Sv: Spinn-off til røyketråden
Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.
Er det ikke slik at sykepleiere stort sett er en yrkesgruppe som kan velge å vrake litt? Nå er jeg på veldig tynn is, bare sånn at det er sagt.
Selvsagt kan man innføre risiko- og ubehagstillegg, og fornuftig verneutstyr, for sykepleiere, leger og renholdere som skal jobbe i røykerom. Det hadde selvsagt vært den beste løsningen både for pasienter på sykehus og ikke minst for hjemmesykepleien.
Jeg kan ikke se for meg at det skal være noe mer risikabelt å jobbe i røykfulle omgivelser enn å jobbe med for eksempel asbest eller løsemidler, og det er jo folk som gjør det til daglig også, men i så fall bør jobben få status som risikoarbeid med fare for senskader, eller hva nå definisjonen på slikt arbeid er, og arbeidstakerne bør lønnes og beskyttes deretter.
Og jeg synes det er veldig klassisk for typiske lavtlønnede kvinneyrker at hjemmesykepleiere må jobbe i røykfulle arbeidsmiljø uten disse tilleggene i lønn og arbeidsforhold. Hvor lenge er det siden man sluttet å fortelle malere og kjemikere at "det er bare sånn, og det er så vanskelig å gjøre noe med det"?
|