Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er offentlig ansatte bortskjemte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-09, 22:43   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg er så innmari enig med deg altså. Klart det er travelt nå og da men på ingen måte det tempoet jeg er vant med fra det private. Nyter både de travle og de mindre travle dagene og synes jeg har det glimrende.

Jeg er enig med dere begge, og er storfornøyd med konverteringen til læreryrket. Nå er jo offentlig sektor mye mer enn det, og som Teofelia sier er det vanskelig å si noe generelt. Men bare at det man faktisk får velferdspermisjon for planleggingsdager i barnehagen, er for eksempel noe jeg aldri fikk i det private, måtte avspasere. Fri for å gå til legen fikk jeg heller ikke (dog prøver jeg nå å legge det utenom undervisning), måtte avspasere. Forutsigbar arbeidsmengde og mulighet til i stor grad selv å styre egen tid, som Rine er inne på, er andre fordeler iallfall jeg opplever. Ingen kunder som ringer og maser og gjør at jeg må avlyse livet mitt de neste tre ukene.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 22:45   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er enig med dere begge, og er storfornøyd med konverteringen til læreryrket. Nå er jo offentlig sektor mye mer enn det, og som Teofelia sier er det vanskelig å si noe generelt. Men bare at det man faktisk får velferdspermisjon for planleggingsdager i barnehagen, er for eksempel noe jeg aldri fikk i det private, måtte avspasere. Fri for å gå til legen fikk jeg heller ikke (dog prøver jeg nå å legge det utenom undervisning), måtte avspasere. Forutsigbar arbeidsmengde og mulighet til i stor grad selv å styre egen tid, som Rine er inne på, er andre fordeler iallfall jeg opplever. Ingen kunder som ringer og maser og gjør at jeg må avlyse livet mitt de neste tre ukene.

Der jeg jobbe nå får jeg faktiks ikke velferdspermisjon for planleggingsdager. Det har jeg alltid fått før. Men de godtar at man tar med ungen på jobb så da går det jo på en måte.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 22:45   #3
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Der jeg jobbe nå får jeg faktiks ikke velferdspermisjon for planleggingsdager. Det har jeg alltid fått før. Men de godtar at man tar med ungen på jobb så da går det jo på en måte.

Det var da litt fiffig på en skole? Det er jo ikke SÅ lett å ta med ungene...

Gammel 05-06-09, 22:46   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Vi får heller ikke permisjon til det. Vi får permisjon første dag i bhg og første skoledag, utover det må vi avspasere eller bruke feriedager. Hvis vi i det hele tatt får fri, arbeidsgiver regner ikke den type dager som sitt problem. *offentlig ansatt*

Gammel 05-06-09, 22:47   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi får heller ikke permisjon til det. Vi får permisjon første dag i bhg og første skoledag, utover det må vi avspasere eller bruke feriedager. Hvis vi i det hele tatt får fri, arbeidsgiver regner ikke den type dager som sitt problem. *offentlig ansatt*

Det som er litt delikat i lærerjobben er jo at man ikke har noen feriedager eller avspaseringsdager man kan bruke når man vil, så hvis man ikke innvilger velferdsperm er det egentlig ingen måte å få vært hjemme på. Dvs, man kan søke om perm uten lønn selvsagt.

Gammel 05-06-09, 22:52   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...

Sist redigert av rine : 28-10-12 kl 17:40.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 23:09   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men bare at det man faktisk får velferdspermisjon for planleggingsdager i barnehagen, er for eksempel noe jeg aldri fikk i det private, måtte avspasere.

Det er ikke en regel i det offentlige, altså. Jeg har jobbet andre steder i det offentlige før og ikke fått det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 23:10   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er ikke en regel i det offentlige, altså. Jeg har jobbet andre steder i det offentlige før og ikke fått det.

Godt mulig, men det er iallfall et eksempel på et gode mange i det offentlig har som jeg tror er noe mer uvanlig i det private.

Gammel 05-06-09, 23:13   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt mulig, men det er iallfall et eksempel på et gode mange i det offentlig har som jeg tror er noe mer uvanlig i det private.

