Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er hijaben kvinneundertrykkende?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-09, 22:05   #181
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Hvor enkelt er det for disse kvinnene det gjelder å ta oppgjør for å frigjøre seg selv?
En av Norges mest innflytelsesrike imamer (Sikander Madni) uttalte for et par år siden i en dokumentar på NRK at jenter som ikke bruker hijab vil bli fortapte horer dersom de ikke bar hijab fra de var barn. Det var viktig at jentene begynte i 5-6-års alderen, for når de ble tenåringer ble de umulige å styre.

Kanskje man bør innføre 18 års grense?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 22:20   #182
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Hvor enkelt er det for disse kvinnene det gjelder å ta oppgjør for å frigjøre seg selv?

Det er selvfølgelig ikke enkelt, men det er umulig for andre å gjøre det.

Slik er det jo med andre ting. Det er en annen tråd her på forumet som omhandler kvinnemishandling. Som venninne til noen som blir mishandlet er det vanskelig å gjøre noe, det er de som blir mishandlet som selv må gjøre det. Men dette har ingen sammenheng med at det er "lett", tvert imot, ofte er det slik at det å velge å stå opp for seg selv er de vanskeligste valgene vi tar i livet.

Gammel 01-03-09, 00:31   #183
Hadia
hijabdame

Hadia sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hadia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hei hei

Vil dere ha noen synspunkt fra en norsk muslim?

Jeg har valgt å bruke hijab selv, og har gjort det fordi jeg mener dette er noe jeg kan gjøre for å vektlegge spiritualitet framfor materialisme i livet mitt. Det øker min fokus på Gud og ellers ting som jeg synes er viktige for mitt liv. Det er faktisk litt som en nonnedrakt bortsett fra at jeg er gift og har barn og ellers lever i samfunnet og ikke utenfor det.

Jeg synes det er pussig når hijaben beskrives som kvinneundertrykkende. Klart det er undertrykkende å tvinge andre til å gjøre noe de ikke ønsker - men da er det menneskene som er undertrykkere, eller hva? Ikke klærene.
Jeg vil gjerne ha den friheten til å kunne kle meg som jeg vil, uten at andre skal begynne å undertrykke meg ved å forsøke å presse meg til å kle av meg et plagg jeg gjerne vil ha på

Når det er sagt vil jeg gjerne også fortelle at som hijabdame har jeg flere venninner uten hijab. Både muslimer og nyreligiøse og ateister og you name it. Ingen av oss ser ned på hverandre eller har behov for å forandre på hverandre selv om vi har tatt forskjellige valg i livet. Ville gjerne få sagt det, siden det ofte er noen som tenker at en som velger å bruke hijab føler seg høyt hevet over andre. Det er sjeldent tilfelle

Vi er bare vanlige mennesker

Hadia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 08:02   #184
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hei Hadia og velkommen til debatten! Et veldig bra tilskudd med noen som selv har erfaring. Hvis du gidder så kunne jeg godt tenke meg at du kommenterte konkret noen av de tingene jeg har skrevet tidligere i tråden:

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hijab er ikke kvinneundertrykkende i seg selv, altså, en kvinne er ikke nødvendigvis undertrykket fordi hun bruker hijab. Men den symboliserer kvinneundertrykkelse. Sterkt. Bakgrunnen for pålegget er like undertrykkende som bakgrunnen for at kvinnen ikke skulle tale i kristne forsamlinger.

Det er irrelevant å sammenligne med menns kleskode. Menn undertrykkes ikke i religionens navn. De piskes ikke for å ha blitt voldtatt. De pålegges ikke skylden for andres lyst. De anses ikke som slektens eiendom (som på sett og vis er det seksuell kontroll handler om - familiens eierskap til kvinnens avkom). De omskjæres ikke for å sikre dydighet.

Hijaben hører inn under dette regimet.

