Sv: Hva synes du om innvandrere?
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Men, jeg synes allikevel debatten ofte dreier seg i en retning hvor man, hvis man ytrer annet enn tilfredshet med dagens situasjon mtp integreringspolitikk, raskt blir stemplet som lite åpen og lite vennligsinnet overfor det som er fremmedkulturelt. DET er ikke nødvendigvis tilfelle. Det at man ønsker å få noe til å fungere bedre for alle, kan jo bære vitnesbyrd om det motsatte?
Jeg syns det kommer helt an på hvordan man ordlegger seg. Som regel får man den reaksjonen du beskriver på harmdirrende fysj og æsj-innlegg som ikke fokuserer på faktiske løsninger. Ta HI for eksempel. Hun begynner med å snakke om "innvandrere", en gruppe som er mindre homogen enn "nordmenn" for å så sause dette sammen med "muslimer", som tydeligvis er det som irriterer henne mest. Ikke ett eneste sted står det noe om at hun vil at dette skal fungere, forslag til hva som burde gjøres, eller spørsmål om andre har konstruktive ideer. Neida, hun fremhever vår vestlige eneståendehet i at slik ville aldri vi ha gjort det, hvis vi hadde flyttet til et muslimsk land. Hun snakker like nedsettende om kvinneundertrykkelse og ønske om respekt for klesdrakt og religiøse bygg, som om alt er like ille. Beklager, men begynner man med det utgangspunktet så tenker ikke jeg "Jippi, endelig en mulighet til å diskutere dette med noen som har kunnskap, forståelse og vilje til å gjøre verden bedre!"