Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fritzl til sin advokat: Jeg er redd!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-09, 12:45   #1
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fritzl til sin advokat: Jeg er redd!

Men hva har egentlig hans følelser å gjøre med hvorvidt vi skal føle sympati med ham eller ei? Han må da få lov til å føle hva han vil, og gi uttrykk for det. Han har selvsagt ikke krav på noe mer sympati av den grunn.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 12:52   #2
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men hva har egentlig hans følelser å gjøre med hvorvidt vi skal føle sympati med ham eller ei? Han må da få lov til å føle hva han vil, og gi uttrykk for det. Han har selvsagt ikke krav på noe mer sympati av den grunn.

Det han føler og om vi har sympati eller ikke tror jeg ikke har noen sammenheng altså. For akkurat hva han føler driter vel alle i akkurat nå. Men jeg kjenner jeg blir provosert av at han er redd, selv om jeg forstår at han sikkert er redd for det som kommer. Jeg blir provosert, nettop fordi han burde tenkt på det før han gjennomførte en så grusom handling. Det er rett og slett til pass for han uansett hvilke ting som skjer med han nå.

Men jeg lurer fortsatt på om hvordan noen kan klare å ta jobben som hans advokat jeg da. Ingen som har noen tanker om det? Hadde dere klart å forsvare en slik mann? Og hvordan er det å være hans kone. Hva var hennes rolle i alt dette? Syns det høres ganske utrolig ut å ikke ha noen som helst anelse om hva som skjedde i hennes egen kjeller. Hun må ha vært forferdelig naiv?

Gammel 16-03-09, 12:59   #3
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Det han føler og om vi har sympati eller ikke tror jeg ikke har noen sammenheng altså. For akkurat hva han føler driter vel alle i akkurat nå. Men jeg kjenner jeg blir provosert av at han er redd, selv om jeg forstår at han sikkert er redd for det som kommer. Jeg blir provosert, nettop fordi han burde tenkt på det før han gjennomførte en så grusom handling. Det er rett og slett til pass for han uansett hvilke ting som skjer med han nå.

Men jeg lurer fortsatt på om hvordan noen kan klare å ta jobben som hans advokat jeg da. Ingen som har noen tanker om det? Hadde dere klart å forsvare en slik mann? Og hvordan er det å være hans kone. Hva var hennes rolle i alt dette? Syns det høres ganske utrolig ut å ikke ha noen som helst anelse om hva som skjedde i hennes egen kjeller. Hun må ha vært forferdelig naiv?

Jeg kan forstå at du blir provosert over følelsene hans, men vi kan altså ikke kreve at han skal føle verken det ene eller det andre. Om han tar straffen sin med et stort smil, er det heller ikke noe vi kan gjøre med. Fordi vi (samfunnet) er bedre enn ham, og har bygget opp et rettssystem som ikke er basert på øye for øye.

Og om å være advokaten hans: det er jo å jobbe på den ytterste skanse av retssikkerheten, og således et svært ærefullt oppdrag. Uten forsvarere hadde vi ikke hatt et rettssamfunn som vi har i dag. Det er jo ikke snakk om å be om frifinnelse av denne mannen, han har jo tilstått, og har et hav av beviser mot seg. Det er likevel viktig at rettsprosessen går riktig for seg og ikke blir styrt fullstendig av følelser (som det jo er forståelig at man har mot denne mannen). Det er også av prinsipiell betydning at selv de verste monstre forsvares og ikke dømmes for noe mer enn man har bevis for.

Gammel 16-03-09, 13:04   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Og om å være advokaten hans: det er jo å jobbe på den ytterste skanse av retssikkerheten, og således et svært ærefullt oppdrag. Uten forsvarere hadde vi ikke hatt et rettssamfunn som vi har i dag. Det er jo ikke snakk om å be om frifinnelse av denne mannen, han har jo tilstått, og har et hav av beviser mot seg. Det er likevel viktig at rettsprosessen går riktig for seg og ikke blir styrt fullstendig av følelser (som det jo er forståelig at man har mot denne mannen). Det er også av prinsipiell betydning at selv de verste monstre forsvares og ikke dømmes for noe mer enn man har bevis for.

Kanina sa det jeg satt her og prøvde å formulere. Alle har rett til en forsvarer.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 13:05   #5
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan forstå at du blir provosert over følelsene hans, men vi kan altså ikke kreve at han skal føle verken det ene eller det andre. Om han tar straffen sin med et stort smil, er det heller ikke noe vi kan gjøre med. Fordi vi (samfunnet) er bedre enn ham, og har bygget opp et rettssystem som ikke er basert på øye for øye.

Jeg syns det er imponerende at du klarer å se det så klart altså! For det klarer ikke jeg. Jeg hadde ikke klart å nærme meg denne mannen, og det er vel derfor jeg ikke kan forstå at noen andre kan klare det heller.

Om han hadde tatt i mot dommen med et smil hadde det vært like provoserende, så vi kan vel konkludere med at alt han gjør, vil bli sett på som provoserende i mine øyne.

Gammel 16-03-09, 13:11   #6
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Jeg hadde ikke klart å nærme meg denne mannen, og det er vel derfor jeg ikke kan forstå at noen andre kan klare det heller.

