Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Ok, jeg er hjemme igjen 
Til neste påstand: "Det er irrelevant å sammenligne med menns kleskode. Menn undertrykkes ikke i religionens navn. De piskes ikke for å ha blitt voldtatt. De pålegges ikke skylden for andres lyst. De anses ikke som slektens eiendom (som på sett og vis er det seksuell kontroll handler om - familiens eierskap til kvinnens avkom). De omskjæres ikke for å sikre dydighet."
Selvfølgelig er det relevant å sammenligne med at det finnes klesregler for muslimske menn. Mennene skal også dekke til kroppen sin og gå i løstsittende klær, de skal helst ha skjegg og får ikke bruke gull eller silke. Det vil si at menn må også underkaste seg Gud, og det å følge islams regler er for oss muslimer kjærlighetshandlinger til Gud 
Alt det andre du beskriver har ikke grunnlag i islam, men i misbruk av islam. Man kan ikke akkurat skylde på bilen for at føreren krasjer eller hur? Alt du nevner skjer. Men hvis disse menneskene faktisk hadde fulgt islam ville de aldri ha gjort alle disse grusomhetene.
I følge islamsk rettslære skal man selvfølgelig ikke straffes for å bli voldtatt.
Kvinner får ikke skyld for menns lyst, som jeg nevnte tidligere. Koranen sier faktisk: "Si til de troende menn at de skal senke sitt blikk og kontrollere lystene sine". Og det samme til kvinner. Menn har ansvar for seg selv, og kvinner har ansvar for seg selv.
Kvinner anses ikke som slektens eiendom. Kvinner beholder faktisk eget familienavn, og blir ikke ansett som eiendom - av islam. igjen, jeg vet at i enkelte samfunn blir kvinnen behandlet som eiendom - men det kommer ikke av islam, men av reinspikka undertrykking. Det er ikke akkurat bare muslimer som har hatt monopol på dårlig behandling av kvinner, så å gi islam skylden blir miss.
Familien har heller ikke eierskap til barn fra et ekteskap. (Hvor får du alle disse ideene fra? ) I motsetning til hva mange tror er det faktisk kvinnen som har førsterett til barn etter skilsmisse, deretter hennes mor, så hennes mormor, og så barnets farmor alt etter hvem som er i stand til å ta seg av barnet. Eldre barn får velge selv, og alt skal vurderes etter barnas beste. Dette var vanlig rettspraksis allerede på 600-tallet etter at islam kom, og ble praktisert lenge. Ja, det skjer urettferdigheter på dette området også, men på grunn av maktmisbruk og korrupsjon, ikke på grunn av islam som religion.
Til slutt sier du at menn ikke omskjæres for å sikre dydighet.
For det første så omskjæres menn ja. For det andre er kvinnelig kjønnslemlestelse et geografisk fenomen, og ikke religiøst betinget. Denne skikken finner kun sted på det afrikanske kontinentet, både blant kristne, muslimer og skriftløse religioner. Mange muslimer hadde ikke hørt om kvinnelig omskjæring før de kom til Norge og ble kjent med den somaliske gruppen her.
Så til barn med hijab.
Jeg har ærlig talt problemer med å forstå hvordan en jente kan bli seksualisert ved å bruke et skaut, og ikke ved å bruke miniskjørt med tekst på rompa? Men så er ikke hijaben noe fristerinneskjul i min verden heller, og dermed ikke et problem i så måte.
Den andre uttalelsen du viser til får jeg heller ikke til å stemme helt. Jeg tror den har blitt litt feilsitert kanskje Jeg vet at mange lar barn bruke hijab av og til nå de er små. 9-åringen min bruker hijab når hun går til koranundervisningen på lørdag, men ikke ellers. Og ja, det er gjerne for at de skal få bli litt vant til det - ikke fordi "det blir så vanskelig å overtale dem når de blir større" - men fordi de blir nødt til å venne seg til å ta imot en god del stygge blikk og skittkasting fra folk som føler seg berettiget til å plage muslimer, hvis de skal kunne ta et reelt valg når de blir større. For å si det på denne måten: Jeg vil at min datter skal vite nøyaktig hva hun går til hvis hun skulle velge å bruke hijab når hun blir eldre. Hvis hun ikke vet det og tar det med i beregningen, kommer hun uansett ikke til å klare å holde ut. og hvis hun er redd for folks reaksjoner, ja da er det nok best at hun venter til hun evt. føler seg klar en gang.
Beklager å virke litt fordomsfull mot reaksjoner fra andre. Det virker som om det er veldig mange greie mennesker her inne, og jeg tror ikke det hadde kommet noe mobbing eller diskriminering fra dere. Men det finnes. Jeg og mange andre har dessverre for mange dårlige erfaringer. Mange gode også selvfølgelig. Men det er ikke et lett valg å bruke hijab i Norge i dag.
I det hele tatt koker alt dette ned til at noen mennesker tar andre valg enn "deg" og ønsker å leve livet sitt på en litt annen måte. Det er vel mulig å leve med?
Hovedsaken er at man ikke plager andre, og ikke tvinger andre til å gjøre noe de ikke er enig i selv.
Men det er bra å prøve å forstå hverandre slik at vi kan synse på reelt grunnlag istedetfor på grunnlag av feil informasjon 
Nå skal jeg gi meg Det var ikke meningen å holde et helt foredrag her. Jeg ville først og fremst delta i dette forumet som forelder. Men håper det er greit at jeg fikk lire av meg litt av mine særkunnskaper siden jeg ble spurt da 
|