|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#541 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Disse flaggene igjen
Jeg må vel kanskje rette dette; til istedetfor det rette; heller det mest naturlig, eller passende, som er mine fraser på dette med flaggvalg på 17. mai. |
|
|
|
|
|
#543 |
|
|
Si vanligste, så er jeg enig. Det hadde nemlig vært fakta. |
|
|
|
|
|
#546 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse flaggene igjenaC og Blå: Her er mine "opprinnelige" meninger. Debatten har sporet litt av, kan være enig med det...
Men du er enig med at "et lite flagg/skolegudstjeneste kan da ikke skade.." er et teit argument? Det var mitt motiv for å dra sgt inn i debatte. Jeg er for øvrig ikke enig i at det er "fullstendig, fullstendig forskjellige ting." (Hvis du tar bort 2x forskjellig, kan jeg være enig med deg.
Jeg har forklart mange ganger hvorfor jeg dro inn sgt i debatten. Det er jo ikke snakk om tvang i noen av tilfellene! Kollektivet og individet blir en litt søkt sammenligning da. Jeg mener selvfølgelig ikke at du tvinger barna dine til noe som helst ved å kjøpe norske flagg til dem, men du kan jo spørre, hvis du ønsker å være heeelt sikker på at du ikke gjør det. |
|
|
|
|
|
#548 |
|
Deltidsmamma
|
jeg har sagt veldig myefør i debatten, orker ikke skrive om igjen. Jeg mener det samme som rine skisserer ovenfor. |
|
|
|
|
|
#549 |
|
flisespikker
|
Men herregud, da. :burde vite bedre, men: Selvsagt flagger offentlige norske bygninger med Norges offisielle flagg. På samme måte som at det står Norges offisielle navn på, tja, mynter og sedler og frimerker som utstedes av staten Norge. Det er jo ingen som påstår at Norge ikke har et nasjonalflagg, eller en nasjonaldag, eller at det er noen som helst tvil om hva som er det offisielle norske flagget - det diskusjonen dreier seg om, er jo hva privatpersoner gjør.
|
|
|
#550 |
|
|
:flirer: |
|
|
|
|
|
#551 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg skulle ønske du ikke stilte det spørsmålet, bønna. |
|
|
|
|
|
#552 |
|
flisespikker
|
Hvor teit argumentet er, kommer faktisk an på sammenhengen. "En liten skolegudstjeneste kan da ikke skade, så derfor er det greit å ha obligatoriske skolegudstjenester" synes jeg er et teit argument, for da er det snakk om å påtvinge mindretallet noe som flertallet ønsker, fordi man mener dette mindretallet ikke tar skade av det. Mens "ett lite flagg kan da ikke skade, derfor er det greit om ett og annet barn har et ikke-norsk flagg i toget" synes jeg ikke er et teit argument, for da er det snakk om å tillate noe som et lite mindretall gjør, og som ikke går ut over flertallet.
|
|
|
#553 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Disse flaggene igjenaC mente at skolen kun lærte bort at det var vanlig å gå med norsk flagg. Ikke det mest naturlige, ikke det mest passende, og ei heller det rette. |
|
|
|
|
|
#554 |
|
Deltidsmamma
|
Og jeg representerer Norge jeg også, siden jeg bærer norsk flagg? |
|
|
|
|
|
#555 |
|
flisespikker
|
Nei, grunnen til at det offentlige Norge bruker det, er at det er det offisielle norske flagget. Det er definert ved lov, og ikke bare grunnet på sedvane. Og det er jeg ganske sikker på at man fremdeles lærer på skolen - i alle fall gjorde jeg det. Hvordan man feirer 17. mai, derimot (eller jul eller St. Hans, for den del) er det derimot ikke noen lover for.
|
|
|
#559 |
|
flisespikker
|
Da tror jeg enten du misforstår hva et nasjonalflagg er, eller ikke ser forskjellen mellom privatpersoner og en stat.
|
![]() |
|
|