Jeg tror heller ikke jeg hadde klart det. Uten å spy, i alle fall. Men vi er ikke skapt for å klare alle jobber, er vi vel. Man må vel holde fokuset på at man ikke jobber for Fritzl personlig, men for en større sak, nemlig retssikkerheten.

Gammel 16-03-09, 13:16   #7
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kloke Kanina!

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det JEG heller ville stilt spørsmålstegn ved er hvorfor VG og andre aviser ser noe poeng i å formidle dette... men det er vel helst fordi han ikke har kommet med noe annet som de kan trykke, så da ble det hans følelse av redsel.

Enig. Jeg er skuffet over Aftenposten og NRK som er nesten like tabloide i sin dekning av saken som VG og røkla.

Opprinnelig lagt inn av Aftenposten;

RAPPORT FRA ØSTERRIKE: Blogg, lyd, bilde og twitter i ett

Opprinnelig lagt inn av nrk.no

SE: Fritzl ankommer rettssalen

Gammel 16-03-09, 23:56   #8
Left
Passiv

Standard

Her er jeg helt på nett med Kanina.

Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 07:20   #9
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Jeg må bare moderere meg litt: det kan godt være at forsvareren ber om frifinnelse pga psykiske årsaker. Så er det jo opp til retten å vurdere det. Det er uansett i rettssikkerhetens interesse at forsvareren gjør alt i sin makt for å få frifinnelse eller så lav straff som mulig.

(Jeg tviler sterkt på at hans barndom eller psykiske tillstand vil ha noen betydning for dommen).

Men det er en svært vanskelig problemstilling, dette med ondskap vs psykisk sykdom. På den ene siden kan man ikke forklare et menneskes onde handlinger kun på bakgrunn av en dårlig oppvekst. På den annen side er det så uforståelig at noen kan være så grusom, at ondskapen dermed må være tegn på at noe er galt. Jeg vet sannelig ikke. Men så lenge en gjerningsperson ikke er psykotisk i gjerningsøyeblikket (eller ikke har mental kapasitet til å vurdere konsekvensene av sine handlinger), kan vi uansett ikke definere bort ondskapen når den skal behandles i rettsvesenet.

Gammel 17-03-09, 07:42   #10
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Svein Egil Omdal sier mye bra om media i forbindelse med denne saken i: "Dagbladguttet Josef Fritzl".

Jeg leste også en veldig tankevekkende artikkel (som jeg ikke finner igjen og bare må referere) som stilte spørsmålet om det ikke burde fokuseres på enkelte ting i samfunnet i Østerriket. Hvordan kunne dette skje uten at noen oppdaget noe? Hva med Natasja saken?

Gammel 17-03-09, 10:15   #11
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg må bare moderere meg litt: det kan godt være at forsvareren ber om frifinnelse pga psykiske årsaker. Så er det jo opp til retten å vurdere det. Det er uansett i rettssikkerhetens interesse at forsvareren gjør alt i sin makt for å få frifinnelse eller så lav straff som mulig.

(Jeg tviler sterkt på at hans barndom eller psykiske tillstand vil ha noen betydning for dommen).

Men det er en svært vanskelig problemstilling, dette med ondskap vs psykisk sykdom. På den ene siden kan man ikke forklare et menneskes onde handlinger kun på bakgrunn av en dårlig oppvekst. På den annen side er det så uforståelig at noen kan være så grusom, at ondskapen dermed må være tegn på at noe er galt. Jeg vet sannelig ikke. Men så lenge en gjerningsperson ikke er psykotisk i gjerningsøyeblikket (eller ikke har mental kapasitet til å vurdere konsekvensene av sine handlinger), kan vi uansett ikke definere bort ondskapen når den skal behandles i rettsvesenet.

Ja, det er jo som regel en årsak til det. Likevel fungerer rettspraksis slik at man definerer ut fra tilregnelighet eller ikke tilregnelig. Slike avvikende karaktertrekk handler vanligvis om alvorlige personlighetsforstyrrelser, og disse regnes pr i dag ikke som "sykdom" sådann.

Dette er en mann som har planlagt ugjerningene sine, samt begått dem over år, så han slipper garantert ikke unna pga psykisk sykdom. Han har helt sikkert hatt det grusomt i barndommen, og mulig det kan forklare handlingene, men han unntas ikke ansvar likevel.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 23:30   #12
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Men jeg lurer fortsatt på om hvordan noen kan klare å ta jobben som hans advokat jeg da. Ingen som har noen tanker om det? Hadde dere klart å forsvare en slik mann?

Man får jo gjerne bare utnevnt en advokat i slike situasjoner, og som advokat må du regne med å få en slik jobb, litt ut fra hvor du er ansatt. Dessuten trenger ikke advokaten nødvendigvis å ha særlig sympati overfor sin klient, men han er der for å sørge for at personen han forsvarer får (ivaretatt) de rettighetene vedkommende faktisk har krav på, uansett hvilken handling som har blitt begått!

Så han "forsvarer" ikke nødvendigvis Fritzl selv om han er hans forsvarer, hvis du skjønner!? Han forsvarer ikke handlingene, men Fritzl som person, slik at han som andre skal få en rettferdig rettergang!

Gammel 17-03-09, 18:23   #13
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hadde han holdt til her i Norge hadde Staff vært på ham tvert.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:24.