Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er hijaben kvinneundertrykkende?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-09, 12:13   #201
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Jeg synes det er interessant å lese intervjuet med Gerd Fleischer i Selvhjelp for innvandrere og flyktninger.

Jeg leste også det intervjuet med interesse, og det jeg syns er rart er at man presenterer en veldig enkel løsning - bort med hijaben så er man frigjort! Kvinner og barn som blir tvunget til å bruke hijab og banket vil fortsette å bli undertrykket selv om hijaben forsvinner. Man må jobbe med mekanismene i at noen menn og miljøer mener at kvinner er mindreverdige, mannens eiendom og at det er lov å herse med dem. Det må en kulturendring til i disse miljøene først, deretter kan kvinnene bestemme selv om de vil bruke hijab eller ikke.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 12:25   #202
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg vet ikke helt helt om jeg synes det. Dette har jo ikke noe med dydighet eller ære å gjøre. Man skifter enten den ene eller andre veien for at alle skal ha det samme etternavnet av praktiske årsaker, ikke så mye annet.

Det er ikke praktiske årsaker som er grunnen til at kvinner før i tiden tok mannen sitt etternavn, eller for å si det sånn: Det er ikke tilfeldig at det er tradisjon for at kvinnen tar mannen sitt etternavn og ikke omvendt. Det er sikkert mange som bruker praktiske årsaker som et argument i dag, men da er det jo likevel merkelig at så få menn skifter til kvinnens etternavn. Og selv om vi sier at det er et frivillig valg vi har tatt, så er valgene våre farget av de tradisjoner og normer som har hatt betydning i vårt samfunn.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 12:40   #203
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Ja, så må jeg korrigere meg selv igjen: Det er nettopp slike tanker som dette som gjør at jeg synes hijab er mer kvinneundertrykkende enn -frigjørende.

Jeg leste også intervjuet. Men altså, det er jo ikke hijaben som er kvinneundertrykkende, det er jo at det finnes miljøer som er så kvinneundertrykkende at menn faktisk banker opp kvinner på grunn av klesdrakt, det er det som er problemet. Om man forbyr hijab i samfunnet så forsvinner ikke kvinneundertrykkingen.

Gammel 03-03-09, 12:50   #204
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Poenget mitt er nok at jeg ikke tror det er mer diskriminering fra den ene kanten enn fra den andre.

Og det var relevant - på hvilken måte???

Gammel 03-03-09, 12:57   #205
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og det var relevant - på hvilken måte???

Det er viktig å si det vettu, andre er slemme også. [sutrestemme]Hvorfor skal vi gjøre noe med oss selv, de andre er også dumme[/sutrestemme]

Gammel 03-03-09, 13:01   #206
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, sånn å forstå. Det er jo logisk.

Som når man nevner at man har influensa og noen straks på fortelle at DE, de har hatt LUNGEBETENNELSE, faktisk.

Gammel 03-03-09, 13:23   #207
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

http:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=537422

Viktig å få fram denne siden av saken, også.

Gammel 03-03-09, 13:26   #208
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

http:www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=537422

Viktig å få fram denne siden av saken, også.

Kan du ikke lese diskusjonen før du legger inn en link. Denne ble lagt inn på forrige side, og blir allerede diskutert. Når du ikke leser virker du egentlig ikke så veldig interessert i diskusjonen.

Gammel 03-03-09, 13:29   #209
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Kan du ikke lese diskusjonen før du legger inn en link. Denne ble lagt inn på forrige side, og blir allerede diskutert. Når du ikke leser virker du egentlig ikke så veldig interessert i diskusjonen.

Åh, beklager. Jeg var i ferd med å legge inn linken tidligere i dag, men fikk en lang telefonsamtale i mellomtiden. Burde ha sjekket tråden før jeg la den inn.

Gammel 03-03-09, 13:30   #210
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Åh, beklager. Jeg var i ferd med å legge inn linken tidligere i dag, men fikk en lang telefonsamtale i mellomtiden. Burde ha sjekket tråden før jeg la den inn.

OK, jeg var nok litt unødvendig streng.

Gammel 03-03-09, 13:32   #211
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Standard

OK, jeg var nok litt unødvendig streng.

Det går bra.

Gammel 03-03-09, 14:37   #212
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ah, sånn å forstå. Det er jo logisk.

Som når man nevner at man har influensa og noen straks på fortelle at DE, de har hatt LUNGEBETENNELSE, faktisk.

Saklig.
Det er da like relevant å nevne at muslimske, og andre, menn plager og dirkrimenerer vestlige kvinner som at en hijabbruker påpeker at hun og andre som bruker dette føler seg diskriminert?
Poenget er vel at muslimske menn har en lei tendens til nettopp det jeg sier, og at det også er relevant for mange kvinner som kanskje ikke bruker hijab frivillig?
Respektløsheten går begge veier, er min erfaring. Uten at jeg forsvarer det ene eller andre.

Gammel 03-03-09, 14:42   #213
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Poenget er vel at muslimske menn har en lei tendens til nettopp det jeg sier, og at det også er relevant for mange kvinner som kanskje ikke bruker hijab frivillig?