Jeg forsvarer kvinners rett til å velge å bruke hijab, men beklager sterkt at de ikke selv ser at de er med og dyrker en kyskhetskultur som skader og dreper og forringer livene til millioner av kvinner.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg lurer litt på hva de tenker, de "stolte hijab-brukere" altså den gruppen som består av voksne, sterke unge kvinner som selvstendig har valgt å ta på seg hijab de siste årene, når de ser hordene av 5-6-7-årsgamle jenter i hijab. Noe jeg syns er et helt groteskt syn, fordi det 1)seksualserer barn og 2)er legitimert med at "det er viktig å venne dem til å gå med hijab fra de er små, for det blir så vanskelig å overtale dem til å begynne med det når de blir større".

Syns de det er bra? Irrelevant i forhold til deres egen bruk? Ser de på seg selv som forbilder?

Gammel 01-03-09, 10:18   #185
Hadia
hijabdame

Hadia sin avatar

Standard

Ja, det skal jeg gjerne si noe om

Selv om jeg naturligivis forklarer dette fra mitt eget synspunkt vil jeg tro at jeg har litt peiling på hva jeg snakker om. Har brukt mye tid av livet mitt på å studere hva islamske kilder sier om bl.a. kvinner.

Du får bære over med at jeg tar litt om gangen, ok? Jeg vil heller prøve å svare deg skikkelig Sorry at dette kommer til å bli langt! De som gidder får lese

Begynner med det du sa her:
"Men den symboliserer kvinneundertrykkelse. Sterkt. Bakgrunnen for pålegget er like undertrykkende som bakgrunnen for at kvinnen ikke skulle tale i kristne forsamlinger."

Dette er heldigvis feil Jeg lurer litt på hvorfor en del har en tendens til å gå ut i fra at det er slik. Kanskje det er nettopp på grunn av at man automatisk sammenligner med kristendommens historie og bibelsitater på dette området.
Hvis vi skal forstå om hijaben har en undertrykkende bakgrunn må vi gå helt til bunns, for det spørsmålet handler egentlig om selve kvinnesynet i islam.
Da er det et par punkt som er viktige å få med:
1: I islams skaperhistorie er det ikke kvinnen som er skyld i "fallet fra paradis" eller å friste Adam til å synde eller noe av det som vi finner i kristentro og som har dannet grunnlag for mye kvinneundertrykking i kristendommens historie. Dermed er det ingen forestilling i islamsk lære om at kvinnen er syndig, en fristerinne, eller leder mannen bort fra Gud. Tvert imot ses forbindelsen mellom mann og kvinne som en mulighet til å bringe hverandre nærmere Gud.

2: I Koranen finner vi læresetninger som f.eks. "Kvinner og menn har venners ansvar for hverandre", en mann er en "halv mann" inntil han har giftet seg og lærer hvordan det er å leve i samarbeid med en kvinne (det samme den andre veien), alle mennesker er likeverdige for Gud, det eneste som kan gjøre forskjell er fromhet, ikke kjønn, rase, familie, status, rikdom el.l. , Gud skapte menn og kvinner som følgesvenner for hverandre, og mye mer.

3: Det finnes en god del feiltolkning. Det som f.eks. har blitt oversatt i den norske versjonen av Koranen som at "Menn er kvinners formyndere" osv. betyr faktisk at menn har forsørgeransvar for kvinner. Jeg synes dette er supert i og med at det ikke er alltid jeg har mulighet til å jobbe fullt, f.eks. når jeg er gravid og sliter med bekkenløsning, har små babyer eller ammer o.l. og da trenger jeg ikke å ha et snev av dårlig samvittighet for å ikke bidra til familieøkonomien.
Samtidig er kvinnen et selvstendig økonomisk individ. Selv om jeg ikke har plikt til å forsørge familien, har jeg absolutt muligheten til å velge det. Og da disponerer jeg min eiendom helt fritt. I følge islam har mannen absolutt ingenting å si over kvinnens eiendom eller økonomi.

