|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Du bør oppgi hvor du tar sitater fra.
|
|
|
#262 |
|
Deltidsmamma
|
Sist redigert av bønna : 09-03-09 kl 14:42. |
|
|
|
|
|
#263 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Siden vi har Hadia her…
|
|
|
#264 |
|
Aktiv
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
![]() |
Jeg har også lest tråden, og mener vel kanskje at det siste spørsmålet her kan sammenlignes med å spørre om fanatisk kristendom er "riktig" tolkning av det nye testamente. Det finnes utrolig mange skadelige tolkninger innen kristendommen også
|
|
|
|
#265 |
|
Nek er allrighte dyr
Ja, men vi har ikke så mange land som styrer/har lovgivning utifra ekstrem kristendom.
|
|
|
#266 |
|
Mother of Dragons
|
Nemlig. Vi kan jo sammenligne med denne sjarmerende saken hvor den katolske kirken fordømmer og utestenger en mor til en niåring som fikk abort pga at hun hadde blitt voldtatt av stefaren og kanskje ikke kom til å overleve et svangerskap med tvillinger, samt fordømming og utestenging av legen som tok aborten. Stefaren som voldtok henne er derimot ikke utestengt av kirken.
|
|
|
#267 |
|
Magisk
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er jeg veldig enig i. Både kristendommen og Islam er såpass tvetydige at man kan tolke dem svært forskjellig. Likevel kan man ikke si at det er de konservative som har misforstått. De har like mye, som de liberale, funnet det de tror på i de "hellige" bøkene. Å si at de konservatives tro har ingenting med den "virkelige" religionen å gjøre, er å ufarliggjøre selve religionen. Det er faktisk selve religionen som er kilden til mange av disse sinnsvake ideene fanatikere har.
|
|
|
#268 |
|
Nek er allrighte dyr
Jeg gjentar dette, jeg.
|
|
|
#269 |
|
Passiv
|
Med andre ord så er de som ikke er vestlige og lever etter andre normer enn oss håpløst gammeldagse. Ville det ikke vært befriende nå og da å iføre seg plagg som tar vekk det seksuelle aspektet? |
|
|
|
#270 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Skvetten, jeg vet ikke hvordan du kler deg til vanlig, men jeg trenger ikke å dekke meg til mer enn jeg gjør. Hvis noen synes at jeg er for sexy i en vanlig heldekkende bukse, heldekkende genser, jakke, skjerf og sko, ja da bør kanskje den personen granske sin egen oppfatning av seksualitet. Jada, jeg går også i skjørt, men er det så fryktelig farlig? Trenger jeg virkelig å dekke meg til fra topp til tå for at jeg skal føle det befriende - fordi noen da ikke anser meg som et seksuelt objekt? |
|
|
|
|
|
#271 |
|
Passiv
|
Nei, kanskje jeg til vanlig er den blonde bimboen i korte skjørt og bar navel. |
|
|
|
#272 |
|
Aktiv
Hvor: Øvre Romerike
![]() |
Det er jeg helt enig i. Det er ikke så veldig lenge siden det var "usømmelig" for kvinner i den vestlige verden å vise fram anklene sine. På 1800-tallet var vi ganske så "tekkelig" kledde her vi også, men vår verden har gått videre. Og for mange kvinner var det befriende å kunne kaste klesplaggene. Bare tenk så befriende det var å kunne gå i bukser!
|
|
|
|
#273 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er forøvrig også enig i ovennevnte beskrivelse av mange popstjernes bekledning - eller mangel på den. Jeg mener bare at flesteparten av oss ikke går slik, og at den vanlige buksa og genseren ikke bør sees på som et horeplagg. |
|
|
|
|
|
#274 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg har da også væt veldig tildekket av praktiske årsaker, det har da ingenting med saken å gjøre. Jeg er frossen og har oftere dekket hår og hals enn mange andre, men ikke fordi at jeg ikke ønsker å utstråle seksualitet,. |
|
|
|
|
|
#275 |
|
Passiv
|
Vet du, når jeg reiser i den arabiske del av verden velger jeg å vise respekt ovenfor kultur og skikker i de landene jeg besøker. Det innebærer at jeg dekker til håret og bærer arabiske kjoler. Det gjør jeg fordi det i denne delen av verden blir ansett som seksuelt ladet å vise sitt hår. |
|
|
|
#276 |
|
Nek er allrighte dyr
Ja, det er jo ingen tvil om at det er en del av disse frigjorte, gjennomtenkte og opplyste kvinnene som bærer hijab frivillig, men jeg tør påstå at flesteparten som bærer dem, spesielt i strengt muslimske land, av kulturell/familiær/religiøs tvang/press/forventninger. Jeg tenker flesteparten av damene i Afghanistan, Saudia-Arabia, Irak, Somalia etc ikke gjør fordi det er et opplyst og gjennomtenkt religiøst valg, og jeg synes det er viktigere å jobbe for at disse faktisk får et reelt valg framfor at de virkelig frigjorte og valgfrie kvinnene, som ofte bor i vestlige land, kan flagge det i enhver sammenheng eller yrke, og at disse også burde være opptatt av solidaritet.
|
|
|
#277 |
|
Passiv
|
:amen: |
|
|
|
#278 |
|
Deltidsmamma
|
Selvefølgelig gjør jeg det jeg også, det har noe med respekt for hvor man er kommet til å gjøre, uansett hvor bakstreversk jeg synes det er. Ikke at jeg har vært så mye i arabiske land, men jeg har måttet f.eks kutte ut miniskjørt og andre ting. |
|
|
|
|
|
#279 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg er helt enig i det. Valgfrihet er best! |
|
|
|
|
|
#280 |
|
Passiv
|
Er jo ikke nødvendigvis det en gjør da. Men for å si det sånn, dersom du håndhilser på en mann i et arabisk land så har du invitert ham til litt av hvert. Har du i tillegg øyenkontakt med ham har du bedt om å få gå til sengs med mannen. Tro meg, de ville ikke ta sine egne kvinner i hånden eller håne dem med å plystre etter dem på gaten, forsøke å ta på dem eller annet. Det gjør de ene og alene i disse landene fordi vi vestlige kvinner i all vår frigjorthet ikke eie gangsyn nok til å sette oss litt inn i kulturen før vi reiser. |
|
![]() |
|
|