Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvem er Søsken Hjelpeløs i din familie?
Ingen som peker seg ut som det, i grunnen 87 42,86%
Jeg er enebarn og er Hjelpeløs 0 0%
Eldste er mest hjelpeløs 22 10,84%
Yngste er mest hjelpeløs 62 30,54%
Et sted i midten er mest hjelpeløs 32 15,76%
Deltakere: 203. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-09, 21:45   #101
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)

Jeg synes dere storesøsken er skikkelig teite alle sammen.

Polyanna, jeg er med på at det er en... grei overvekt av bortskjemte småsøsken. Definitivt. Men jeg må jo fortsatt stå på mitt om at man kanskje fortere tenker "bortskjemt" eller "hjelpeløs" om småsøsken fordi de er, nettopp, småsøsken.

(Og TENK hvor mye ekstremplaging og maktmisbruk vi har blitt utsatt for! )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 21:45   #102
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns egentlig at dere flinke småsøsken er skrekkeig hårsåre her.

Det er vi ikke det såh!

Gammel 12-03-09, 21:46   #103
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

på aC.

Gammel 12-03-09, 21:53   #104
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere får starte deres egen storesøskentråd.

Gammel 12-03-09, 21:53   #105
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en veldig klassisk storesøster-lillebror konstellasjon der lillebror fremdeles blir oppfattet som mer "hjelpetrengende" enn storesøster selv om han forlengst er blitt voksen han også. Det må føyes til at der har vært en del omstendigheter som gjør at han har trengt mer hjelp enn meg også, og den hjelpen unner jeg ham. Likevel føles det av og til litt bittert at han på en helt annen måte enn meg bare får og får. Jeg er veldig spent på hvordan besteforeldrene kommer til å bli når han får barn og har en mistanke om at tilbudene om barnevakt kommer til å være tettere for ham enn de har vært for meg.

Hos mine egne to ser jeg det motsatte. Det er storesøster som dyrker det å være liten og hjelpetrengende, mens lillesøster er mye mer selvstendig. Jeg må nok gå noen runder med meg selv når de blir større.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 21:57   #106
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det mellomsøster som viser takter. Og mor som må være mye mer bevisst.

Gammel 12-03-09, 22:05   #107
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere får starte deres egen storesøskentråd.

Se, der kommer det igjen. "Dere får ikke leke med oss, gå et annet sted!"

Gammel 12-03-09, 22:07   #108
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Vi er som sagt 5 søsken, og samtlige vil sagt at den nest yngste var den mest "hjelpesløse" i familien.
Så det er ikke bare fordi jeg er storesøster.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 22:08   #109
Camilla82
Aktiv

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Øvre Romerike
Camilla82 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi er tre søstre, jeg er yngst, hun som er "over" meg er susebokken i familien

Gammel 12-03-09, 22:37   #110
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns egentlig at dere flinke småsøsken er skrekkeig hårsåre her.

Har man hørt det mange nok ganger...

Neida, jeg skjønner jo selvfølgelig at ingen påstår at alle som er småsøsken er hjelpeløse. Derimot synes jeg det er ganske irriterende hvor ofte "siden jeg er storesøster"-argumentet dukker opp. Det er liksom opplest og vedtatt at hvis en storesøster er fornuftig og ansvarsfull. Hvis storesøster vs. lillesøster byttes ut med mann vs. kvinne så tror jeg en del av utsagnene ville fremstått som ganske fordomsfulle.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 22:40   #111
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Siden storesøsteren min er her må jeg bare skynde meg å presisere at hun er helt super, altså.

:redd for buksevann:

Gammel 12-03-09, 22:54   #112
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Det er vel ikke bare foreldrene som bidrar til at de yngste forblir "minstemann". Mange eldre søsken er med på å forsterke at de yngre føler seg som minstemann lenge etter at de er voksne. Jeg får tidvis totalt fnatt av undervurderingen og belæringen fra eldstemann.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 23:02   #113
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hos oss er det ingen, foreløpig. Jeg er eldst, og har søsken som er 26, 19 og 16 år, så vi er i ganske forskjellige livssituasjoner. Jeg tror og håper at brødrene mine (som er yngst) blir like flinke som meg og søstera mi til å klare seg selv.

Men i mammas søskenflokk er det helt klart et søsken som skiller seg ut, også nå, etter at alle har passert 40 år. Og det samme gjelder i mammas eldste søsters familie. Jeg vet ikke om det er tilfeldig, men begge steder er det den eneste gutten i søskenflokken som stadig må ha hjelp til ulike ting.

Gammel 12-03-09, 23:06   #114
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Min storesøster er veldig ansvarsfull, men jeg er ikke helt gærn jeg heller. Men det som er morsomt er at foreldrene våre fikk det for seg for noen år siden at søsters var mer uansvarlig med pengene sine enn det jeg var, og det kunne jo ikke vært mer usant.

Gammel 12-03-09, 23:13   #115
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Derimot synes jeg det er ganske irriterende hvor ofte "siden jeg er storesøster"-argumentet dukker opp. Det er liksom opplest og vedtatt at hvis en storesøster er fornuftig og ansvarsfull.

Det er ikke nødvendigvis det at vi er født som fornuftige og ansvarsfulle, men når det blir forventet, ja bent frem krevet av oss at vi skal være det, så blir det vel sånn da.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 23:17   #116
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er ikke nødvendigvis det at vi er født som fornuftige og ansvarsfulle, men når det blir forventet, ja bent frem krevet av oss at vi skal være det, så blir det vel sånn da.

Den var vel i overkant generell.

Gammel 12-03-09, 23:27   #117
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, nå er du vrang, aC. Jeg slang jo på en smiley som sa at det kanskje ikke er den eneste sannheten, ikke sant?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 23:38   #118
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nei, nå er du vrang, aC. Jeg slang jo på en smiley som sa at det kanskje ikke er den eneste sannheten, ikke sant?

En ansvarsfraskrivende smiley hjelper fortsatt ikke når du formulerer deg på den måten.

Gammel 12-03-09, 23:42   #119
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Det er liksom opplest og vedtatt at hvis en storesøster er fornuftig og ansvarsfull.

Og en selvgod, dominerende besserwisser. Ikke sant?

(Ifølge tråden om plassering i søskenflokken er en god del storesøstre seg bevisst både heldige og mindre heldige sider ved den typiske storesøsterkarakteren.)

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 00:12   #120
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Og en selvgod, dominerende besserwisser. Ikke sant?

(Ifølge tråden om plassering i søskenflokken er en god del storesøstre seg bevisst både heldige og mindre heldige sider ved den typiske storesøsterkarakteren.)

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.