Sv: Nekter å føde vaginalt!
Ks er ikke en enkel løsning. Jeg har vert gjennom planlagt snitt, og ikke fy om jeg vil anbefalle det til noen. Kan du klare å føde så må du prøve å gjøre det, ikke velg ks fordi det er enkelt og fordi du "slipper" fødsel. Fødselen med ks kan faktisk være vel så traumatisk selv om den er planlagt. Derfor vil jeg anbefalle deg å tenke gjennom hva det er, helt konkret, du ikke ønsker å oppleve igjen. "Hele følelsen" blir for difus for leger og helsepersonale å ta tak i. Hva var det egentlig som skremte vettet av deg? Når du har satt ord på dette kan du begynne å lete etter hvordan en fødsel kan være uten disse problemene. Det er der sykehuset kan begynne å hjelpe, finne måter å tilrettelegge på slik at du slipper å komme opp i en slik situasjon.
Jeg vet mange som har kommet seg gjennom fødsel nr to etter en knallhard og traumatisk førstegangsfødsel. Noen har funnet støtte i andre, i terapeuter eller i litteratur om fødsel. Du må finne din vei. Men la ks være den siste utveien, når alt annet er forsøkt.
Når det er sagt, så forstår jeg godt desperasjonen din over ikke å bli hørt. Det er forferdelig, det er som å rope av alle lungers kraft uten av den som sitter tvers overfor ser at du er der en gang. Jeg har stilt deg noen spørsmål i dette innlegget, kanskje dine svar kan hjelpe deg å bli hørt? Skriver du dagbok? Når de tunge kveldene kommer kan du gjerne skrive ned tankene dine ukritisk. I samtale med sykehuset kan du bruke deler av dette, et sammendrag eller din nye innsikt for å få de til å forstå.