Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Spinn-off til røyketråden

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Bør dødssyke mennesker få lov til å røyke på sykehuset?
Ja, hvis de ønsker det 27 29,67%
Nei, røyking har ingenting på offentlige steder å gjøre 27 29,67%
Bare hvis det foregår på et lukket røykerom 33 36,26%
Vet ikke 3 3,30%
Nei, det er aldri for sent å begynne et nytt og bedre liv. 1 1,10%
Deltakere: 91. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-09, 21:45   #61
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinn-off til røyketråden

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Dersom det er en egen fløy på sykehuset til det nette formål så ser jeg ingenting galt i det. Det må riktignok være slik at personalet er innstilt på dette når de ansettes og at de vet hva de vil kunne bli utsatt for.

Dette er jeg ikke enig i. Kanskje de som søker en jobb hvor de da blir utsatt for denne røykingen, virkelig trenger denne jobben og må bare ta dette med på kjøpet. Det gjør det ikke mer greit. Jeg synes ingen skal utsettes for passiv røyking uansett gjennom jobben sin. Røykingen for dødssyke bør skje utendørs uansett.

Gammel 01-06-09, 22:35   #62
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Dette er jeg ikke enig i. Kanskje de som søker en jobb hvor de da blir utsatt for denne røykingen, virkelig trenger denne jobben og må bare ta dette med på kjøpet. Det gjør det ikke mer greit. Jeg synes ingen skal utsettes for passiv røyking uansett gjennom jobben sin. Røykingen for dødssyke bør skje utendørs uansett.

Det synes jeg blir opp til hver enkelt å avgjøre, de som selv røyker inne vil nok ikke reagere så sterkt på at det blir røykt. Jeg er i utgangspunktet tvilende til at en som er døende klarer å røyke så forbannet mye uansett da.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 22:37   #63
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det synes jeg blir opp til hver enkelt å avgjøre, de som selv røyker inne vil nok ikke reagere så sterkt på at det blir røykt. Jeg er i utgangspunktet tvilende til at en som er døende klarer å røyke så forbannet mye uansett da.

Nei, men er man dødssyk, er det ikke utenkelig at man vil kunne trenge assistanse både til og fra røykerommet og da helt inn i røykerommet og kanskje også under røykepausen. Disse vil f.eks sykepleierne vil da bli passive røykere.

Gammel 01-06-09, 22:51   #64
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LimboLine, her.

Hvordan gjøres det i hjemmesykepleien?
Det bør vel være likt for alt helsepersonell?

Jeg er sykepleier i hjemmetjenesten og går dag ut og dag inn i røykfylte stuer. Det stinker av hud, hår og klær etter endt økt enkelte dager.
Vi kan be den enkelte om å ikke røyke når vi fysisk er der, men det hjelper igrunn fint lite når en nesten må grave seg igjennom røyskya for å komme inn til dem.
Er glad det er sommer nå så jeg kan sveive ned vinduene og løsne på håret mellom pasientene for å få ut lukta. Må ofte unnskylde meg når jeg kommer til andre, ikke røykende pasienter fordi jeg stinker.

Gammel 01-06-09, 22:53   #65
Skvetten
Passiv

Standard

Nei, men er man dødssyk, er det ikke utenkelig at man vil kunne trenge assistanse både til og fra røykerommet og da helt inn i røykerommet og kanskje også under røykepausen. Disse vil f.eks sykepleierne vil da bli passive røykere.

Dermed blir det viktig at dette er noe de ansatte er klar over og e villige til å leve med i jobben sin.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 22:55   #66
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Glemte jo å svare på spørsmålet. Svaret er nei.

Gammel 01-06-09, 22:58   #67
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dermed blir det viktig at dette er noe de ansatte er klar over og e villige til å leve med i jobben sin.

Men det er vel ikke slik ellers i samfunnet at det er greit med helseskadelig arbeidsmiljø hvis de ansatte blir informert om det før de starter i jobben? Jeg ser for meg en nyutdannet sykepleier som får vite at det er en jobb ledig i "røykefløya", og da blir nødt til å godta passiv røyking for å få en fot innenfor fagfeltet.

Gammel 01-06-09, 23:00   #68
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Av hensyn til andre medpasienter, nei. Man kan heller hjelpe vedkommende ut slik at hun/han får ta seg noen trekk.

Gammel 01-06-09, 23:01   #69
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men det er vel ikke slik ellers i samfunnet at det er greit med helseskadelig arbeidsmiljø hvis de ansatte blir informert om det før de starter i jobben? Jeg ser for meg en nyutdannet sykepleier som får vite at det er en jobb ledig i "røykefløya", og da blir nødt til å godta passiv røyking for å få en fot innenfor fagfeltet.