4: Ingenting i islam sier at kvinner ikke skal tale i forsamlinger Snarere tvert i mot. Fra den delen av historien som er normgivende for islamsk lov og tenkning finner vi mange sterke kvinner som på ingen måte var forsagte.
Det finnes bl.a. et eksempel på at en kvinne reiste seg i moskeen og kritiserte kalifen for en av avgjørelsene hans angående skatt. Og han rettet seg etter henne.
En annen kvinne ledet en hær fra Medina til Irak i krig. En annen forsvarte Muhammed i krigen og reddet livet hans i sverdkamp. En tredje drev et sykehus (telt) hvor hun bl.a. utførte kirurgiske inngrep - også på menn

Vi finner ikke noe i islamske kilder som sier at kvinner skal dekke seg til fordi de er syndige, fristere eller mindreverdige. Det eneste som sies er: "for å bli gjenkjent som muslimer og ikke bli brydd". Ingenting annet. Så i sammenheng med alt annet, oppfatter jeg faktisk ikke noe diskriminerende grunnlag.

Jeg skal ikke dermed stikke under en stol at det er rett mange muslimer i dag som faktisk har et syn på kvinner som noe mindreverdig som skal kontrolleres og undertrykkes. Dette har imidlertid oppstått på grunn av mangel på islamkunnskap og misbruk av enkeltsitater og dårlige oversettelser til andre språk o.l. som mer eller mindre bevisst ikke er satt i sin forklarende sammenheng. Disse oppfatningene er dessuten i endring over hele verden. Noen steder riktignok raskere enn andre. Men flere og flere har muligheten til å sette seg inn i saker og ting selv, og er ikke lenger avhengig av å få religionen forklart av dem som ønsker å klore seg fast i makt og prestisje.

Skal komme tilbake til sammenligningen med menns klesdrakt. Nå må jeg rekke et fly

Gammel 02-03-09, 00:07   #186
Hadia
hijabdame

Hadia sin avatar

Standard

Ok, jeg er hjemme igjen

Til neste påstand: "Det er irrelevant å sammenligne med menns kleskode. Menn undertrykkes ikke i religionens navn. De piskes ikke for å ha blitt voldtatt. De pålegges ikke skylden for andres lyst. De anses ikke som slektens eiendom (som på sett og vis er det seksuell kontroll handler om - familiens eierskap til kvinnens avkom). De omskjæres ikke for å sikre dydighet."

Selvfølgelig er det relevant å sammenligne med at det finnes klesregler for muslimske menn. Mennene skal også dekke til kroppen sin og gå i løstsittende klær, de skal helst ha skjegg og får ikke bruke gull eller silke. Det vil si at menn må også underkaste seg Gud, og det å følge islams regler er for oss muslimer kjærlighetshandlinger til Gud

Alt det andre du beskriver har ikke grunnlag i islam, men i misbruk av islam. Man kan ikke akkurat skylde på bilen for at føreren krasjer eller hur? Alt du nevner skjer. Men hvis disse menneskene faktisk hadde fulgt islam ville de aldri ha gjort alle disse grusomhetene.

I følge islamsk rettslære skal man selvfølgelig ikke straffes for å bli voldtatt.
Kvinner får ikke skyld for menns lyst, som jeg nevnte tidligere. Koranen sier faktisk: "Si til de troende menn at de skal senke sitt blikk og kontrollere lystene sine". Og det samme til kvinner. Menn har ansvar for seg selv, og kvinner har ansvar for seg selv.

Kvinner anses ikke som slektens eiendom. Kvinner beholder faktisk eget familienavn, og blir ikke ansett som eiendom - av islam. igjen, jeg vet at i enkelte samfunn blir kvinnen behandlet som eiendom - men det kommer ikke av islam, men av reinspikka undertrykking. Det er ikke akkurat bare muslimer som har hatt monopol på dårlig behandling av kvinner, så å gi islam skylden blir miss.

