Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-09, 23:20   #541
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Vi kan vel møtes på halvveien.
Jeg mener at skolen lærer elevene at det norske flagget er det rette denne dagen.(for å feire Norge). Den er du vel med på?
Ellers skjønner jeg at det er frivillig både og møte opp, hvordan man vil kle seg og hva man vil ha med.

Jeg må vel kanskje rette dette; til istedetfor det rette; heller det mest naturlig, eller passende, som er mine fraser på dette med flaggvalg på 17. mai.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 23:24   #542
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Så et sted at 4 av 10 personer mellom 18 og 24 svarer feil eller vet ikke hvorfor vi feirer 17. mai.

Det overrasker meg dessverre ikke, etter å vært mye i denne tråden.

Gammel 16-05-09, 23:24   #543
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må vel kanskje rette dette; til istedetfor det rette; heller det mest naturlig, eller passende, som er mine fraser på dette med flaggvalg på 17. mai.

Si vanligste, så er jeg enig. Det hadde nemlig vært fakta.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 23:25   #544
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det overrasker meg dessverre ikke, etter å vært mye i denne tråden.

For en idiotisk kommentar. Har det virkelig virket som om noen her har tvilt på den offisielle grunnen til å feire 17. mai?

Gammel 16-05-09, 23:27   #545
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Si vanligste, så er jeg enig. Det hadde nemlig vært fakta.

Nei, jeg tror du faktisk må lese litt om nasjonaldag osv.

Gammel 16-05-09, 23:27   #546
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

aC og Blå: Her er mine "opprinnelige" meninger. Debatten har sporet litt av, kan være enig med det...

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg må innrømme at jeg synes det er litt...eh... rart? At noen skal ønske å gå med andre flagg enn det norske i feiringen av den norske grunnlovsdagen,mener jeg. Vi feirer den dagen Norge ble en egen nasjon og jeg synes det er norske flagg som er naturlige i den sammenhengen. Hvem som bærer dem (nye, gamle, rynkete, gule, eller røde landsmenn) er meg knekkende likegyldig.
Selvfølgelig kan det hende noen ser på dette som "Barnas dag." Hvis man tenker at dagen bare handler om barn som går i tog, roper Hurra og spiser is, er det kanskje mer naturlig at de kan vifte med de flaggene de vil.
Jeg har ingen sterke motforestillinger ang. andre flagg i toget, men jeg synes det er litt merkelig at noen synes det er naturlig, eller viktig å bære et annet lands flagg i feiringen av grunnlovsdagen. Hvis jeg tilfeldigvis var i Sverige på "Svenske flaggans dag," ville jeg neppe insistert på å vifte med det norske akkurat den dagen. Det kan jeg jo gjøre de andre 364 dagene i året, liksom. At noen skal føle seg støtt, eller såret, over å bare se norske flagg i 17.mai-toget er jo helt på jordet.

Men seriøst: Jeg er med på at et forbud mot utenlandske flagg går på bekostning av ytringsfriheten. Likevel lurer jeg litt på hva man ønsker å ytre når man ikke ønsker å feire den norske nasjonaldagen med norske flagg. WHY? Liksom.

rine, lille venn. (Jadda, opplagt, jeg vet.)

Dette er bare latterlig. Det går ikke an å sammenligne dette med skolegudstjenester. Det er to fullstendig, fullstendig forskjellige ting. For øvrig er det mellomrom mellom tall og prosenttegn.

Men du er enig med at "et lite flagg/skolegudstjeneste kan da ikke skade.." er et teit argument? Det var mitt motiv for å dra sgt inn i debatte. Jeg er for øvrig ikke enig i at det er "fullstendig, fullstendig forskjellige ting." (Hvis du tar bort 2x forskjellig, kan jeg være enig med deg. )

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Nå gir jeg snart opp. Jeg mener faktisk at foreldre har rett til å gjøre noen valg for sine barn. Selvfølgelig mer og mer i dialog med dem. Men det er altså forskjell på et valg som foreldre og barn gjør sammen og valg som skolen gjør for dem (som i skolegudstjenestedebatten). Du kan ikke sammenligne disse to tingene. Det vil si, du kan, du har nettopp gjort det, men jeg mener at det er en tullete sammenligning, og at du, som så fote før, nå bare vil være vanskelig.

Jeg har forøvrig kjøpt norske flagg til mine barn. Mener du nå at jeg tvinger dem til noe? Eller er det bare de skumle utlendingene som gjør sånt?

I begge disse diskusjonene mener jeg at jeg har forsvart individets rettigheter mot det kollektive. Du mener at kollektivet har rett til å presse sine valg og sine verdier på individet. Jeg mener også det, i noen ting, men altså ikke i disse to sakene. Til det er de ikke viktige nok.

Jeg har forklart mange ganger hvorfor jeg dro inn sgt i debatten. Det er jo ikke snakk om tvang i noen av tilfellene! Kollektivet og individet blir en litt søkt sammenligning da. Jeg mener selvfølgelig ikke at du tvinger barna dine til noe som helst ved å kjøpe norske flagg til dem, men du kan jo spørre, hvis du ønsker å være heeelt sikker på at du ikke gjør det.

Sånn avslutningsvis: Går ut fra at du har lest de to innleggene mine øverst? De oppsummerer det jeg mener om saken. Diskusjonen gikk ut på hva man tenkte om utenlanske flagg i toget. Jeg skjønner at det gjør din argumentasjon lettere å hevde at jeg egentlig, sånn bittelitt, heeeelt innerst inne, er redd for de "skumle utlendingene", og jeg kan ikke gjøre noe annet enn å forsikre, nok en gang, at det ikke er det som ligger bak mine tanker om flaggene i 17.mai-toget.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 23:28   #547
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Nei, jeg tror du faktisk må lese litt om nasjonaldag osv.