Jeg har et yrke hvor det er slik at man kan bli utsatt for skade og man har høy risiko for en del andre faktorer også. Det vet vi men fremdeles gjør vi det vi gjør.

Er det ikke slik at sykepleiere stort sett er en yrkesgruppe som kan velge å vrake litt? Nå er jeg på veldig tynn is, bare sånn at det er sagt.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 23:14   #70
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke slik at sykepleiere stort sett er en yrkesgruppe som kan velge å vrake litt? Nå er jeg på veldig tynn is, bare sånn at det er sagt.

Selvsagt kan man innføre risiko- og ubehagstillegg, og fornuftig verneutstyr, for sykepleiere, leger og renholdere som skal jobbe i røykerom. Det hadde selvsagt vært den beste løsningen både for pasienter på sykehus og ikke minst for hjemmesykepleien.

Jeg kan ikke se for meg at det skal være noe mer risikabelt å jobbe i røykfulle omgivelser enn å jobbe med for eksempel asbest eller løsemidler, og det er jo folk som gjør det til daglig også, men i så fall bør jobben få status som risikoarbeid med fare for senskader, eller hva nå definisjonen på slikt arbeid er, og arbeidstakerne bør lønnes og beskyttes deretter.

Og jeg synes det er veldig klassisk for typiske lavtlønnede kvinneyrker at hjemmesykepleiere må jobbe i røykfulle arbeidsmiljø uten disse tilleggene i lønn og arbeidsforhold. Hvor lenge er det siden man sluttet å fortelle malere og kjemikere at "det er bare sånn, og det er så vanskelig å gjøre noe med det"?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 23:19   #71
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Selvsagt kan man innføre risiko- og ubehagstillegg, og fornuftig verneutstyr, for sykepleiere, leger og renholdere som skal jobbe i røykerom. Det hadde selvsagt vært den beste løsningen både for pasienter på sykehus og ikke minst for hjemmesykepleien.

Jeg kan ikke se for meg at det skal være noe mer risikabelt å jobbe i røykfulle omgivelser enn å jobbe med for eksempel asbest eller løsemidler, og det er jo folk som gjør det til daglig også, men i så fall bør jobben få status som risikoarbeid med fare for senskader, eller hva nå definisjonen på slikt arbeid er, og arbeidstakerne bør lønnes og beskyttes deretter.

Og jeg synes det er veldig klassisk for typiske lavtlønnede kvinneyrker at hjemmesykepleiere må jobbe i røykfulle arbeidsmiljø uten disse tilleggene i lønn og arbeidsforhold. Hvor lenge er det siden man sluttet å fortelle malere og kjemikere at "det er bare sånn, og det er så vanskelig å gjøre noe med det"?

Dersom noe slikt skulle bli en realitet: røykefløy på sykehusene for døende pasienter bør det definitivt være ordninger som utløser tillegg til de ansatte. Helt uten tvil risikotillegg og helt sikkert par andre også.

Det forundrer meg i grunnen at ikke hjemmesykepleien har slike tillegg. De utsettes jo som Susse forteller om for en del meget ugunstige forhold når det kommer til røykfyllte hjem. Hmm, nå fikk jeg jo enda litt å gruble på. Hvorfor kommer slike aspekter ikke frem når det kjempes om lønn? Hvorfor i alle dager forties virkeligheten slik?

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 23:35   #72
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes du sier mye bra her - og selvfølgelig burde hjemmesykepleiere ha verneutstyr og risikotillegg hvis de må inn i røykfylte omgivelser. Selv om det da sikkert ble slått stort opp som uverdig/upersonlig pleie hvis det kom inn en pleier med gassmaske.

Gammel 02-06-09, 00:25   #73
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Jeg er ikke enig. Og å argumentere med at sykepleiere kan velge og vrake i jobber er ikke godt nok. En stilling skal ikke komme med passiv røyking på kjøpet - godta det eller finn en annen jobb.

Gammel 02-06-09, 01:09   #74
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinn-off til røyketråden.

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Ikke inne på rommet, men om vedkommende var i stand til å sitte i en rullestol, kunne jeg alltids ha bidratt til at h*n fikk seg en tur ut.

Signerer.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 09:41   #75
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg er ikke enig. Og å argumentere med at sykepleiere kan velge og vrake i jobber er ikke godt nok. En stilling skal ikke komme med passiv røyking på kjøpet - godta det eller finn en annen jobb.

