|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#11 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?
Rasistiske sanger passer ikke inn noen steder. Jeg har heller aldri sagt at rasistiske sanger ikke passer inn kun i min bydel.
Jeg tviler på at hverken Egner eller Lillebjørn Nilsen hadde noen rasistiske tanker når de brukte ordet neger i barnesangene sine. Det har heller aldri jeg hatt når jeg har sunget Haba Haba hjemme. Bruk av ordet neger er omstridt og har vært et hett diskusjonstema i en del år.
Men selv om Norsk Språkråd har uttalt at: «neger er et nøytralt ord på norsk», så kan det være enkelte innvandrere som blir støtt av dette ordet. Det er derfor jeg har trukket inn min bydel som et eksempel på et område hvor man bør være ekstra forsiktige før man bruker slike ord. For noen innvandrere kan ordet være greit å bruke, men for andre er det kanskje ikke det. Martin Luther King syntes f.eks. det var helt ok å bruke ordet negro, og brukte det selv, mens Malcolm X mislikte ordet sterkt.
Jeg har aldri sagt dette som en grunn, men jeg har nevnt min bydel som et eksempel på steder der man kanskje bør være mer påpasselig med å bruke enkelte ord, som ikke er allmenn vedtatt som rasistiske, men som likevel kan være støtende for noen.
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|