|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#221 |
hijabdame
Medlem siden: Mar 2009
![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Line, jeg er enig med deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Det er vel ingen som har tatt til orde for å forby hijab'en i samfunnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
hijabdame
![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Ja beklager, det fulgte med fra en som sa noe som at det beste hadde vært om ingen brukte hijab eller noe sånt. Jeg har skjønt at ingen her tror at alle blir tvunget. Det går av og til litt fort i svingene |
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Hadia, det jeg som nordmann synes er utrolig vanskelig, er å vite hva som skyldes religion og hva som skyldes kultur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Det er ingen som mener at ingen blir tvunget heller.
![]() |
#227 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Så dere Redaksjon EN i kveld da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Glamorøs
|
Vel, jeg syns ikke jeg var unødvendig streng med Line*. Hun påstår at muslimske menn in general har en lei tendes til å være drittsekker, og det syns jeg er en drøy påstand:
Og dette syns jeg var et godt poeng.
Det er heller ingen som tilhører førstnevnte side. Hvis du syns det er ille med polaisering, bør du kanskje slutte med det selv også.
![]() |
#229 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Stor forskjell, ja, sånn praktisk sett, men i teorien stammer det fra det samme. Kvinnen skal ikke friste mannen med kroppen sin. Egentlig er det ganske latterlig at kvinner må dekke til brystvortene, mens menn kan gå i bar overkropp.
![]() |
#230 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det det? Dekker kvinner til brystene fordi de ikke skal friste mannen? Jeg tror ikke det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
hijabdame
![]() |
Jeg skjønner det er forvirrende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
hijabdame
![]() |
Det tror jeg heller har med personlige grenser å gjøre, for hva man er komfortabel med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Magisk
Jeg tror det er der det har sin opprinnelse fra, ja.
![]() |
#234 |
Magisk
Ja, samme som med hijaben, tenker jeg. Det handler mye om hva man er personlig komfortabel med uansett om det gjelder hjjab eller bikinioverdel. Men begge deler stammer fra det at kvinner skal dekke til visse kroppsdeler hvor menn ikke trenger gjøre det samme. Så kan man selvfølgelig diskutere om det er undertrykkende eller ei. Og som du selv sier, er valget 100% ens eget, så er det ikke undertrykkende.
![]() |
#235 |
Deltidsmamma
|
Her lurer jeg på hvem som du mener presenterer den løsningen; i linken ser jeg ingen som mener at om man bare tar bort hijab'en; så er alt løst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
Magisk
Hva skulle det ellers komme av da? Hva tror du? Hvorfor i dagens samfunn må kvinner dekke til brystene og ikke menn? I USA blir man arrestert om man som kvinne soler seg toppløs på stranden. Menn derimot, kan sprade rundt i bar overkropp så mye de vil. I Iran blir kvinner arrestert om de ikke bærer burka. Menn derimot, gjør det ikke. Jeg ser absolutt paralleller her, ja.
![]() |
#238 |
hijabdame
![]() |
Hei du |
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
hijabdame
![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Ok, da er jeg her igjen |
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette stemmer vel ikke helt? Det var nettopp en artikkel i BT der de diskuterte om islamsk sharia-lov burde være en obligatorisk del av juss-pensum, en av argumentene for var den islamske ekteskapsloven i Pakistan. I Pakistan har ikke kvinner krav på skilsmisse uten mannens samtykke, derfor vil en norsk skilsmisse ikke bli anerkjent i Pakistan - noe som kan ha store konsekvenser for kvinnen. Men Pakistansk rett er åpen for at dommeren kan avsi en skilsmissedom på mannens vegne, og da vil skilsmissen bli regnet som gyldig selv om den er avsagt i norsk domstol. Dette er mange dommere ikke klar over. Sist redigert av Marge : 08-03-09 kl 19:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|