Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er hijaben kvinneundertrykkende?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-09, 18:09   #1
Katarina
Aktiv

Katarina sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
Katarina er litt kul
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Siden vi har Hadia her… Er dette Islam og hva mener du om slike strenge tolkninger/retninger av religionen?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=553397

Jeg har også lest tråden, og mener vel kanskje at det siste spørsmålet her kan sammenlignes med å spørre om fanatisk kristendom er "riktig" tolkning av det nye testamente. Det finnes utrolig mange skadelige tolkninger innen kristendommen også Slik er det vel med islam også kan jeg tro?

Gammel 10-03-09, 18:18   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katarina, her.

Jeg har også lest tråden, og mener vel kanskje at det siste spørsmålet her kan sammenlignes med å spørre om fanatisk kristendom er "riktig" tolkning av det nye testamente. Det finnes utrolig mange skadelige tolkninger innen kristendommen også Slik er det vel med islam også kan jeg tro?

Ja, men vi har ikke så mange land som styrer/har lovgivning utifra ekstrem kristendom.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 18:34   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ja, men vi har ikke så mange land som styrer/har lovgivning utifra ekstrem kristendom.

Jeg gjentar dette, jeg.
Esme, det du drar fram er den katolske kirken, groteskt, men ikke lovgivningen i et land, det er en stor forskjell. Vi har ikke mange land som har domstoler som dømmer utifra kristne straffemetoder og regler fra "steinalderen".

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 18:21   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katarina, her.

Nemlig. Vi kan jo sammenligne med denne sjarmerende saken hvor den katolske kirken fordømmer og utestenger en mor til en niåring som fikk abort pga at hun hadde blitt voldtatt av stefaren og kanskje ikke kom til å overleve et svangerskap med tvillinger, samt fordømming og utestenging av legen som tok aborten. Stefaren som voldtok henne er derimot ikke utestengt av kirken.
http://www.globaltv.com/globaltv/sas...tml?id=1370174

Selv om her er det ikke snakk om pisking og slikt så holdningene som kommer frem her like heslige og menneskefiendtlige holdninger som i saken som ble tatt som eksempel rett under her.

Det som jeg kan bli litt oppgitt av er jo at mindre fanatiske religiøse tilhengere av disse religionene alltid påstår at det er de konservative som har misforstått skriften, være seg Bibelen eller Koranen. Og de må de jo få lov til å mene, men tross alt så er de konservative sin mening like representativ for religionen som de mer liberales mening. De liberale har intet monopol på å tolke de hellige skriftene.

Gammel 10-03-09, 18:29   #5
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det som jeg kan bli litt oppgitt av er jo at mindre fanatiske religiøse tilhengere av disse religionene alltid påstår at det er de konservative som har misforstått skriften, være seg Bibelen eller Koranen. Og de må de jo få lov til å mene, men tross alt så er de konservative sin mening like representativ for religionen som de mer liberales mening. De liberale har intet monopol på å tolke de hellige skriftene.

Dette er jeg veldig enig i. Både kristendommen og Islam er såpass tvetydige at man kan tolke dem svært forskjellig. Likevel kan man ikke si at det er de konservative som har misforstått. De har like mye, som de liberale, funnet det de tror på i de "hellige" bøkene. Å si at de konservatives tro har ingenting med den "virkelige" religionen å gjøre, er å ufarliggjøre selve religionen. Det er faktisk selve religionen som er kilden til mange av disse sinnsvake ideene fanatikere har.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:04.