|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
| Se resultatene: Bør dødssyke mennesker få lov til å røyke på sykehuset? | |||
| Ja, hvis de ønsker det |
|
27 | 29,67% |
| Nei, røyking har ingenting på offentlige steder å gjøre |
|
27 | 29,67% |
| Bare hvis det foregår på et lukket røykerom |
|
33 | 36,26% |
| Vet ikke |
|
3 | 3,30% |
| Nei, det er aldri for sent å begynne et nytt og bedre liv. |
|
1 | 1,10% |
| Deltakere: 91. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinn-off til røyketråden
Dette er jeg ikke enig i. Kanskje de som søker en jobb hvor de da blir utsatt for denne røykingen, virkelig trenger denne jobben og må bare ta dette med på kjøpet. Det gjør det ikke mer greit. Jeg synes ingen skal utsettes for passiv røyking uansett gjennom jobben sin. Røykingen for dødssyke bør skje utendørs uansett.
|
|
|
#62 |
|
Passiv
|
Det synes jeg blir opp til hver enkelt å avgjøre, de som selv røyker inne vil nok ikke reagere så sterkt på at det blir røykt. Jeg er i utgangspunktet tvilende til at en som er døende klarer å røyke så forbannet mye uansett da. |
|
|
|
#63 |
|
I gapestokken
Nei, men er man dødssyk, er det ikke utenkelig at man vil kunne trenge assistanse både til og fra røykerommet og da helt inn i røykerommet og kanskje også under røykepausen. Disse vil f.eks sykepleierne vil da bli passive røykere.
|
|
|
#64 |
|
Gal kattedame
|
Jeg er sykepleier i hjemmetjenesten og går dag ut og dag inn i røykfylte stuer. Det stinker av hud, hår og klær etter endt økt enkelte dager.
|
|
|
#65 |
|
Passiv
|
Dermed blir det viktig at dette er noe de ansatte er klar over og e villige til å leve med i jobben sin. |
|
|
|
#67 |
|
maler
|
Men det er vel ikke slik ellers i samfunnet at det er greit med helseskadelig arbeidsmiljø hvis de ansatte blir informert om det før de starter i jobben? Jeg ser for meg en nyutdannet sykepleier som får vite at det er en jobb ledig i "røykefløya", og da blir nødt til å godta passiv røyking for å få en fot innenfor fagfeltet.
|
|
|
#68 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinn-off til røyketrådenAv hensyn til andre medpasienter, nei. Man kan heller hjelpe vedkommende ut slik at hun/han får ta seg noen trekk.
|
|
|
#69 |
|
Passiv
|
Jeg har et yrke hvor det er slik at man kan bli utsatt for skade og man har høy risiko for en del andre faktorer også. Det vet vi men fremdeles gjør vi det vi gjør. |
|
|
|
#70 |
|
Bedreviter
|
Selvsagt kan man innføre risiko- og ubehagstillegg, og fornuftig verneutstyr, for sykepleiere, leger og renholdere som skal jobbe i røykerom. Det hadde selvsagt vært den beste løsningen både for pasienter på sykehus og ikke minst for hjemmesykepleien. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Passiv
|
Dersom noe slikt skulle bli en realitet: røykefløy på sykehusene for døende pasienter bør det definitivt være ordninger som utløser tillegg til de ansatte. Helt uten tvil risikotillegg og helt sikkert par andre også. |
|
|
|
#72 |
|
maler
|
Jeg synes du sier mye bra her
|
|
|
#73 |
|
I gapestokken
Jeg er ikke enig. Og å argumentere med at sykepleiere kan velge og vrake i jobber er ikke godt nok. En stilling skal ikke komme med passiv røyking på kjøpet - godta det eller finn en annen jobb.
|
|
|
#74 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Spinn-off til røyketråden.
Signerer.
|
|
|
#75 |
|
Passiv
|
Dersom du leser hva jeg skrev litt mer inngående ser du at jeg skrev at jeg var på tynn is, jeg har også presisert ut fra det Teofelia forteller at det måtte være både tillegg og verneutstyr. Mitt argument er at det må være mulig å velge det dersom man vil, skulle det da være slik at ingen vil, vel så er det et tilbud som ikke ville bli en realitet. Dessuten er det utopisk å tenke at det vil bli egne fløyer for røykere på sykehus. |
|
|
|
#76 |
|
I gapestokken
Man kan se for seg situasjoner hvor det kan bli hast om å komme fram til pasienten på dette røykerommet, og man har da ikke tid til verneutstyr - de er jo tross alt dødssyke. Å tillate røykerom på sykehus blir fort en slags gjennominnføring av gamle tendenser når det gjelder røyking - man kan IKKE tillate litt aksept av røykerom, selv for dødssyke. For å sette det på spissen, vi skal kutte ut parfyme for slike som deg men samtidig er det ok å utsette sykepleiere for passiv røyking?
|
|
|
#77 |
|
Passiv
|
Dersom det ble slike fløyer, personellet som ble ansatt ville det, verneutstyr var tilgjengelig, diverse tillegg og alt på plass, vel da er det opp til hver enkelt hva de vil eksponeres for i jobben. |
|
|
|
#78 |
|
Bedreviter
|
Det er vel ikke mindre ugjennomførbart enn for eksempel isolat, der man ikke kan gå inn til pasienten uten tilstrekkelig verneutstyr. Jeg regner med at pasienter på isolat også kan trenge øyeblikkelig hjelp og at avdelingen er utstyrt for og forberedt på slike hendelser. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
I gapestokken
Den store forskjellen er at der man omgås giftige stoffer og løsemidler er det helt nødvendig. Passiv røyking er ikke nødvendig. En annen side er at det egentlig er unødvendig bruk av penger å investere i slike rom som ikke er nødvendige. Isolat er nødvendige. Hvorfor man ikke kan ta disse dødssyke røykerne utendørs skjønner jeg ikke. Kan noen forklare meg det?
|
![]() |
|
|