|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvem er Søsken Hjelpeløs i din familie? | |||
Ingen som peker seg ut som det, i grunnen |
![]() ![]() ![]() ![]() |
87 | 42,86% |
Jeg er enebarn og er Hjelpeløs |
0 | 0% |
Eldste er mest hjelpeløs |
22 | 10,84% |
Yngste er mest hjelpeløs |
62 | 30,54% |
Et sted i midten er mest hjelpeløs |
32 | 15,76% |
Deltakere: 203. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Mim, er du enig at det du forteller går på personlighet og ikke plassering i søskenflokken? Tror du din søster ville vært mer selvhjulpen om hun var eldst?
![]() |
#2 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)
Jepp. Jeg ser absolutt det. Spørsmålet er vel mer om foreldre bør "styrke" et hjelpeløst personlighetstrekk eller forsøke å få personen til å overvinne det og bli mer selvstendig.
Det kommer nok litt an på hvor tett de er og hvilket forhold man har til det å være foreldetr og ha barn. Jeg har mye annet å drive med og har ikke en identitet som er utelukkende knyttet til det å være mor. Min mor har det og vil derfor forlenge sine barns behov for hjelp lengst mulig, slik at hun føler seg behøvd. At ungene trenger henne er viktig for henne.
![]() |
#3 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() |
#5 |
flisespikker
|
Det var en veldig god formulering.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)En ting er jo å være behøvd hele tiden fordi ungen ikke trenger å lære, eller ikke duger som voksen, for eksempel ved at mor vasker klær og lager mat. Altså at foreldrene gjør oppgaven igjen og igjen uten at ungen lærer det. Noe annet er når behovene endres naturlig ettersom ungen vokser til og at foreldrene kan øse av sine erfaringer etter hvor i livet ungen er. En er jo aldri ferdig utlært på alt og foreldre har sannsynligvis en del livserfaring.
![]() |
#7 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jeg enig i, men jeg synes det er en god ting at relasjonen blir mer og mer gjensidig ettersom barnet vokser opp. Det vil si at jeg vil at jeg skal være en ressurs for moren min og ikke bare omvendt.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er jeg helt enig i at er en forutsetning. En vil jo oppdra veloppdragne og empatiske barn.
![]() |
#9 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Jeg tror jeg heller ville hatt den pensjonerte professornaboen min med på en fødsel enn min mor. Postbudet, hun som serverer på Holbergstuen, slakteren i hjembygda, hvem som helst, bare ikke min mor.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|