|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Fritzl til sin advokat: Jeg er redd!Men hva har egentlig hans følelser å gjøre med hvorvidt vi skal føle sympati med ham eller ei? Han må da få lov til å føle hva han vil, og gi uttrykk for det. Han har selvsagt ikke krav på noe mer sympati av den grunn.
|
|
|
#2 |
|
Curlingkone
|
Sv: Fritzl til sin advokat: Jeg er redd!
Det han føler og om vi har sympati eller ikke tror jeg ikke har noen sammenheng altså. For akkurat hva han føler driter vel alle i akkurat nå. Men jeg kjenner jeg blir provosert av at han er redd, selv om jeg forstår at han sikkert er redd for det som kommer. Jeg blir provosert, nettop fordi han burde tenkt på det før han gjennomførte en så grusom handling. Det er rett og slett til pass for han uansett hvilke ting som skjer med han nå.
|
|
|
#3 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg kan forstå at du blir provosert over følelsene hans, men vi kan altså ikke kreve at han skal føle verken det ene eller det andre. Om han tar straffen sin med et stort smil, er det heller ikke noe vi kan gjøre med. Fordi vi (samfunnet) er bedre enn ham, og har bygget opp et rettssystem som ikke er basert på øye for øye.
|
|
|
#4 |
|
Har fått viljen sin
|
Kanina sa det jeg satt her og prøvde å formulere. Alle har rett til en forsvarer. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Curlingkone
|
Jeg syns det er imponerende at du klarer å se det så klart altså!
|
|
|
#6 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg tror heller ikke jeg hadde klart det. Uten å spy, i alle fall. Men vi er ikke skapt for å klare alle jobber, er vi vel. Man må vel holde fokuset på at man ikke jobber for Fritzl personlig, men for en større sak, nemlig retssikkerheten.
|
|
|
#7 |
|
This is normal!
|
Sv: Fritzl til sin advokat: Jeg er redd!Kloke Kanina!
Enig. Jeg er skuffet over Aftenposten og NRK som er nesten like tabloide i sin dekning av saken som VG og røkla.
|
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Her er jeg helt på nett med Kanina. |
|
|
|
#9 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Fritzl til sin advokat: Jeg er redd!Jeg må bare moderere meg litt: det kan godt være at forsvareren ber om frifinnelse pga psykiske årsaker. Så er det jo opp til retten å vurdere det. Det er uansett i rettssikkerhetens interesse at forsvareren gjør alt i sin makt for å få frifinnelse eller så lav straff som mulig.
|
|
|
#10 |
|
Leser
|
Sv: Fritzl til sin advokat: Jeg er redd!Jeg synes Svein Egil Omdal sier mye bra om media i forbindelse med denne saken i: "Dagbladguttet Josef Fritzl".
|
|
|
#11 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er jo som regel en årsak til det. Likevel fungerer rettspraksis slik at man definerer ut fra tilregnelighet eller ikke tilregnelig. Slike avvikende karaktertrekk handler vanligvis om alvorlige personlighetsforstyrrelser, og disse regnes pr i dag ikke som "sykdom" sådann. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
www.bomulls.no
|
Man får jo gjerne bare utnevnt en advokat i slike situasjoner, og som advokat må du regne med å få en slik jobb, litt ut fra hvor du er ansatt. Dessuten trenger ikke advokaten nødvendigvis å ha særlig sympati overfor sin klient, men han er der for å sørge for at personen han forsvarer får (ivaretatt) de rettighetene vedkommende faktisk har krav på, uansett hvilken handling som har blitt begått!
|
|
|
#13 |
|
lakenskrekk
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hadde han holdt til her i Norge hadde Staff vært på ham tvert. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|