Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det uhøflig å være ærlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-09, 20:23   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det uhøflig å være ærlig?

Om man ikke oppgir noen grunn til at man ikke vil bytte, så må man regne med at den andre personen kanskje antar at man ikke har noen spesiell grunn. Så da får man velge, om man ønsker å forklare seg eller la være og risikere at den andre blir sur.

Gammel 18-04-09, 20:31   #2
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

I ditt tilfelle, så er det enklere å forstå et nei om man får en grunn. Jeg hadde ansett deg som vanskelig om du bare hadde kommet med et enkelt "nei, det vil jeg ikke" om jeg hadde spurt om å få bytte, fordi ungene mine satt på andre siden.

Men når du selv er i femtiårene og dine foreldre i syttiårene, er det da et must å sitte ved dem?

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

I dette tilfellet var det ikke du som var uhøflig, nei. I utgangspunktet mener jeg det er den som tar seg til rette om skal være ydmyk, og ikke den som har rettmessig krav på setet. (Men ikke hør på meg, jeg er et hespetre når det gjelder denslags. Kan finne på å krangle med folk som sitter i seter reservert for reisende med små barn og sånn. )

Og på spørsmål nr. 2: Her ville jeg nok ha oppgitt grunn, for jeg antar at ville forstått ditt nei med mer velvilje da.

Hehe, sånt gjør jeg også gitt.
Men hvorfor er det ikke mulig å godta et enkelt nei med velvilje?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg vet i alle fall at jeg ikke haddde giddet krangle om dette. Hadde nok syntes du var sær som syntes det var en så stor sak å sitte akkurat der. Jeg kan i alle fall skjønne at det er ok å sitte sammen med reisefølget sitt, om man har det. Jeg syntes det har høyere pri en at noen har et "nevrotisk" forhold til å sitte innerst.

Om det er uhøflig å være ærlig? Nei. Men er du litt sær? Ja. :ærlig:

Edit: Så ikke at du hadde grunn. Slumse-leser.

Da stiller ting seg anderledes. Du burde kunne sagt dette til dem.

Hvorfor har fremmede rett til å vite slikt når de sitter i mitt sete og jeg ikke har lyst til å bytte? Dette er jo personlig informasjon, gudene skal vite at det er stigmatiserende nok om jeg får et anfall.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om man ikke oppgir noen grunn til at man ikke vil bytte, så må man regne med at den andre personen kanskje antar at man ikke har noen spesiell grunn. Så da får man velge, om man ønsker å forklare seg eller la være og risikere at den andre blir sur.

Men forventer vi virkelig en forklaring når noen sier nei til noe?

Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 20:36   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Men når du selv er i femtiårene og dine foreldre i syttiårene, er det da et must å sitte ved dem?

Must og must, man kan jo selvsagt tilbringe en hel reise uten å kommunisere med dem man reiser sammen med, men det er jo en smule kjedelig. Poenget er at folk flest blir sur av folk som bare sier NEI når det ikke er noe tydelig som sier hvorfor og så lenge det er greit for deg at folk tror du er et hespetre, så er jo det opp til deg.

Gammel 18-04-09, 20:37   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men forventer vi virkelig en forklaring når noen sier nei til noe?

Tja, forventer og forventer. Men det finnes jo mange mennesker som ikke er greie fordi de ikke vil rett og slett, og om man ikke oppgir en grunn så må man forvente at man kan bli mistenkt for å være en av dem.

Personlig sier jeg heller kontant nei om det er noe som spiller rolle for meg og synes det er greiere at noen blir sure enn å si noe som jeg føler er privat.

Gammel 18-04-09, 20:38   #5
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når noe er viktig for en er det greit å yttre dette på en høfflig måte.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 20:41   #6
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor har fremmede rett til å vite slikt når de sitter i mitt sete og jeg ikke har lyst til å bytte? Dette er jo personlig informasjon, gudene skal vite at det er stigmatiserende nok om jeg får et anfall.

De har ikke rett på det, men de er heller ikke tankelesere.

Jeg er kanskje rar sånn, men jeg har ingen problemer med å informere fremmede mennesker om diverse sykdom, så lenge dette gir meg fordeler i form av forståelse. (Jeg har vært ekstremt åpen om enkelte ting, og har aldri møtt annet enn positive holdninger).
Hva er problemet med å gi en kort forklaring som "jeg har en sykdom, og vil derfor sitte her som planlagt"?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 20:48   #7
Skvetten
Passiv

Standard

De har ikke rett på det, men de er heller ikke tankelesere.

Jeg er kanskje rar sånn, men jeg har ingen problemer med å informere fremmede mennesker om diverse sykdom, så lenge dette gir meg fordeler i form av forståelse. (Jeg har vært ekstremt åpen om enkelte ting, og har aldri møtt annet enn positive holdninger).
Hva er problemet med å gi en kort forklaring som "jeg har en sykdom, og vil derfor sitte her som planlagt"?

Fordi at jeg ikke vil at verden skal se at jeg er syk, det har verden ikke noe med. Det med å oppgi personlig informasjon til fremmede byr meg i mot. Det blir alltid slik oppstandelse og blikk og alt sånt når jeg får anfall i det offentlige rom, og tro meg det er mer enn nok. Når jeg fra tid til annen blir nødt til å si fra, la oss si dersom det er en parfymedame ved siden av meg så er det ille nok.