Familien har heller ikke eierskap til barn fra et ekteskap. (Hvor får du alle disse ideene fra? ) I motsetning til hva mange tror er det faktisk kvinnen som har førsterett til barn etter skilsmisse, deretter hennes mor, så hennes mormor, og så barnets farmor alt etter hvem som er i stand til å ta seg av barnet. Eldre barn får velge selv, og alt skal vurderes etter barnas beste. Dette var vanlig rettspraksis allerede på 600-tallet etter at islam kom, og ble praktisert lenge. Ja, det skjer urettferdigheter på dette området også, men på grunn av maktmisbruk og korrupsjon, ikke på grunn av islam som religion.

Til slutt sier du at menn ikke omskjæres for å sikre dydighet.
For det første så omskjæres menn ja. For det andre er kvinnelig kjønnslemlestelse et geografisk fenomen, og ikke religiøst betinget. Denne skikken finner kun sted på det afrikanske kontinentet, både blant kristne, muslimer og skriftløse religioner. Mange muslimer hadde ikke hørt om kvinnelig omskjæring før de kom til Norge og ble kjent med den somaliske gruppen her.

Så til barn med hijab.
Jeg har ærlig talt problemer med å forstå hvordan en jente kan bli seksualisert ved å bruke et skaut, og ikke ved å bruke miniskjørt med tekst på rompa? Men så er ikke hijaben noe fristerinneskjul i min verden heller, og dermed ikke et problem i så måte.

Den andre uttalelsen du viser til får jeg heller ikke til å stemme helt. Jeg tror den har blitt litt feilsitert kanskje Jeg vet at mange lar barn bruke hijab av og til nå de er små. 9-åringen min bruker hijab når hun går til koranundervisningen på lørdag, men ikke ellers. Og ja, det er gjerne for at de skal få bli litt vant til det - ikke fordi "det blir så vanskelig å overtale dem når de blir større" - men fordi de blir nødt til å venne seg til å ta imot en god del stygge blikk og skittkasting fra folk som føler seg berettiget til å plage muslimer, hvis de skal kunne ta et reelt valg når de blir større. For å si det på denne måten: Jeg vil at min datter skal vite nøyaktig hva hun går til hvis hun skulle velge å bruke hijab når hun blir eldre. Hvis hun ikke vet det og tar det med i beregningen, kommer hun uansett ikke til å klare å holde ut. og hvis hun er redd for folks reaksjoner, ja da er det nok best at hun venter til hun evt. føler seg klar en gang.

Beklager å virke litt fordomsfull mot reaksjoner fra andre. Det virker som om det er veldig mange greie mennesker her inne, og jeg tror ikke det hadde kommet noe mobbing eller diskriminering fra dere. Men det finnes. Jeg og mange andre har dessverre for mange dårlige erfaringer. Mange gode også selvfølgelig. Men det er ikke et lett valg å bruke hijab i Norge i dag.

I det hele tatt koker alt dette ned til at noen mennesker tar andre valg enn "deg" og ønsker å leve livet sitt på en litt annen måte. Det er vel mulig å leve med?

Hovedsaken er at man ikke plager andre, og ikke tvinger andre til å gjøre noe de ikke er enig i selv.

Men det er bra å prøve å forstå hverandre slik at vi kan synse på reelt grunnlag istedetfor på grunnlag av feil informasjon

Nå skal jeg gi meg Det var ikke meningen å holde et helt foredrag her. Jeg ville først og fremst delta i dette forumet som forelder. Men håper det er greit at jeg fikk lire av meg litt av mine særkunnskaper siden jeg ble spurt da

Gammel 02-03-09, 08:51   #187
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan blir muslimer plaget i det norske samfunnet i dag?
Siden du nevner at 9-åringen må venne seg til det...

Gammel 02-03-09, 09:02   #188
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Hei Hadia, og velkommen hit.

