:29   #9
Hadia
hijabdame

Hadia sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hadia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Her lurer jeg på hvem som du mener presenterer den løsningen; i linken ser jeg ingen som mener at om man bare tar bort hijab'en; så er alt løst.
Det er ingen som tart til orde for å forby hijab'en i sin alminnelighet, men jeg ser grunner for å forby dem på offentlige ansatte, og kanskje i grunnskolen. For å støtte de som blir tvunget til å gå med den, da kan de hvertfall si at på skolen er det ikke lov.
I alle fall så lenge tvangsbruk er et problem.

Og jeg har lyst å spørre Hadia:
Hva symboliserer hijab'en for deg?
Hva tenker du om en muslimsk kvinne som ikke bruker hijab?

Jo, og også til Hadia: Det menes at kjønnslemlestelse er uislamsk, og det er jo flott!
Men hva med de likestillingsmessige problematiske tingene som kommer fra Islam, da tenker jeg på kvinners rett til arv (halvparten av gutta's), og rett til skilsmisse. Såvidt jeg forstår så er det islamsk at kvinner ikke har samme rett til skilsmisse som menn. Men jeg er ikke 100 % sikker, så hvis du vet er det fint

Hei du Har vært uten nett her littegranne. Er midt i flytting og styr.

Hva symboliserer hijaben for meg? Den symboliserer altså ingenting for meg Jeg forstår et symbol som noe som har en annen mening enn det det er, eller en tilleggsmening. Sånn opplever ikke jeg hijab ihvertfall. Den er klesplagg som jeg bruker fordi jeg tror Gud har sagt i Koranen at det er bra for meg. For å holde fokuset på det åndelige, og fordi jeg er verdt det Man kan selvsagt lese masse mening i det ene og det hitt, og snakke om undertrykking eller "kvinnen som en edelsten" el.l. men det blir grunnløs synsing, slik jeg ser det.

Om en muslimsk kvinne som ikke bruker hijab tenker jeg ikke noe spesielt annet enn om alle andre kvinner, med eller uten. Alle har sine personlige grunner til valgene de tar, og jeg har ikke noe med hennes valg å gjøre, bortsett fra hvis hun ber meg om hjelp til noe, eller til å lytte etc. Jeg har flere muslimske venninner uten hijab, til og med noen som har valgt å ta den av etter å ha brukt den, og flere som ikke er muslimer i det hele tatt, og vi trives godt i hop alle sammen.

Det er litt sent nå, og øynene glipper, men jeg skal svare på resten i morgen

Hadia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 13:23   #10
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

http:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=537422

Viktig å få fram denne siden av saken, også.

Gammel 03-03-09, 13:26   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

http:www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=537422

Viktig å få fram denne siden av saken, også.

Kan du ikke lese diskusjonen før du legger inn en link. Denne ble lagt inn på forrige side, og blir allerede diskutert. Når du ikke leser virker du egentlig ikke så veldig interessert i diskusjonen.

Gammel 03-03-09, 13:29   #12
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Kan du ikke lese diskusjonen før du legger inn en link. Denne ble lagt inn på forrige side, og blir allerede diskutert. Når du ikke leser virker du egentlig ikke så veldig interessert i diskusjonen.

Åh, beklager. Jeg var i ferd med å legge inn linken tidligere i dag, men fikk en lang telefonsamtale i mellomtiden. Burde ha sjekket tråden før jeg la den inn.

Gammel 03-03-09, 13:30   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Åh, beklager. Jeg var i ferd med å legge inn linken tidligere i dag, men fikk en lang telefonsamtale i mellomtiden. Burde ha sjekket tråden før jeg la den inn.

OK, jeg var nok litt unødvendig streng.

Gammel 03-03-09, 13:32   #14
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Standard

OK, jeg var nok litt unødvendig streng.

Det går bra.

Gammel 03-03-09, 12:50   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Poenget mitt er nok at jeg ikke tror det er mer diskriminering fra den ene kanten enn fra den andre.

Og det var relevant - på hvilken måte???

Gammel 03-03-09, 12:57   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og det var relevant - på hvilken måte???

Det er viktig å si det vettu, andre er slemme også. [sutrestemme]Hvorfor skal vi gjøre noe med oss selv, de andre er også dumme[/sutrestemme]

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:04.