|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Er det uhøflig å være ærlig?Jeg har tenkt litt på dette i dag og grunnen til at jeg har undret meg over dette er i grunnen enkel som bare det. Det har seg slik at jeg alltid har det ytterste setet når jeg er ute og reiser. Vel når jeg kom på toget i dag satt det en kvinne på setet mitt. Jeg går bort og gjør henne oppmerksom på det, hvorpå hun blir sittende. Som normalt er sier jeg at jeg gjerne vil ha setet mitt, da begynner hun å bevege på seg samtidig som hun sier: "Du har vel ikke noe i mot å sitte innerst slik at jeg kan sitte ytterst, foreldrene mine sitter nemlig der (hun peker over midtgangen)". Jeg svarer: " Det har jeg mye i mot, jeg foretrekker mitt eget sete". Damen ble tydelig irritert og jeg ble sittende i mine egne tanker. Selvsagt fikk jeg meg et nytt sete (ytterst et annet sted) når konduktøren stemplet billetten min. Jeg sier da værsågod til damen uten at hun sier takk. Så mitt spørsmål blir som følger: Er det ikke lov til å si at man faktisk har noe i mot det, dersom man har det og følgelig ikke bytte sete? |
|
|
|
#2 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?I ditt tilfelle, så er det enklere å forstå et nei om man får en grunn. Jeg hadde ansett deg som vanskelig om du bare hadde kommet med et enkelt "nei, det vil jeg ikke" om jeg hadde spurt om å få bytte, fordi ungene mine satt på andre siden.
|
|
|
#3 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Nei det er ikke uhøfflig å svare ærlig på et spørsmål. Men det er selvsagt mye lettere å forstå det om en får en grunn. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
geskjeftig
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?I dette tilfellet var det ikke du som var uhøflig, nei. I utgangspunktet mener jeg det er den som tar seg til rette om skal være ydmyk, og ikke den som har rettmessig krav på setet. (Men ikke hør på meg, jeg er et hespetre når det gjelder denslags. Kan finne på å krangle med folk som sitter i seter reservert for reisende med små barn og sånn.
|
|
|
#5 |
|
Pauset
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Jeg vet i alle fall at jeg ikke haddde giddet krangle om dette. Hadde nok syntes du var sær som syntes det var en så stor sak å sitte akkurat der. Jeg kan i alle fall skjønne at det er ok å sitte sammen med reisefølget sitt, om man har det. Jeg syntes det har høyere pri en at noen har et "nevrotisk" forhold til å sitte innerst. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
![]() ![]() |
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Hvis det var meg som ville bytte sete med deg i denne situasjonen, så hadde jeg for det første spurt før jeg tok meg til rette. Hvis du bare hadde sagt nei hadde jeg nok synes du var litt vanskelig. Men hadde jeg fått forklart grunnen hadde jeg selvsagt forstått det og ikke brydd meg om å spørre om å bytte med deg.
|
|
|
|
#7 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Om man ikke oppgir noen grunn til at man ikke vil bytte, så må man regne med at den andre personen kanskje antar at man ikke har noen spesiell grunn. Så da får man velge, om man ønsker å forklare seg eller la være og risikere at den andre blir sur.
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?
Men når du selv er i femtiårene og dine foreldre i syttiårene, er det da et must å sitte ved dem?
Hehe, sånt gjør jeg også gitt.
Hvorfor har fremmede rett til å vite slikt når de sitter i mitt sete og jeg ikke har lyst til å bytte? Dette er jo personlig informasjon, gudene skal vite at det er stigmatiserende nok om jeg får et anfall.
Men forventer vi virkelig en forklaring når noen sier nei til noe? |
|
|
|
#9 |
|
Absolut ateist
|
Must og must, man kan jo selvsagt tilbringe en hel reise uten å kommunisere med dem man reiser sammen med, men det er jo en smule kjedelig. Poenget er at folk flest blir sur av folk som bare sier NEI når det ikke er noe tydelig som sier hvorfor og så lenge det er greit for deg at folk tror du er et hespetre, så er jo det opp til deg.
|
|
|
#10 |
|
Mother of Dragons
|
Tja, forventer og forventer. Men det finnes jo mange mennesker som ikke er greie fordi de ikke vil rett og slett, og om man ikke oppgir en grunn så må man forvente at man kan bli mistenkt for å være en av dem.
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Du har sete med nummer på - om det var veldig viktig for de andre å få seter vedsiden av hverandre kunne de besilt det sånn |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Absolut ateist
|
Det fungerer dessverre ikke alltid sånn med NSB. Jeg bestilte billetter til ungene og meg månedsvis i forveien, men vi fikk likevel ikke sitte ved siden av hverandre (Oslo-Bergen) fordi "maskinen skrev de ut slik og det var ikke noe å gjøre med". Heldigvis så var de som satt slik til at det var naturlig å bytte, villig til å gjøre det når jeg forklarte hvorfor.
|
|
|
#14 |
|
Pauset
|
De har ikke rett på det, men de er heller ikke tankelesere. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?En gang jeg skulle fly 14 timer møtte jeg opp 6 timer før på flyplassen bare for å få et sete mot midtgangen. Da jeg kom inn i flyet hadde en annen satt seg der, og han ble mildt sagt forbannet da jeg sa at jeg gjerne ville sitte der. Jeg følte på alle måter at jeg hadde retten på min side, og ser ikke noe behov for å fortelle fremmede mine grunner til hvorfor jeg vil sitte der jeg sitter. Om det var veldig viktig for han burde han gjort som meg, møtt opp tidlig og sikret seg setet på redelig vis. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Jeg synes ikke det er uhøflig, særlig ikke når hun formidler antagelsen "du har vel ikke noe i mot..." til deg. Da synes jeg det er helt greit å korrigere. Dette med å oppgi grunn synes jeg også er helt unødvendig, det er ikke noe andre har noe med. Blir de sure, so be it. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Fordi at jeg ikke vil at verden skal se at jeg er syk, det har verden ikke noe med. Det med å oppgi personlig informasjon til fremmede byr meg i mot. Det blir alltid slik oppstandelse og blikk og alt sånt når jeg får anfall i det offentlige rom, og tro meg det er mer enn nok. Når jeg fra tid til annen blir nødt til å si fra, la oss si dersom det er en parfymedame ved siden av meg så er det ille nok. |
|
|
|
#18 |
|
Pauset
|
Uansett så kommer det ann på hvordan man sier ting og da. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Dersom det ikke hadde vært reserverte seter i hovedinnlegget ville jeg kanskje sett annerledes på det, men all den tid det er det synes jeg ikke Skvetten trengte forklare noe som helst. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Joda, men når damen allerede sitter i mitt sete og bare tar det som en selvfølge at jeg skal synes det er greit får jeg ikke lyst til å gi så mye som et eneste hint. For jeg synes i grunnen det er nokså frekt å innta en annens sete. |
|
![]() |
|
|