|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Kanskje man bør innføre 18 års grense?
![]() |
![]() |
#182 |
Leser
|
Det er selvfølgelig ikke enkelt, men det er umulig for andre å gjøre det.
![]() |
#183 |
hijabdame
Medlem siden: Mar 2009
![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Hei hei |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Hei Hadia og velkommen til debatten!
![]() |
#185 |
hijabdame
![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Ja, det skal jeg gjerne si noe om |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
hijabdame
![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Ok, jeg er hjemme igjen |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Hvordan blir muslimer plaget i det norske samfunnet i dag?
![]() |
#188 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Hei Hadia, og velkommen hit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Takk for grundige svar, Hadia. Jeg skal komme tilbake og svare ordentlig når jeg får tid.
![]() |
#190 |
hijabdame
![]() |
Misforstå meg rett nå da |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
This is normal!
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg synes det er interessant å lese det du skriver, Hadia. Å høre at du og andre du kjenner opplever mobbing og hetsing på gaten, er trist, og jeg bekymrer meg også for utviklingen.
I følge islam.no skal kvinner dekke til hele kroppen unntatt hender, ansikt og føtter. Menn må dekke til området mellom navlen og knærne. Jeg kjenner ikke godt nok hvem som står bak islam.no til å vite om dette stemmer, men hvis det er slik, er det store forskjeller på hva som forventes av kvinner og menn. Er det disse klesreglene du og din familie forholder dere til?
![]() |
![]() |
#192 |
hijabdame
![]() |
Neida |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
hijabdame
![]() |
Takk |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
This is normal!
|
Det er vel ikke riktig så enkelt som det du skriver i siste setning? Inntrykket mitt er at det pålegges kvinner og jenter en mye "striktere" påkledning enn menn og gutter. At den kan forklares i religiøs teori, gjør den ikke mindre kvinneundertrykkende, slik jeg ser det.
![]() |
![]() |
#195 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Men: det er jo kjønnsforskjeller i påkledningen blant etniske normenn også? Kvinner kan ikke sitte på T-banen i bar overkropp, det kan menn.
![]() |
#196 |
This is normal!
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Ja , det er kjønnsforskjeller for etniske nordmenn, og jeg påstår ikke at vi er likestilte på alle måter. Men det er stor forskjell på at det ikke er sosialt akseptabelt for en kvinne å blotte brystene på trikken (selv om det kanskje er lov
![]() |
![]() |
#197 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Jeg respekterer alle religioner, la det være sagt.
![]() |
#198 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Men, altså, jeg prøvde å vise at det er grader av kjønnsdeling, og vi er ikke fritatt fra det her i vesten, uten at det trenger å gå på bekostning av likestillingen ellers i samfunnet. I tillegg er det et valg man tar, som Hadia nevner. Jeg kjenner flere muslimske kvinner som ikke bruker hijab. Og en del som gjør det. Det kan være mange ulike årsaker som ligger til grunn, men jeg velger å være åpen for at det faktisk kan være et valg. Og at så lenge det ikke er til hinder for livsutfoldelse, så ser jeg ikke det direkte kvinneundertrykkende ved det.
![]() |
#199 |
Erfaren
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg synes det er interessant å lese intervjuet med Gerd Fleischer i Selvhjelp for innvandrere og flyktninger. På den ene siden tviler jeg ikke på at det er mange frigjorte muslimske kvinner - slik som Hadia her på FP - som velger helt frivillig å bære hijab. Samtidig tviler jeg heller ikke på at det finnes mange fortvilte røster der ute som ikke tør ytre sin mening. Det er nettopp slike tanker som dette som gjør at jeg ikke klarer å tenke på hijab som kvinneundertrykkende og ikke -frigjørende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Erfaren
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Ja, så må jeg korrigere meg selv igjen: Det er nettopp slike tanker som dette som gjør at jeg synes hijab er mer kvinneundertrykkende enn -frigjørende. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|