Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Opprinnelig lagt inn av bønna, her.
Selvefølgelig gjør jeg det jeg også, det har noe med respekt for hvor man er kommet til å gjøre, uansett hvor bakstreversk jeg synes det er. Ikke at jeg har vært så mye i arabiske land, men jeg har måttet f.eks kutte ut miniskjørt og andre ting.
Men i dagliglivet her i Norge så mener jeg at det er latterlig å mene at man "oser av seksualitet" om man har på bukse, genser, sokker og skjerf, men viser håret, om det er kort eller langt, eller intet. Her er det heldigvis ikke sånn at om man viser håret, så er det ikke sånn at man inviterer til sex.
Er jo ikke nødvendigvis det en gjør da. Men for å si det sånn, dersom du håndhilser på en mann i et arabisk land så har du invitert ham til litt av hvert. Har du i tillegg øyenkontakt med ham har du bedt om å få gå til sengs med mannen. Tro meg, de ville ikke ta sine egne kvinner i hånden eller håne dem med å plystre etter dem på gaten, forsøke å ta på dem eller annet. Det gjør de ene og alene i disse landene fordi vi vestlige kvinner i all vår frigjorthet ikke eie gangsyn nok til å sette oss litt inn i kulturen før vi reiser.
Til syvende og sist handler det jo om at en kvinne skal friste kun sin egen mann. Hun er ikke et objekt på samme måte som vestlige kvinner ofte er. Om det alltid er å være undertrykt er jeg ikke så sikker på. Det er mange oppegående og velutdannede muslimske kvinner, bosatt i arabiske land som har fortalt meg at de ser på vår måte å leve på som absurd men som ser en form for gylden middelvei som et ideal.
|