Jeg lurer på hva synes om hijab i politiet? (Beklager hvis du allerede har nevnt det, jeg har måtte lese gjennom innleggene dine litt raskt.).

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 09:32   #189
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for grundige svar, Hadia. Jeg skal komme tilbake og svare ordentlig når jeg får tid.

Gammel 02-03-09, 11:12   #190
Hadia
hijabdame

Hadia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Hvordan blir muslimer plaget i det norske samfunnet i dag?
Siden du nevner at 9-åringen må venne seg til det...

Misforstå meg rett nå da Jeg mener ikke at jeg vil utsette henne for å bli plaget. Hun bruker hijab etter eget ønske ca. 4 timer i uken. Men det er en opplevelse jeg synes hun bør ha før hun kan ta et reelt valg om hun vil bruke hijab eller ikke, senere.

Hvordan muslimer blir plaget? De aller fleste mennesker oppfører seg naturligvis høflig og greit. Men det skal ikke så mange ekle opplevelser til for å bli litt preget av det dessverre.

Jeg kan nevne et par ting som jeg og min omgangskrets har opplevd:
* Jeg og mange flere jeg kjenner har blitt spyttet på.
*Jeg og mange flere får stadige bemerkninger om å "komme oss til helvete ut av landet", "f*** galninger", "j**** utlendinger", du burde f**** skamme deg, j*** forræder", "se alle ungene hun de har på slep, og hun skal vel få 5 til", folk kan snu seg til barna mine og si "stakkars deg", "foreldrene dine er vel ikke glad i deg" o.l. mens de sender meg hatske blikk, uten noe som helst forvarsel.
*Rett mange ganger har jeg opplevd at folk stiller seg opp foran meg og glor mens de rister overdrevent på hodet.
*Jeg har opplevd at folk har stilt seg opp foran meg i flokk og sagt: "Hva tror du skjer hvis jeg river sjalet av hun dama der"?

Dette er sånt som skjer midt på gaten, på høylys dag. Uten at jeg har gjort noe annet enn å være der. Det verste er at disse menneskene ikke ser ut til å bry seg om det er barn tilstede.

Et par andre og mer alvorlige saker er:
*En av mine veninner ble truet med våpen og revet av hijaben. Midt på dagen, ute på gaten.
*To unge norske menn kom og banket på døren til en venninne, mannen hennes åpnet døren. Da de spurte om han var norsk muslim og han svarte ja, banket de ham opp og så stakk de.
*Senest i helgen fikk en annen venninne og datteren hennes revet av hijaben ute på gaten.

Nå lar jeg meg vanligvis ikke pille på nesen, og hvis folk står og rister på hodet av meg, smiler jeg bare og spør om det var noe de ville si. Da forsvinner de fleste. Og hvis noen slenger ukvemsord etter meg hender det at jeg spør dem om de ikke har lært seg vanlig norsk folkeskikk

Men jeg må innrømme at utviklingen plager meg. Jeg begynner å bli redd for hva folk kan finne på. For det virker som om det er mer og mer akseptabelt blant enkelte kretser at muslimer er fritt vilt.

Gammel 02-03-09, 11:24   #191
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er interessant å lese det du skriver, Hadia. Å høre at du og andre du kjenner opplever mobbing og hetsing på gaten, er trist, og jeg bekymrer meg også for utviklingen.

Jeg har et spørsmål til det du skriver her:

Opprinnelig lagt inn av Hadia, her.

Selvfølgelig er det relevant å sammenligne med at det finnes klesregler for muslimske menn. Mennene skal også dekke til kroppen sin og gå i løstsittende klær, de skal helst ha skjegg og får ikke bruke gull eller silke. Det vil si at menn må også underkaste seg Gud, og det å følge islams regler er for oss muslimer kjærlighetshandlinger til Gud

I følge islam.no skal kvinner dekke til hele kroppen unntatt hender, ansikt og føtter. Menn må dekke til området mellom navlen og knærne. Jeg kjenner ikke godt nok hvem som står bak islam.no til å vite om dette stemmer, men hvis det er slik, er det store forskjeller på hva som forventes av kvinner og menn. Er det disse klesreglene du og din familie forholder dere til?