Dersom jeg hadde spurt noen om å få ta deres sete så hadde jeg ikke blitt sår om de hadde sagt nei. Det er jo ikke noe problem.

Når det kommer til denne damen kunne hun da snakket med konduktøren selv. Det var det tross alt jeg som gjorde og dermed sørget for at hun fikk sitte med sine foreldre fordi jeg fikk nytt sete.

Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 20:50   #8
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi at jeg ikke vil at verden skal se at jeg er syk, det har verden ikke noe med. Det med å oppgi personlig informasjon til fremmede byr meg i mot. Det blir alltid slik oppstandelse og blikk og alt sånt når jeg får anfall i det offentlige rom, og tro meg det er mer enn nok. Når jeg fra tid til annen blir nødt til å si fra, la oss si dersom det er en parfymedame ved siden av meg så er det ille nok.

Dersom jeg hadde spurt noen om å få ta deres sete så hadde jeg ikke blitt sår om de hadde sagt nei. Det er jo ikke noe problem.

Når det kommer til denne damen kunne hun da snakket med konduktøren selv. Det var det tross alt jeg som gjorde og dermed sørget for at hun fikk sitte med sine foreldre fordi jeg fikk nytt sete.

Uansett så kommer det ann på hvordan man sier ting og da.
Men jeg mener fortsatt at det må kunne gå ann å insinuere en forklaring om at man ikke mener å være vanskelig, og at man har sine årsaker.
Dette handler jo om at dine årsaker er mer tungtveiende enn deres, for å si det sånn. Det går ann å understreke det, uten å si så mye.

Gammel 18-04-09, 20:52   #9
Skvetten
Passiv

Standard

Uansett så kommer det ann på hvordan man sier ting og da.
Men jeg mener fortsatt at det må kunne gå ann å insinuere en forklaring om at man ikke mener å være vanskelig, og at man har sine årsaker.
Dette handler jo om at dine årsaker er mer tungtveiende enn deres, for å si det sånn. Det går ann å understreke det, uten å si så mye.

Joda, men når damen allerede sitter i mitt sete og bare tar det som en selvfølge at jeg skal synes det er greit får jeg ikke lyst til å gi så mye som et eneste hint. For jeg synes i grunnen det er nokså frekt å innta en annens sete.

Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 20:55   #10
Joika
Pauset

Standard

Joda, men når damen allerede sitter i mitt sete og bare tar det som en selvfølge at jeg skal synes det er greit får jeg ikke lyst til å gi så mye som et eneste hint. For jeg synes i grunnen det er nokså frekt å innta en annens sete.

Jeg syntes ikke det jeg da. Syntes det er helt ok, så lenge vedkomne ikke dukker opp, eller så lenge vedkomne ikke har noe i mot det. Er jo faktisk bare å flytte seg.

Når det er sagt, så hadde jeg neppe giddet diskutere dette om jeg var damen. Hadde heller ikke tatt det for gitt at det var ok.

Gammel 18-04-09, 20:57   #11
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville nok ha syntes du var litt rar om du bare sa "nei " og ikke kom med noen forklaring, men det er fordi at om jeg hadde fått det spørsmålet så ville det vært nada niks problem for meg å bytte sete. Jeg er og så freidig at jeg forsøker å flytte folk om jeg får noen ved siden av meg når jeg reiser med ungene, både for deres og for min del.

Gammel 18-04-09, 20:54   #12
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå sammenligner jeg kanskje litt med f.eks seter på fly, men altså sånn jeg tenker - deres årsaker kan være hva de vil. Hvis jeg har bestilt et sete på et tog (et fly) og vil ha det setet, så har ingen andre noe med hva mine årsaker er?
Og samme for dem, hvis årsakene deres var så viktige kunne de ordnet det annerledes, det er ikke mitt ansvar.

:vrang:

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 20:57   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Og samme for dem, hvis årsakene deres var så viktige kunne de ordnet det annerledes, det er ikke mitt ansvar.

Og når det er begrenset med en type plasser og man forsøker å ordne ting, men er litt for sent ute? Det kan være MANGE årsaker til at folk ikke har "ordnet det annerledes".

Gammel 18-04-09, 20:57   #14
Joika
Pauset

Standard

Nå sammenligner jeg kanskje litt med f.eks seter på fly, men altså sånn jeg tenker - deres årsaker kan være hva de vil. Hvis jeg har bestilt et sete på et tog (et fly) og vil ha det setet, så har ingen andre noe med hva mine årsaker er?

Jeg er enig i det, men når man likevel blir konfrontert, så mener jeg at man kan slippe å fremstå som en surpomp ved å kort og godt si at det er årsaker til at man har bestilt dette setet og at det derfor er viktig å få sitte der, som planlagt.

Gammel 18-04-09, 20:58   #15
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er vel ingen her som sier at Skvetten MÅ forklare noe som helst. Det er en stor forskjell på å si at folk MÅ forklare og at de må regne med å bli oppfattet som en surfitte om de ikke forklarer.

Men hvorfor blir man automatisk et hespetre eller en real surfitte bare fordi man ikke vil bytte sete uten å oppgi en grunn.

:like vrang:
Det var på dette toget ledig på intet mindre enn to firesetere, hvorfor i pokker hadde de ikke bedt om å få flytte dit?
Selv fikk jeg en av disse helt for meg selv. Jeg passer på ved bestilling at jeg får et sete hvor det er lite sansynlig at jeg blir syk og at om jeg blir det så er det enkelt å få hjelp.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:56.