Absolutt. Det var derfor jeg tok det med i det første innlegget mitt.

Inntil to timers lønnet ammefri pr. dag, er forresten også et gode jeg har benyttet meg av i det offentlige. Jo, jeg føler meg av og til litt priviligert.

På den andre siden er jeg ikke villig til å gå med på at det er noen automatikk i at arbeidspresset eller -tempoet er høyere i det private enn i det offentlige. Teomannen og jeg jobber på samme arbeidsplass, og vi sitter begge to og jobber utover natta mer enn ofte nok.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 23:17   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

På den andre siden er jeg ikke villig til å gå med på at det er noen automatikk i at arbeidspresset eller -tempoet er høyere i det private enn i det offentlige.

Helt enig i det - dette gjelder jo generelt egentlig. På samme måte som man ikke sitter i det private og suger inn høye lønninger uten å gjøre noe for det heller. Enig med Ming som påpekte at det er for og mot alle steder og man må finne det stedet man finner flest for og de mot som er til å leve med.

Gammel 05-06-09, 23:18   #11
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Inntil to timers lønnet ammefri pr. dag, er forresten også et gode jeg har benyttet meg av i det offentlige.

Ja, det var også blant godene vi var så heldige å adoptere fra det offentlige, sammen med dekning av lønn over 6G i fødselspermisjon.

Gammel 06-06-09, 22:03   #12
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Det kommer an på hvordan man definerer bortskjemt.
Jeg har all min yrkeskarriere jobbet i off.sektor. Jeg har hatt sikker jobb, fast arb.tid, tariffavtaler, aksept for å være fagorganisert, overtis kun hvis jeg har ønsket det selv (har etter 17 år i helsevesenet aldri blitt pålagt å jobbe overtid).

Ja, i mange tilfeller er vi kanskje litt bortskjemte med all forutsigbarheten +++.

Det som det offentlige kanskje henger litt igjen med er jo det evinnelige temaet økonomi. Alt blir styrt etter pengesekken. Man ser ikke behov, men kroner og øre. Sånn sett er vi lite bortskjemte synes jeg.

En annen ting litt på siden; jeg tror de som jobber i privat sektor ofte er flinkerer til å disponerer arb.dagen sin nettopp fordi mye av jobben ofte måles i resultater.
Ikke at arb.takerer i f.eks helsevesenet ikke er det, men når herrr Hansen ikke kommer opp av sengen før middag tenker jeg at enten er sykehjemmet helt usannsynlig dårlig bemannet eller man disponerer arb.dagen sin helt feil. :brannfakkel:

Sist redigert av Obelix : 06-06-09 kl 22:09.
Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:27   #13
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Er det å være bortskjemt når man har en trygg arbeidsplass? Med fleksitid og betalt lunsj? Å stresse seg gjennom hele arbeidsdagen og likevel ikke bli ferdig? Å jobbe for en kommune som sparer og sparer og ikke har råd til noe som helst av personalaktiviteter? Ja, da er jeg visst bortskjemt.

Nei, nei på ingen måte, man er ikke bortskjemt fordi man har en god arbeidsplass. Men kanskje man burde SE de fordelene man faktisk har og sette pris på dem i stede for å bare fokusere på det negative og klage.

Jeg ser feks noen lærere her som setter pris på ferien sin, det er flott å høre. Ofte hører man at lærere "forsvare" ferien sin med at det skulle bare mangle for de har så uendelig mye overtid i løpet av året. Men for meg er bare tanken på å kunne ta ut så mye fri i løpet av et år ren luksus. Tenk å kunne samle opp all plusstid til sommeren og ta tre uker ekstra ferie!!!

Det er ganske vanlig å ha stressende arbeidsdager, jobbe mot tida, forsøke å levere urealistisk - og på toppen av det hele måtte være med på innsparinger og ikke få noe særlig igjen annet enn gode ord om man er heldig. Det er ståa for ganske mange.

For et par år siden fikk jeg en halv marsipangris i julegavet, året etter kuttet de ut den siste halvdelen også. Og det var før finanskrisa. Det er ikke bare kommuner som sparer....