Jaha.

Gammel 16-05-09, 23:41   #548
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jaha.

jeg har sagt veldig myefør i debatten, orker ikke skrive om igjen. Jeg mener det samme som rine skisserer ovenfor.

Men til deg:
Hvorfor flagger det offentige med norske flagg, hvis det ikke er noen grunn til det? Burde det komme andre flagg på offentlige flaggstenger?

Gammel 16-05-09, 23:44   #549
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men til deg:
Hvorfor flagger det offentige med norske flagg, hvis det ikke er noen grunn til det? Burde det komme andre flagg på offentlige flaggstenger?

Men herregud, da. :burde vite bedre, men: Selvsagt flagger offentlige norske bygninger med Norges offisielle flagg. På samme måte som at det står Norges offisielle navn på, tja, mynter og sedler og frimerker som utstedes av staten Norge. Det er jo ingen som påstår at Norge ikke har et nasjonalflagg, eller en nasjonaldag, eller at det er noen som helst tvil om hva som er det offisielle norske flagget - det diskusjonen dreier seg om, er jo hva privatpersoner gjør.

Gammel 16-05-09, 23:44   #550
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

jeg har sagt veldig myefør i debatten, orker ikke skrive om igjen. Jeg mener det samme som rine skisserer ovenfor.

Men til deg:

:flirer:

Vel, nå representerer vel offentlige instanser Norge. Jeg er litt usikker på hvor du mener parallellen til et tilfeldig pakistansk barn er.

Gammel 16-05-09, 23:45   #551
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men til deg:

Jeg skulle ønske du ikke stilte det spørsmålet, bønna.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 23:51   #552
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men du er enig med at "et lite flagg/skolegudstjeneste kan da ikke skade.." er et teit argument? Det var mitt motiv for å dra sgt inn i debatte.

Hvor teit argumentet er, kommer faktisk an på sammenhengen. "En liten skolegudstjeneste kan da ikke skade, så derfor er det greit å ha obligatoriske skolegudstjenester" synes jeg er et teit argument, for da er det snakk om å påtvinge mindretallet noe som flertallet ønsker, fordi man mener dette mindretallet ikke tar skade av det. Mens "ett lite flagg kan da ikke skade, derfor er det greit om ett og annet barn har et ikke-norsk flagg i toget" synes jeg ikke er et teit argument, for da er det snakk om å tillate noe som et lite mindretall gjør, og som ikke går ut over flertallet.

På samme måte ville det være greit å si "et hodeplagg skader vel ingen" for å tillate at de som ønsker å bære hijab i 17. mai-toget å gjøre det (konstruert eksempel, selvsagt) - men det ville ikke være greit å bruke det samme argumentet for å gjøre det obligatorisk for alle med hijab i 17. mai-toget.

Gammel 16-05-09, 23:52   #553
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

aC mente at skolen kun lærte bort at det var vanlig å gå med norsk flagg. Ikke det mest naturlige, ikke det mest passende, og ei heller det rette.
Hvis det å gå med norsk flagg er ingen av de delene, ja da er det jamen ingen grunn for at det offisielle Norge skal bruke det norske flagget heller.
Grunnen til at vi bruker det er jo kun at det er "vanlig".

Gammel 16-05-09, 23:54   #554
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

:flirer:

Vel, nå representerer vel offentlige instanser Norge. Jeg er litt usikker på hvor du mener parallellen til et tilfeldig pakistansk barn er.

Og jeg representerer Norge jeg også, siden jeg bærer norsk flagg?
Ja, hvis du sier det så

Gammel 16-05-09, 23:54   #555
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

aC mente at skolen kun lærte bort at det var vanlig å gå med norsk flagg. Ikke det mest naturlige, ikke det mest passende, og ei heller det rette.
Hvis det å gå med norsk flagg er ingen av de delene, ja da er det jamen ingen grunn for at det offisielle Norge skal bruke det norske flagget heller.
Grunnen til at vi bruker det er jo kun at det er "vanlig".

Nei, grunnen til at det offentlige Norge bruker det, er at det er det offisielle norske flagget. Det er definert ved lov, og ikke bare grunnet på sedvane. Og det er jeg ganske sikker på at man fremdeles lærer på skolen - i alle fall gjorde jeg det. Hvordan man feirer 17. mai, derimot (eller jul eller St. Hans, for den del) er det derimot ikke noen lover for.

Gammel 16-05-09, 23:55   #556
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke du har lest innleggene over, bønna, om forskjell mellom det offentlige Norge og enkeltpersoner. eker opp:

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 23:55   #557
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jo ingen som påstår at Norge ikke har et nasjonalflagg, .

Jeg synes aC er temmelig nær.

Gammel 16-05-09, 23:55   #558
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Og jeg representerer Norge jeg også, siden jeg bærer norsk flagg?
Ja, hvis du sier det så

Skilpadda, kan du ta over? :hodepine:

Gammel 16-05-09, 23:56   #559
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Da tror jeg enten du misforstår hva et nasjonalflagg er, eller ikke ser forskjellen mellom privatpersoner og en stat.

Gammel 16-05-09, 23:57   #560
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Utdyp gjerne, om du kan.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:41.