Gammel 02-03-09, 11:26   #192
Hadia
hijabdame

Hadia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Hei Hadia, og velkommen hit.

Jeg lurer på hva synes om hijab i politiet? (Beklager hvis du allerede har nevnt det, jeg har måtte lese gjennom innleggene dine litt raskt.).

Neida Jeg skrev nå himla mye og da, så jeg skjønner at det blir for mye å lese alt

Skrev ikke noe om det. Det blir jo en annen diskusjon men siden du spør, så svarer jeg

Jeg synes det ble utrolig mye oppstuss over en sak som egentlig allerede er gammelt nytt. Hijab er jo tillatt i forsvaret og tollvesenet og har aldri vært til plage for noen.

Jeg synes regelverket til forsvaret er brukbart:
Forsvaret tillater medlemmer av religiøse trossamfunn å bære synlig religiøse symboler som det enkelte trossamfunn identifiserer som så betydningsfulle for troen at disse må bæres av vedkommende.
– Slike tillempinger skal skje på en slik måte at det ikke bryter med uniformens hensiktsmessighet for tjenesten.

Gammel 02-03-09, 11:34   #193
Hadia
hijabdame

Hadia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg synes det er interessant å lese det du skriver, Hadia. Å høre at du og andre du kjenner opplever mobbing og hetsing på gaten, er trist, og jeg bekymrer meg også for utviklingen.

Jeg har et spørsmål til det du skriver her:

I følge islam.no skal kvinner dekke til hele kroppen unntatt hender, ansikt og føtter. Menn må dekke til området mellom navlen og knærne. Jeg kjenner ikke godt nok hvem som står bak islam.no til å vite om dette stemmer, men hvis det er slik, er det store forskjeller på hva som forventes av kvinner og menn. Er det disse klesreglene du og din familie forholder dere til?

Takk

Det er vel slik at mennene *kan* gå kun tildekket mellom navle og knær, men dette er kun når det er nødvendig. De er veldig sterkt anbefalt å kle mer på seg, slik at det i islamsk teori blir sett på som uanstendig av en muslimsk mann å gå med bar overkropp eller shorts

Jeg tenker meg at det høres nok rart ut for en som ikke er vant til å leve på denne måten. Men for en som lever med det er det hverdagslig, og ikke noe oppstuss liksom. Det er jo opp til enhver å kle på seg det en vil.

Gammel 02-03-09, 11:46   #194
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk

Det er vel slik at mennene *kan* gå kun tildekket mellom navle og knær, men dette er kun når det er nødvendig. De er veldig sterkt anbefalt å kle mer på seg, slik at det i islamsk teori blir sett på som uanstendig av en muslimsk mann å gå med bar overkropp eller shorts

Jeg tenker meg at det høres nok rart ut for en som ikke er vant til å leve på denne måten. Men for en som lever med det er det hverdagslig, og ikke noe oppstuss liksom. Det er jo opp til enhver å kle på seg det en vil.

Det er vel ikke riktig så enkelt som det du skriver i siste setning? Inntrykket mitt er at det pålegges kvinner og jenter en mye "striktere" påkledning enn menn og gutter. At den kan forklares i religiøs teori, gjør den ikke mindre kvinneundertrykkende, slik jeg ser det.