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:44   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Det er ganske vanlig å ha stressende arbeidsdager, jobbe mot tida, forsøke å levere urealistisk - og på toppen av det hele måtte være med på innsparinger og ikke få noe særlig igjen annet enn gode ord om man er heldig. Det er ståa for ganske mange.

Dette var godt sagt.

Det gjelder nok veldig mange i både privat og offentlig sektor for tiden.

Gammel 06-06-09, 23:07   #15
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og slik kommer det til å fortsette å være. Fordi vi godtar at verden er slik fordi vi er så heldige å ha en jobb.

Jeg er glad jeg har jobb. Jeg elsker jobben min. Men jeg syns ikke jeg er bortskjemt. Jeg er på jobb 40 timer hver uke. Minst. Jeg stiller opp på alt jeg blir bedt om, og har stor forståelse for at vi må spare, at vi må stille opp for hverandre, at vi må jobbe ekstra uten vikarer for å stille opp for bedriften vi jobber i. Jeg håper bare at det ikke må være slik resten av mitt yrkesaktive liv, for da har jeg lite å se frem til som pensjonist. Jeg har bare en helse, og det er bare meg som kan ta vare på den. For om den svikter er jeg ikke uunnværlig, det er tusener som trenger den jobben jeg har.

Sist redigert av Perhonen : 07-06-09 kl 22:43.
Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 00:25   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Og slik kommer det til å fortsette å være. Fordi vi godtar at verden er slik fordi vi er så heldige å ha en jobb.

Jeg er glad jeg har jobb. Jeg elsker jobben min. Men jeg syns ikke jeg er bortskjemt. Jeg er på jobb 40 timer hver uke. Minst. Jeg stiller opp på alt jeg blir bedt om, og har stor forståelse for at vi må spare, at vi må stille opp for hverandre, at vi må jobbe ekstra uten vikarer for å stille opp for bedriften vi jobber i. Jeg håper bare at det ikke må være slik resten av mitt yrkesaktive liv, for da har jeg lite å se frem til som pensjonist. Jeg har bare en helse, og det er bare meg som kan ta vare på dem. For om den svikter er jeg ikke uunnværlig, det er tusener som trenger den jobben jeg har.

Men jeg kan egentlig si nøyaktig det samme. OK, det er ikke mer enn hundreish som vil ha min jobb. Ellers kunne det vært mine ord. Same shit, different wrapping.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 13:18   #17
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Jeg ser feks noen lærere her som setter pris på ferien sin, det er flott å høre. Ofte hører man at lærere "forsvare" ferien sin med at det skulle bare mangle for de har så uendelig mye overtid i løpet av året. Men for meg er bare tanken på å kunne ta ut så mye fri i løpet av et år ren luksus. Tenk å kunne samle opp all plusstid til sommeren og ta tre uker ekstra ferie!!!

Jeg er lærer, og jeg er glad i den lange ferien (4 uker + avspasering), men det er ikke sånn at jeg kan ta ut avspasering når jeg selv vil. Den må jeg ta ut i sommerferien. Sånn er det bare. Det er litt vanskelig å undervise når elevene har ferie ...

Og jeg er klar over at andre ikke bare kan ta ut avspasering når de selv vil de heller. Det må passe med jobben osv, men slik jeg har forstått det så er det litt mer fleksibelt på andre arbeidsplasser enn i skolen (og da mener jeg både offentlig og private arbeidsplasser).

Jeg er egentlig ikke så veldig misunnelig på de som jobber i det private. Jeg er glad for at jeg er offentlig ansatt. Jeg er glad for at pensjonsavtalen er sikret (for denne gang). Noe av grunnene til at offentlige ansatte kan akseptere litt lavere lønninger er nettopp disse godene. Jeg tror ikke jeg ville være dem foruten.

Noe av problemene med slike diskusjoner - det offentlig vs det private - er at mange ikke vet hvordan det er på den andre siden og har derfor mange fordommer. Det oppstår en god del myter, som at lærere ikke jobber noe, at man blir rik av å jobbe i det private osv osv osv, når man ikke vet bedre.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:10.