Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk ukorrekte barnesanger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-09, 20:33   #1
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Pappaen til Emil oppfører seg nok atskillig bedre enn det som var gjengs oppførsel i 1800-tallets Småland eller i Norge på samme tid for den saks skyld. Sannsynligvis var det bedre oppførsel enn det som var vanlig også da bøkene ble skrevet på 60-tallet. Javisst blir Emil ristet litt eller tatt i øret, men han får ikke juling med bjørkeris eller belterem, som har vært helt allminnelige og aksepterte avstraffelsesmetoder. Sammenliknet med sine samtidige fremstilles Anton i Katthult, som en ganske grei pappa. At ristingen og øretrekkingen ikke akkurat er dagens oppdragelsesmetoder er klart, men at han brøler av og til og trenger en time-out synes jeg er ganske menneskelig og forståelig.

Jeg er ikke enig. Faren til Emil truer om hva han skal gjøre, og dette psykiske presset kan være mye verre enn en ørefik som er ferdig når den er ferdig. Jeg vet litt om hvordan det føles å stenge seg inne i panikk og lure på når man skal våge seg ut - og hva som venter når man gjør det.

Gammel 15-03-09, 21:51   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg er ikke enig. Faren til Emil truer om hva han skal gjøre, og dette psykiske presset kan være mye verre enn en ørefik som er ferdig når den er ferdig. Jeg vet litt om hvordan det føles å stenge seg inne i panikk og lure på når man skal våge seg ut - og hva som venter når man gjør det.

Jeg oppfatter ikke at Emil føler seg veldig truet. For meg virker det som om de tar seg en pause fra hverandre og det er det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 22:00   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både da jeg var barn og nå oppfatter jeg Emil som den som har overtaket over faren sin, mens faren fremstilles som litt smådum og komisk. Og selvfølgelig med temperament.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 00:30   #4
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg oppfatter ikke at Emil føler seg veldig truet. For meg virker det som om de tar seg en pause fra hverandre og det er det.

Hvorfor skulle han låse seg inn om han ikke følte seg truet? Faren truet jo med både det ene og det andre, og moren hjalp ham jo dessuten til å komme seg i sikkerhet. En liten gutt og en voksen mann er på ingen måte likestilte og "tar pause fra hverandre".
Mnei, det blir litt for enkelt, Nenne.

Gammel 16-03-09, 09:25   #5
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Av alle de barna som har sett Emil på film/tv, eller lest bøkene, hvor mange tror dere føler seg støtt/redde/usikre av innholdet?
Jeg tror de fleste barn ser underholdningsverdien i dette. Barna tolker ikke, det er det som regel vi vokse som gjør.
Pippi er vel strengt tatt ikke bedre, som sluntrer unna skolen, er forlatt av faren sin og trosser de fleste for å få vilja si!

Jeg tror forfatterne bak de ulike barnefigurene hadde få baktanker med det de skapte. Få som i 'onde hensikter', 'skumle baktaner' osv.
Det ser man vel ut i fra populariteten. Pippi og Emil er eksempler på barnelitteratur som er oversatt til utallige språk for millioner av barn rundt omkring. De hadde vel ikke nådd den populariteten om det ikke hadde vært velmenende barnelitteratur med en viss underholdningsverdi.
Jeg tror neppe det ligger eller lå noen stor politisk agenda bak.

Skal man snakke om hva som ikke er bra for barna syns jeg heller man kan pense inn på alle de voldelige barne-tv-seriene som går på diverse barnekanaler. Cartoon network, Jetixx osv.

Gammel 16-03-09, 09:47   #6
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Av alle de barna som har sett Emil på film/tv, eller lest bøkene, hvor mange tror dere føler seg støtt/redde/usikre av innholdet?
Jeg tror de fleste barn ser underholdningsverdien i dette. Barna tolker ikke, det er det som regel vi vokse som gjør.
Pippi er vel strengt tatt ikke bedre, som sluntrer unna skolen, er forlatt av faren sin og trosser de fleste for å få vilja si!

Jeg husker jeg som liten synes faren til Emil var skummel. Jeg var veldig glad for at min far ikke var som ham og jeg synes fryktelig synd på Emil. Så sånn sett tok jeg ikke skade av å se på Emil. Det var vel heller sånn som tidligere nevnt; barn ser vel heller hvordan fedre ikke skal være og heier på Emil.
Og Pippi var heltinnen, men jeg syntes litt synd på henne også som bodde helt alene.

Gammel 16-03-09, 09:50   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hvorfor skulle han låse seg inn om han ikke følte seg truet? Faren truet jo med både det ene og det andre, og moren hjalp ham jo dessuten til å komme seg i sikkerhet. En liten gutt og en voksen mann er på ingen måte likestilte og "tar pause fra hverandre".
Mnei, det blir litt for enkelt, Nenne.

Hva truer han med? Jeg husker at han gang på gang sier til Emil at "Nei, nå blir det snikkerboa på deg", men ikke at det trues med juling eller annet. Hva er det du mener han sier når han truer?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 09:57   #8
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Han står av og til og dundrer på snikkerbudøra og roper: "Öppna! Öppna siger jag!!".

Mine unger ser på med skrekkblandet fryd, sammen med oss voksne.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 10:06   #9
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Han står av og til og dundrer på snikkerbudøra og roper: "Öppna! Öppna siger jag!!".

Mine unger ser på med skrekkblandet fryd, sammen med oss voksne.

Emil brenner faren sin med et nesten glødende lokk, han heiser lillesøstra si opp i flaggstanga, han ler av grisene som er drita på gjære bær, han stikker hele hode ned i en suppeterrin med suppe, han fyller støvlene til faren sin med vann …
Jeg syns det er helt greit å bli sint for sånne ting, det hadde jeg blitt om det var min sønn …

I den episoden hvor Emil kjører Alfred til legen, i snøstormen, da er pappa'n hans hjemme og er bekymra for gutten sin.

Gammel 17-03-09, 09:37   #10
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Minstemann så på Tarzan filmen her om kvelden og gråt så snørr og tårer rant. Vi snakket om filmen der og da, og tok det opp igjen dagen etter. Mens vi kjørte spurte jeg minsten om han hadde sett flere triste filmer, og en av filmene han sa var trist var Emil. Og begrunnelsen for at filmen var så trist var den sinte faren som skriker til ungen sin. Minstemann er 5 år, og filmen er nå lagt bort. Tydelig at det er alt for sterkt for han.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:51.