Jeg er selv troende kristen, men det er uaktuelt for meg å være bibeltro og følge leveregler som ble skrevet ned i en helt annen tid da kvinner ble sett på som "underlagt mannen". Det er kanskje det jeg synes er mest vanskelig å forstå ift islam, at man ser f.eks. klesreglene som så viktige ift å vise seg som en god muslim. For å sette det litt på spissen, for meg er ikke det å tie i forsamlinger nødvendig for å være en god kristen. (Nå er jeg nok ingen spesielt god kristen og er ikke den som prater mest i forsamlinger uansett altså men... )

Bare så det er sagt, jeg maser ikke om dette for å være vanskelig. Jeg mener islam og kristendom har mye til felles og at dette fellesskapet er en god ting. Samtidig opplever jeg at islam i større grad opprettholder skjevheter mellom kjønnene i kvinners disfavør enn det kristendom gjør.

Gammel 02-03-09, 11:55   #195
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Men: det er jo kjønnsforskjeller i påkledningen blant etniske normenn også? Kvinner kan ikke sitte på T-banen i bar overkropp, det kan menn.
Og det at kvinner går i kjole og høye hæler, er ikke det også til hinder for utfoldelsen av individet, og er med på å støtte en patriarkalsk kultur? Jeg tror ikke det at jeg går i skjørt kan sidestilles med at jeg bør tie i forsamlinger, og derfor tror jeg heller ikke at det å gå med skaut kan sidestilles med undertrykking.
Og det er vel vanlig å dekke seg til når man går i kirken. Det har jeg i alle fall sett i flere kirkebryllup; bruden har gjerne et sjal el.l. over sin stroppeløse brudekjole, og gjester med utringede kjoler (inkl. meg som ikke er kristen), tar også på seg et sjal eller en jakke inne i kirken.
Og da jeg var i Istanbul gjaldt det samme når vi skulle besøke den Blå Moskè: vi ble bedt om å dekke til utringningen (det var altså ikke et krav å dekke til håret). I forlengelsen av dette kan jeg forstå at man velger en spesiell tildekning for å vise sin respekt for Gud. Og i den grad dette ikke er til hinder i dagliglivet, ser jeg ikke problemene ved det.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 12:08   #196
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Ja , det er kjønnsforskjeller for etniske nordmenn, og jeg påstår ikke at vi er likestilte på alle måter. Men det er stor forskjell på at det ikke er sosialt akseptabelt for en kvinne å blotte brystene på trikken (selv om det kanskje er lov ) og at man ikke kan gå i shorts og T-skjorte som en mann, men må dekke til alt unntatt ansikt, hender og føtter. Valgmulighetene i dagliglivet er helt klart færre for en muslimsk kvinne enn en muslimsk mann når det gjelder påkledning. Du er da vel ikke uenig i det? Og det at menn og kvinner må vise resepkt for Gud på så forskjellige måter i klesveien, er vanskelig å forklare uten å ha et kjønnsperspektiv der kvinnen historisk er pålagt større begrensninger enn mannen.

Gammel 02-03-09, 12:24   #197
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Misforstå meg rett nå da Jeg mener ikke at jeg vil utsette henne for å bli plaget. Hun bruker hijab etter eget ønske ca. 4 timer i uken. Men det er en opplevelse jeg synes hun bør ha før hun kan ta et reelt valg om hun vil bruke hijab eller ikke, senere.

Hvordan muslimer blir plaget? De aller fleste mennesker oppfører seg naturligvis høflig og greit. Men det skal ikke så mange ekle opplevelser til for å bli litt preget av det dessverre.

Jeg kan nevne et par ting som jeg og min omgangskrets har opplevd:
* Jeg og mange flere jeg kjenner har blitt spyttet på.
*Jeg og mange flere får stadige bemerkninger om å "komme oss til helvete ut av landet", "f*** galninger", "j**** utlendinger", du burde f**** skamme deg, j*** forræder", "se alle ungene hun de har på slep, og hun skal vel få 5 til", folk kan snu seg til barna mine og si "stakkars deg", "foreldrene dine er vel ikke glad i deg" o.l. mens de sender meg hatske blikk, uten noe som helst forvarsel.
*Rett mange ganger har jeg opplevd at folk stiller seg opp foran meg og glor mens de rister overdrevent på hodet.
*Jeg har opplevd at folk har stilt seg opp foran meg i flokk og sagt: "Hva tror du skjer hvis jeg river sjalet av hun dama der"?

