Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?
Av alle de barna som har sett Emil på film/tv, eller lest bøkene, hvor mange tror dere føler seg støtt/redde/usikre av innholdet?
Jeg tror de fleste barn ser underholdningsverdien i dette. Barna tolker ikke, det er det som regel vi vokse som gjør.
Pippi er vel strengt tatt ikke bedre, som sluntrer unna skolen, er forlatt av faren sin og trosser de fleste for å få vilja si!
Jeg tror forfatterne bak de ulike barnefigurene hadde få baktanker med det de skapte. Få som i 'onde hensikter', 'skumle baktaner' osv.
Det ser man vel ut i fra populariteten. Pippi og Emil er eksempler på barnelitteratur som er oversatt til utallige språk for millioner av barn rundt omkring. De hadde vel ikke nådd den populariteten om det ikke hadde vært velmenende barnelitteratur med en viss underholdningsverdi.
Jeg tror neppe det ligger eller lå noen stor politisk agenda bak.
Skal man snakke om hva som ikke er bra for barna syns jeg heller man kan pense inn på alle de voldelige barne-tv-seriene som går på diverse barnekanaler. Cartoon network, Jetixx osv.