Dersom du leser hva jeg skrev litt mer inngående ser du at jeg skrev at jeg var på tynn is, jeg har også presisert ut fra det Teofelia forteller at det måtte være både tillegg og verneutstyr. Mitt argument er at det må være mulig å velge det dersom man vil, skulle det da være slik at ingen vil, vel så er det et tilbud som ikke ville bli en realitet. Dessuten er det utopisk å tenke at det vil bli egne fløyer for røykere på sykehus.

Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 09:52   #76
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Dersom du leser hva jeg skrev litt mer inngående ser du at jeg skrev at jeg var på tynn is, jeg har også presisert ut fra det Teofelia forteller at det måtte være både tillegg og verneutstyr. Mitt argument er at det må være mulig å velge det dersom man vil, skulle det da være slik at ingen vil, vel så er det et tilbud som ikke ville bli en realitet. Dessuten er det utopisk å tenke at det vil bli egne fløyer for røykere på sykehus.

Man kan se for seg situasjoner hvor det kan bli hast om å komme fram til pasienten på dette røykerommet, og man har da ikke tid til verneutstyr - de er jo tross alt dødssyke. Å tillate røykerom på sykehus blir fort en slags gjennominnføring av gamle tendenser når det gjelder røyking - man kan IKKE tillate litt aksept av røykerom, selv for dødssyke. For å sette det på spissen, vi skal kutte ut parfyme for slike som deg men samtidig er det ok å utsette sykepleiere for passiv røyking? Er ikke dette litt dobbeltmoral? Selv om det finnes arbeidsplasser hvor man kan bli utsatt for farer og skadelige stoffer, er dette noe som absolutt ikke er nødvendig for jobben.

Gammel 02-06-09, 10:10   #77
Skvetten
Passiv

Standard

Man kan se for seg situasjoner hvor det kan bli hast om å komme fram til pasienten på dette røykerommet, og man har da ikke tid til verneutstyr - de er jo tross alt dødssyke. Å tillate røykerom på sykehus blir fort en slags gjennominnføring av gamle tendenser når det gjelder røyking - man kan IKKE tillate litt aksept av røykerom, selv for dødssyke. For å sette det på spissen, vi skal kutte ut parfyme for slike som deg men samtidig er det ok å utsette sykepleiere for passiv røyking? Er ikke dette litt dobbeltmoral? Selv om det finnes arbeidsplasser hvor man kan bli utsatt for farer og skadelige stoffer, er dette noe som absolutt ikke er nødvendig for jobben.

Dersom det ble slike fløyer, personellet som ble ansatt ville det, verneutstyr var tilgjengelig, diverse tillegg og alt på plass, vel da er det opp til hver enkelt hva de vil eksponeres for i jobben.

Det at jeg håper at folk flest kan endre på sine parfyme- og røykevaner før de skal inn i små lukkede rom har da ingen relevans i forhold til at jeg er for at det finnes røykefløyer for døende.

Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 10:35   #78
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ikke mindre ugjennomførbart enn for eksempel isolat, der man ikke kan gå inn til pasienten uten tilstrekkelig verneutstyr. Jeg regner med at pasienter på isolat også kan trenge øyeblikkelig hjelp og at avdelingen er utstyrt for og forberedt på slike hendelser.

Jeg for min del synes det høres veldig tungvindt ut og er ikke noe jeg ville kjempet for å innføre på sykehus, men det er klart det går an å innføre det hvis man prioriterer det.

Som jeg nevnte tidligere, så jobber det folk med giftige stoffer og løsemidler hver eneste dag, og sammenlignet med dette blir passiv røyking bare blåbær, så det er klart man klarer å beskytte renholdere og helsepersonell fra ulempene som tobakksrøyk medfører hvis man virkelig vil.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 11:03   #79
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Som jeg nevnte tidligere, så jobber det folk med giftige stoffer og løsemidler hver eneste dag, og sammenlignet med dette blir passiv røyking bare blåbær, så det er klart man klarer å beskytte renholdere og helsepersonell fra ulempene som tobakksrøyk medfører hvis man virkelig vil.

Den store forskjellen er at der man omgås giftige stoffer og løsemidler er det helt nødvendig. Passiv røyking er ikke nødvendig. En annen side er at det egentlig er unødvendig bruk av penger å investere i slike rom som ikke er nødvendige. Isolat er nødvendige. Hvorfor man ikke kan ta disse dødssyke røykerne utendørs skjønner jeg ikke. Kan noen forklare meg det?

Gammel 04-06-09, 17:03   #80
Mamzen
Fersking

Mamzen sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Mamzen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Spinn-off til røyketråden.

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Ikke inne på rommet, men om vedkommende var i stand til å sitte i en rullestol, kunne jeg alltids ha bidratt til at h*n fikk seg en tur ut.

Enig med deg

Mamzen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:28.