Dette er sånt som skjer midt på gaten, på høylys dag. Uten at jeg har gjort noe annet enn å være der. Det verste er at disse menneskene ikke ser ut til å bry seg om det er barn tilstede.

Et par andre og mer alvorlige saker er:
*En av mine veninner ble truet med våpen og revet av hijaben. Midt på dagen, ute på gaten.
*To unge norske menn kom og banket på døren til en venninne, mannen hennes åpnet døren. Da de spurte om han var norsk muslim og han svarte ja, banket de ham opp og så stakk de.
*Senest i helgen fikk en annen venninne og datteren hennes revet av hijaben ute på gaten.

Nå lar jeg meg vanligvis ikke pille på nesen, og hvis folk står og rister på hodet av meg, smiler jeg bare og spør om det var noe de ville si. Da forsvinner de fleste. Og hvis noen slenger ukvemsord etter meg hender det at jeg spør dem om de ikke har lært seg vanlig norsk folkeskikk

Men jeg må innrømme at utviklingen plager meg. Jeg begynner å bli redd for hva folk kan finne på. For det virker som om det er mer og mer akseptabelt blant enkelte kretser at muslimer er fritt vilt.

Jeg respekterer alle religioner, la det være sagt.
Jeg har også noen opplevelser fra muslimsk kant.
Som muslimske menn som stiller seg opp og kler av meg med øynene, som ikke respekterer meg og min klesdrakt, som uten å blunke har kalt meg hore fordi jeg er vestlig, etc, etc.

Det er jo litt rart, da.

Mitt svar har vært: "Hvordan ville du/dere ha reagert om en vestlig mann hadde behandlet din mor, søster eller kone på samme vis?"

Poenget mitt er nok at jeg ikke tror det er mer diskriminering fra den ene kanten enn fra den andre.

Gammel 02-03-09, 13:37   #198
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Men, altså, jeg prøvde å vise at det er grader av kjønnsdeling, og vi er ikke fritatt fra det her i vesten, uten at det trenger å gå på bekostning av likestillingen ellers i samfunnet. I tillegg er det et valg man tar, som Hadia nevner. Jeg kjenner flere muslimske kvinner som ikke bruker hijab. Og en del som gjør det. Det kan være mange ulike årsaker som ligger til grunn, men jeg velger å være åpen for at det faktisk kan være et valg. Og at så lenge det ikke er til hinder for livsutfoldelse, så ser jeg ikke det direkte kvinneundertrykkende ved det.
Til sammenligning har det jo vært en nokså heftig debatt om deling av permisjonen mellom menn og kvinner, hvor svært mange hevder at det bør være familiens/kvinnens valg hvor mye av permisjonen hun tar, og hvor mye som tas av mannen. Selv om jeg personlig synes at det å minimere permisjonen som tas av mannen er å støtte opp om en kjønnsdiskriminerende samfunnsstruktur, så må jeg jo gå utfra at det er et valg den enkelte tar.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 12:02   #199
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Jeg synes det er interessant å lese intervjuet med Gerd Fleischer i Selvhjelp for innvandrere og flyktninger. På den ene siden tviler jeg ikke på at det er mange frigjorte muslimske kvinner - slik som Hadia her på FP - som velger helt frivillig å bære hijab. Samtidig tviler jeg heller ikke på at det finnes mange fortvilte røster der ute som ikke tør ytre sin mening. Det er nettopp slike tanker som dette som gjør at jeg ikke klarer å tenke på hijab som kvinneundertrykkende og ikke -frigjørende.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=537422

Gammel 03-03-09, 12:04   #200
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Ja, så må jeg korrigere meg selv igjen: Det er nettopp slike tanker som dette som gjør at jeg synes hijab er mer kvinneundertrykkende enn -frigjørende.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:04.