Sv: Fritzl til sin advokat: Jeg er redd!
Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.
Jeg kan forstå at du blir provosert over følelsene hans, men vi kan altså ikke kreve at han skal føle verken det ene eller det andre. Om han tar straffen sin med et stort smil, er det heller ikke noe vi kan gjøre med. Fordi vi (samfunnet) er bedre enn ham, og har bygget opp et rettssystem som ikke er basert på øye for øye.
Og om å være advokaten hans: det er jo å jobbe på den ytterste skanse av retssikkerheten, og således et svært ærefullt oppdrag. Uten forsvarere hadde vi ikke hatt et rettssamfunn som vi har i dag. Det er jo ikke snakk om å be om frifinnelse av denne mannen, han har jo tilstått, og har et hav av beviser mot seg. Det er likevel viktig at rettsprosessen går riktig for seg og ikke blir styrt fullstendig av følelser (som det jo er forståelig at man har mot denne mannen). Det er også av prinsipiell betydning at selv de verste monstre forsvares og ikke dømmes for noe mer enn man har bevis for.
Jeg syns det er imponerende at du klarer å se det så klart altså! For det klarer ikke jeg. Jeg hadde ikke klart å nærme meg denne mannen, og det er vel derfor jeg ikke kan forstå at noen andre kan klare det heller.
Om han hadde tatt i mot dommen med et smil hadde det vært like provoserende, så vi kan vel konkludere med at alt han gjør, vil bli sett på som provoserende i mine øyne.