|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?At bøndene er dårlig betalt er ingen hemmelighetl, og en yrkesgruppe det absolutt bør arbeides for at skal få bedre kår. Det gjelder selvsagt ikke alle der heller, men de jeg kjenner er på jobb 24/7 og har særledes lite fritid. Vokst opp på småbruk som jeg er kjenner jeg godt til den problematikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Epikur
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg møtte noen staute damer fra Fagforbundet i går. Tøffe hjelpleierdamer som opplever at kravene til effektivitet og "produktivitet" går over alle støvleskaft. Kommunen vil tvinge dem til å ha 13-timers skift (også vanlig i barnevernet) og det uthuler jo normalarbeidsdagen vi har kjempet for i alle år. De fjerner renholdere og kjøkkenassistenter og bruker fagpersonale til renhold, matlaging og andre oppgaver som de ikke er utdannet til. Å ha normal arbeidstid er veldig viktig, og hvordan kan feks en alenemor ha 3 13-timers vakter på rad en helg? Eller en far eller mor som har lyst til å se familien sin?
![]() |
#83 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Nei, jeg synes på ingen måte de som jobber i det offentlige er bortskjemte. Men til tider har de et litt feil bilde av hvor enormt lukerativt det er i det private næringsliv.
![]() |
![]() |
#84 |
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Nok en førskolelærer som jobber ræva av seg melder seg. Fast stilling har jeg heller ikke, får et nytt årsvikariat hver høst og kan hverken ha syke barn eller være syk selv den første måneden. Det er en slitsom og travel jobb, såvisst er den givende og interessant også, men jeg har alltid dårlig samvittighet overfor barna for alt som jeg ikke rekker. Dette året har jeg studert spesialpedagogikk ved siden av jobben (valgte å gå ned 20 % for å ha tid til alt). Studiet kostet meg drøyt 25000 kr, mye arbeid og forsakelser. Ikke en krone i lønnsøkning, selv om kunnskapene er etterspurte og relevante i jobben.
![]() |
#85 |
Passiv
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?
You should try it!
Samme her. Det jeg savner noen ganger er firmabilene, det å skifte bil noen ganger i året og å ha en som virker hele tiden, det var et gode som var virkelig godt å ha. |
![]() |
![]() |
#86 |
Passiv
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg er i det private. Uten betalt lunsj, uten spa-weekender, sågar uten julebord - ikke engang et man betaler selv. Vi har ikke ammfri med lønn, ikke feriepenger på persmisjonspenger, ikke betalt i de to ukene med perm pappa har i forbindelse med fødselen. Vi har ferier som må omrokkeres når kundene har behov og vi må jobbe kvelden når det skjærer seg. Ikke tjener vi mer enn de tilsvarende jobbene i det offentlige heller. Vi har ikke firmabil heller - vi er pålagt å holde oss med bil selv og stille med den på jobb hver eneste dag året rundt. Mot den nette godtgjørelse av 750 kroner per måned. Minus skatt. |
![]() |
![]() |
#87 |
Pessimistisk Optimist.
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Men det er et tilfelle at det er en uthuling av normalarbeidstiden, med lange vakter, arbeid hver tredje helg, ferdig på jobb klokken 2300 og så tilbake på jobb klokken 0700. Ikke at jeg tror at det er så mye bedre i tilsvarende stillinger i det private næringslivet heller, det er nok ganske likt. Er det det vi ønsker oss da, stadig mindre fritid, stadig større krav til effektivitet og innsparing. Færre stillinger og mindre folk til å gjøre jobben. Dette gjelder jo både offentlig og privat næringsliv. Vi er så glade og takknemmelige over å ha jobb at vi takker og bukker og finner oss i alt. "Du som er så heldig å ha jobb, ja du må jammen stå på ja". |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Passiv
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Perhonen - jeg er takknemlig for at jeg har jobb. Og jeg er tøffere enn toget på å avgrense jobben mot privatlivet mitt. Og min erfaring er at det går fint det. Man må bare tørre å sette disse grensene. Arbeidsgivere kan være kjempeflinke til å legge tilrette når de skjønner at det er enten det - eller så får de ikke det de ber om. |
![]() |
![]() |
#89 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#90 |
Pessimistisk Optimist.
Kunne nok hatt en egen tråd om dette. Og må innrømme at fremtiden til landets bønder skremmer meg. Ser selv hvordan landskapet gror igjen der jeg kommer i fra, rett og slett fordi ingen orker å satse på landbruk lenger. Det går ikke an å leve av det uten å ha en inntekt eller flere i tillegg. Min svigerinne fortalte at hun fikk kr 6,50 for en vær hun leverte til slakting for to tre år siden. Det kan ikke engang kalles en vits. Og fremtiden for norske småbrukere innebærer i hvertfall en tilværelse som minstepensjonister. Så hatten av for alle dere som fører norsk landbruk videre. Det er mer enn viktig. Så vi kan godt streike for større overføringer til landbruket. I så måte føler jeg at norske bønder også er statsansatte. Med pensjonsrettigheter. Noe å jobbe for kanskje Floksa? |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg har en såkalt lukrativ lederstilling i det private. Fordelene er god lønn, ja, og stor frihet på den måten at ingen teller timene mine (knapt nok dagene). Men det er fullstendig kniven på strupen på resultater. Det som skal gjøres, skal være gjort innen fristen, og med tilstrekkelig kvalitet, uansett om barna er syke eller barnehagen stengt eller det er langfredag, torsdags kveld eller sommerferie. Det finnes ingen unnskyldninger, bare uinteressante forklaringer.
![]() |
#92 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Det kommer an på hvordan man definerer bortskjemt. Sist redigert av Obelix : 06-06-09 kl 22:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, nei på ingen måte, man er ikke bortskjemt fordi man har en god arbeidsplass. Men kanskje man burde SE de fordelene man faktisk har og sette pris på dem i stede for å bare fokusere på det negative og klage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
ej ikke møjkets heije
|
Dette var godt sagt.
![]() |
![]() |
#95 |
Pessimistisk Optimist.
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Og slik kommer det til å fortsette å være. Fordi vi godtar at verden er slik fordi vi er så heldige å ha en jobb. Sist redigert av Perhonen : 07-06-09 kl 22:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Prettiest mess ever seen
|
Men jeg kan egentlig si nøyaktig det samme. OK, det er ikke mer enn hundreish som vil ha min jobb. Ellers kunne det vært mine ord. Same shit, different wrapping.
![]() |
#97 |
Shake it out!
|
Oh yes, jeg kunne ha fortalt noen helt fantstiske episoder fra mitt liv som bortskjemt og sutrete offentlig ansatt
![]() |
#98 |
Epikur
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Bra med adrenalin og kanonild der jeg jobber også. Og det finner du jaggu i bondeyrket også. Å kjøre høy om kapp med tordenvær, når man vet at dersom man ikke får inn høyet ryker maten til dyrene gjennom vinteren og tusenvis av spenn rett ut av vinduet er mildest talt eh...hektisk.
![]() |
#99 |
|
Det var en spøk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Fartsfantom
|
Jeg er lærer, og jeg er glad i den lange ferien (4 uker + avspasering), men det er ikke sånn at jeg kan ta ut avspasering når jeg selv vil. Den må jeg ta ut i sommerferien. Sånn er det bare. Det er litt vanskelig å undervise når elevene har ferie ... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|