|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
saftig
|
Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?
Jeg er ikke enig. Faren til Emil truer om hva han skal gjøre, og dette psykiske presset kan være mye verre enn en ørefik som er ferdig når den er ferdig. Jeg vet litt om hvordan det føles å stenge seg inne i panikk og lure på når man skal våge seg ut - og hva som venter når man gjør det.
|
|
|
#2 |
|
Introvert optimist
|
Jeg oppfatter ikke at Emil føler seg veldig truet. For meg virker det som om de tar seg en pause fra hverandre og det er det.
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?Både da jeg var barn og nå oppfatter jeg Emil som den som har overtaket over faren sin, mens faren fremstilles som litt smådum og komisk. Og selvfølgelig med temperament. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
saftig
|
Hvorfor skulle han låse seg inn om han ikke følte seg truet? Faren truet jo med både det ene og det andre, og moren hjalp ham jo dessuten til å komme seg i sikkerhet. En liten gutt og en voksen mann er på ingen måte likestilte og "tar pause fra hverandre".
|
|
|
#5 |
|
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?Av alle de barna som har sett Emil på film/tv, eller lest bøkene, hvor mange tror dere føler seg støtt/redde/usikre av innholdet?
|
|
|
#6 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg husker jeg som liten synes faren til Emil var skummel. Jeg var veldig glad for at min far ikke var som ham og jeg synes fryktelig synd på Emil. Så sånn sett tok jeg ikke skade av å se på Emil. Det var vel heller sånn som tidligere nevnt; barn ser vel heller hvordan fedre ikke skal være og heier på Emil.
|
|
|
#7 |
|
Introvert optimist
|
Hva truer han med? Jeg husker at han gang på gang sier til Emil at "Nei, nå blir det snikkerboa på deg", men ikke at det trues med juling eller annet. Hva er det du mener han sier når han truer?
|
|
|
#9 |
|
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Emil brenner faren sin med et nesten glødende lokk, han heiser lillesøstra si opp i flaggstanga, han ler av grisene som er drita på gjære bær, han stikker hele hode ned i en suppeterrin med suppe, han fyller støvlene til faren sin med vann …
|
|
|
#10 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Minstemann så på Tarzan filmen her om kvelden og gråt så snørr og tårer rant. Vi snakket om filmen der og da, og tok det opp igjen dagen etter. Mens vi kjørte spurte jeg minsten om han hadde sett flere triste filmer, og en av filmene han sa var trist var Emil. Og begrunnelsen for at filmen var så trist var den sinte faren som skriker til ungen sin. Minstemann er 5 år, og filmen er nå lagt bort. Tydelig at det er alt for sterkt for han.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|