Ja, du mener du har møtt så mange muslimske menn at de er en representativ andel for alle muslimske menn i verden? Da regner jeg med at de slitsomme norske typene du sikkert også har møtt er like representative for alle nordmenn?

Hvorfor er det så viktig å alltid påpeke at de andre også er slemme, helst gjerne verre? Er det for å slippe å bedrive selvkritikk? Det var dette med bjelken i ens eget øye da.

Sist redigert av Tallulah : 03-03-09 kl 15:09.
Gammel 03-03-09, 15:01   #214
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Ja, du mener du har møtt så mange muslimske menn at de er en representativ andel for alle muslimske menn i verden? Da regner jeg med at de slitsomme norske typene du sikkert også har møtt er like representative for alle nordmenn?

Hvorfor er det så viktig å alltd påpeke at de andre også er slemme, helst gjerne verre? Er det for å slippe å bedrive selvkritikk? Det var dette med bjelken i ens eget øye da.

Jeg snakker om her jeg bor, og min erfaring.
Men samme er det egentlig.
Faktisk er jeg dritlei av å se at alle som tillater seg å kritisere noe som helst som har med muslimer eller islam å gjøre skal behandles som en pariakaste.

Ja, mitt inntrykk av muslimske menn er at de ikke respekterer vestlige orienterte kvinner på samme måte som "sine egne" kvinner.
Og merk, her får de faktisk et kompliment av meg angående "sine egne kvinner".
MÅ jeg dømmes for å mene det?

Fremmedfrykt, rasisme, diskriminering...Alle disse ordene som slynges ut hver gang man diskuterer emnet.
Jeg mener de ordene er oppbrukt som positive, men heller brukt i en hersketeknikkform i debatter rundt emnet, og jeg er som sagt møkklei det.
Jeg eier ikke fremmedfrykt, jeg finnes ikke rasistisk, ei heller er jeg typen til å diskriminere.
Men jeg er orientert GODT om kultur og religion, og uttaler meg på grunnlag av det.

Gammel 03-03-09, 15:07   #215
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, du virkelig lyser av åpenhet, velvilje og kunnskap.

Det er ingen som har kalt noen rasist her, og det er helt greit å kritisere undertrykking og deler ved kulturer, religioner eller praksis som er kjipe, middelalderske eller ugreie. Det som ikke er greit er å si at alle som tilhører en bestemt religion, land eller kultur er kjipe, middelalderske eller ugreie.

Det er like mye en hersketeknikk det du driver med, å påstå at alle som er uenige med deg kaller deg for en masse de faktisk ikke har gjort.

Gammel 03-03-09, 15:16   #216
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som ikke er greit er å si at alle som tilhører en bestemt religion, land eller kultur er kjipe, middelalderske eller ugreie.

Gammel 03-03-09, 15:37   #217
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg leste også det intervjuet med interesse, og det jeg syns er rart er at man presenterer en veldig enkel løsning - bort med hijaben så er man frigjort! Kvinner og barn som blir tvunget til å bruke hijab og banket vil fortsette å bli undertrykket selv om hijaben forsvinner. Man må jobbe med mekanismene i at noen menn og miljøer mener at kvinner er mindreverdige, mannens eiendom og at det er lov å herse med dem. Det må en kulturendring til i disse miljøene først, deretter kan kvinnene bestemme selv om de vil bruke hijab eller ikke.

Jeg er enig i dette, Glitterchick, det at undertrykkingen ikke forsvinner bare man fjerner hijaben. Synes du har flere gode poeng. Mitt poeng er bare - siden spørsmålet opprinnelig er om hijaben er kvinneundertrykkende - at ja, det er den, så lenge miljøene hvor hijab bæres er såpass mannsdominert-og styrt som de er. At flere kvinner slipper å bære hijab kan være et skritt i riktig retning, tror jeg.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 16:32   #218
Line*
Expired

Standard

Jeg virker nok lite opplyst i og med jeg ikke gidder å forklare og unnskylde i det vide og brede ja, glitterchick.

Gammel 03-03-09, 16:33   #219
Line*
Expired

Standard

Ja, du virkelig lyser av åpenhet, velvilje og kunnskap.

Det er ingen som har kalt noen rasist her, og det er helt greit å kritisere undertrykking og deler ved kulturer, religioner eller praksis som er kjipe, middelalderske eller ugreie. Det som ikke er greit er å si at alle som tilhører en bestemt religion, land eller kultur er kjipe, middelalderske eller ugreie.

Det er like mye en hersketeknikk det du driver med, å påstå at alle som er uenige med deg kaller deg for en masse de faktisk ikke har gjort.

Jeg tenkte på den generelle debatten i det siste, den jeg også har fulgt med på.
Ikke nødvendigvis denne tråden.

Gammel 03-03-09, 16:40   #220
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor er det så viktig å alltid påpeke at de andre også er slemme, helst gjerne verre? Er det for å slippe å bedrive selvkritikk? Det var dette med bjelken i ens eget øye da.

Jeg synes du er unødvendig streng, her også.
Hadia tok opp hvordan norske folk møtte kvinner med hjiab i sitt innlegg, Line responderte på den delen ved å fortelle hvordan hun opplevde å bli møtt av muslimske menn. I en debatt kommenterer man da man sider og deler av innlegg, jeg ser ikke at det var så ille her.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:49.