|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Er offentlig ansatte bortskjemte?http://vgd.no/samfunn/politikk-norsk...mte-folk-fordi |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Bortskjemte?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Vi er sjempebortskjemte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?
For å kaste litt stein i glasshus igjen så er jeg enig i det. Rett og slett fordi en har en jobbsikkerhet av en annen verden. Rettigheter til ansettelse av en annen verden og en del andre rettigheter man ike får i det private. Dersom man beregner denne jobbsikkerheten inn i lønnen er det rett og slett ikke så ille. Nå sier jeg ikke at det er fett betalt i det offentlige for det vil det nok aldri bli men enkelte av godene er flotte. |
![]() |
![]() |
#8 |
Pauset
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Tja. Kommer vel litt ann på hvilken jobb man har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
superbruker
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Selvsagt sutrer vi. Vi skal ikke klare stadig mer og samtidig bruke mindre tid og penger.
![]() |
#10 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg er forferdelig glad nå som jeg har vært sykmeldig i 3 år at jeg har kommunal jobb, hadde den vært privat så hadde det vært verre.
![]() |
#11 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg er nok en av dem som synes mange i det offentlige har et overdrevent syn på hvor lukurativt det er i det private. Lønna er bedre, men ellers er det ikke flust av goder i de mange små private bedrifter rundt omkring. Det er gratis overtidsarbeid, det er permisjoner uten lønn og det er foreldrepenger direkte fra nav uten opptjening av feriepenger osv. Dessuten er det permitteringer, nedbemanning og slettes ikke like trygt som i det offentlige. Min erfaring (jeg har jobbet både privat og offentlig, flere arbeidsgivere) er at tempo ikke akkurat er lavere i det private heller. Kravet til inntjening og effektivitet er vel så stort der - for ikke å si større. Sist redigert av Hasselnøtt : 05-06-09 kl 18:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Halloen!
Enig i akkurat det. Mange offentlige arbeidsplasser fungerer mer eller mindre som en vernet bedrift. Man kan være særdeles udugelig og likevel få fortsette i jobben sin år etter år. I det private er det mer "survival of the fittest." Jeg er ikke for det begrepet i alle sammenhenger, men det er uheldig at slappe, offentlig ansatte sitter på jobber som andre (både yngre og eldre) krefter kunne utført på en mye mer tilfredsstillende måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
can-jur
|
I forhold til oss er dere devinitift det.
![]() |
![]() |
#14 |
Introvert optimist
|
![]() |
#15 |
Halloen!
Hvor i all verden jobber du? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Audacious
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Offentlig sektor bruker mer og mer midlertidig arbeidskraft, og definerer drift som "prosjekter" for å snike seg unna bestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Å legge tjenester ut på anbud i stedet for å ansette folk til å gjøre oppgavene er også en del av denne strategien. Når tryggheten og de ryddige forholdene uthules, så ser jeg virkelig ingen grunn til at vi skal fortsette å ha dårligere lønn enn en del sammenlignbare oppgaver i privat sektor. Å sørge for en god pensjonsavtale, opprettholde en del sosiale goder osv. er å måte å holde på kvalifisert arbeidskraft.
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg føler meg ikke spesielt bortskjemt. Men jeg vet at jeg har en forholdsvis sikker jobb som lærer, ikke fordi det "ikke går ann å gi meg sparken", men fordi lærere trengs selv om det er nedgangstider. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Hva gjør du som får mindre enn 26 kroner i timen? Jeg har dog en gang jobbet for 69 kroner dagen, men det er en stund siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Leser
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg har jobbet både i offentlig sektor og privat. Det er fordeler og ulemper med begge deler. Og det er en "urban legend" i det offentlige om at alle i det private tjener 600.000 i året - minst!!
![]() |
#20 |
intro
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg synes det er vanskelig å svare på dette fordi det er enorme variasjoner både i offentlig og privat sektor. Det er klart mange offentlig ansatte er underbetalte, dessverre, men mannen min, f.eks., gikk opp over 100 000 i lønn når han nå gikk over fra privat næringsliv til en statlig virksomhet. Jeg må innrømme at jeg ser fram til mer familievennlige arbeidsbetingelser i tillegg, for det har de definitivt i hans nye jobb: mer forutsigbare arbeidsdager, sommertid, kortere arbeidstid også i vinterhalvåret, overtidskompensasjon mm.
Sist redigert av Bluen : 05-06-09 kl 19:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|