Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er hijaben kvinneundertrykkende?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-09, 21:25   #10
Katarina
Aktiv

Katarina sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
Katarina er litt kul
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Jeg synes mange er fryktelig svart-hvitt i sin beskrivelse av vestlige kvinners klesvaner. At motstykket til kvinnen i hijab liksom er hun blonde i miniskjørt med trang topp som ikke skjuler navlen. Det er da virkelig ikke slik flesteparten av oss kvinner går kledd.

Det er jeg helt enig i. Det er ikke så veldig lenge siden det var "usømmelig" for kvinner i den vestlige verden å vise fram anklene sine. På 1800-tallet var vi ganske så "tekkelig" kledde her vi også, men vår verden har gått videre. Og for mange kvinner var det befriende å kunne kaste klesplaggene. Bare tenk så befriende det var å kunne gå i bukser!

Jeg føler meg ikke veldig sexy til daglig jeg heller. Likevel mener jeg at hver og en må få gå kledd slik de har lyst til. Men uansett hvordan vi velger å gå kledd, så er vi jo påvirket av noe(n). Hvis noen velger islam som trosretning og velger å gå med hijab - be my guest. Men - jeg syns nå kanskje det er på tide at selv islam bør kunne fornyes og tilpasses tiden litt mer. Verden har tross alt forandret seg siden religionene ble skrevet ned...

Når det er sagt, så syns jeg heller ikke det er så veldig "kvinnefrigjørende" at noen nye popstjerner f.eks. velger å kaste klærne og posere halvnakne. Hvis man ser på det som "frigjort", så bør man kanskje tenke litt mer over ordet. Eller kanskje noen føler seg frigjort med det, men ingen skal fortelle meg at det ikke ligger et press bak, eller et ønske om å tjene masse penger på å "selge" kroppen sin på den måten

Likevel - mesteparten av jenter fra den vestlige verden gjør jo ikke sånn. Heldigvis

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:44.