|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Disse flaggene igjen
jeg har sagt veldig myefør i debatten, orker ikke skrive om igjen. Jeg mener det samme som rine skisserer ovenfor. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Men herregud, da. :burde vite bedre, men: Selvsagt flagger offentlige norske bygninger med Norges offisielle flagg. På samme måte som at det står Norges offisielle navn på, tja, mynter og sedler og frimerker som utstedes av staten Norge. Det er jo ingen som påstår at Norge ikke har et nasjonalflagg, eller en nasjonaldag, eller at det er noen som helst tvil om hva som er det offisielle norske flagget - det diskusjonen dreier seg om, er jo hva privatpersoner gjør.
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Da tror jeg enten du misforstår hva et nasjonalflagg er, eller ikke ser forskjellen mellom privatpersoner og en stat.
|
|
|
#6 |
|
|
:flirer: |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Disse flaggene igjenaC mente at skolen kun lærte bort at det var vanlig å gå med norsk flagg. Ikke det mest naturlige, ikke det mest passende, og ei heller det rette. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
flisespikker
|
Nei, grunnen til at det offentlige Norge bruker det, er at det er det offisielle norske flagget. Det er definert ved lov, og ikke bare grunnet på sedvane. Og det er jeg ganske sikker på at man fremdeles lærer på skolen - i alle fall gjorde jeg det. Hvordan man feirer 17. mai, derimot (eller jul eller St. Hans, for den del) er det derimot ikke noen lover for.
|
|
|
#9 |
|
Deltidsmamma
|
Og jeg representerer Norge jeg også, siden jeg bærer norsk flagg? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Deltidsmamma
|
Hun har nå ikke klart det hittil i denne tråden, etter noen forsøk. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes argumentet blir dumt når man diskuterer prinsipper uansett. Man påtvinger, som nevnt mange ganger, ikke barna å gå delta på skolegudstjeneste lenger, og man påtvinger ingen å bære norske flagg. All den tid skolegudstjenesten ikke er obligatorisk synes jeg ikke argumentasjonen din helt holder vann.
Nei, aC er temmelig sær. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Halloen!
Jeg skulle ønske du ikke stilte det spørsmålet, bønna. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Dårlig husmor
|
Jeg får lyst til å sitere salig Obstfelder "Her er så rart, jeg er visst havnet på feil klode". Selvfølgelig flagger man med norske flaggg på offentlige bygninger. Selvfølgelig bruker de fleste som går i toget norske flagg. Det er Norges nasjonaldag. 'Det vi diskuterer er her hvor stort problem det er at noen få barn går med andre flagg. Er det så forferdelig at man må lage facebookgrupper, skrive i avisen ogsåvidere? Jeg mener altså at det ikke er det. For å trøste bønna kan jeg si at det norske flagget vaier på min veranda i morgen og mine barn får norske flagg med seg i toget. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Halloen!
Du er flink! |
|
|
|
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
Obstfelder døde i 1900, så da var han i så fall veldig forut for sin tid.
|
|
|
#19 |
|
Halloen!
|
|
|