Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-09, 09:54   #11
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Maz: Jeg tror det kan være ganske vanskelig å analysere et barns påvirkningskilder. Og hvorfor skulle det være genetisk at jenter liker rosa? Og hvorfor prinsesser? Jeg mener slike ting må være helt selvsagte eksempler på kulturell (og markedsføringsmessig) påvirkning.

I teorien er jeg helt enig, men jeg ser ingen grunn til at hun skal bli mer påvirket av dette en de guttene hun leker med. En av dem har sågar en storesøster han er veldig påvirket av.

Det hun tar avstand fra er typiske slosseleker, og det tror jeg godt kan være genetisk.

At rosa og lilla fremstilles som pent, jentete og søtt har nok sin forklaring for den dilla, om all påvirkning og feminine ting du så var i grønt ville det kanskje være den foretrukkne farge.

Men jeg tror en del ligger i genene også, og jeg tror individforskjellene er større enn kjønnsforskjellene.

Alle ungene i vår barnehage perler, også guttene, og alle snekrer, men det er vel flere jenter som er VELDIG opptatt av perler, og enkelte gutter som er ekstremt opptatt av snekring. Det kunne selvsagt vært motsatt, men jeg tror du finner flere veldig snekkerintresserte smågutter enn jenter.

Jeg kjente forresten en liten gutt som var ekstremt opptatt av biler. Som 3 åringer kjente han alle og stod i vinduet og sa merket. Han kom fra en familie der mor kjørte for å komme frem, og far hadde ikke lappen. De forundret seg veldig hvor denne interessen kom fra.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:27.