Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes du om innvandrere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-09, 20:20   #1
amelia
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2007
amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

Hva synes du om innvandrere?

Mange gode innspill her! Siden innlegget mitt viste å skape en del negative reaksjoner synes jeg det er riktig å få frem at dette ikke var ment som noe negativt innlegg. Snarere tvert imot! jeg hadde håpet jeg kunne få frem klarere refleksjoner på rasisme og hvilket syn folk har på innvandrere. Jeg forstår selvsagt at man ikke kan skjære alle innvandrere over en kam og at det også er forskjellige typer av innvandring. Om innlegget mitt var basert på for generelle antakelser beklager jeg dette på det sterkeste. Jeg synes likevel det er flott å se så mange engasjerte FPere her inne og synes det er bra å se at de fleste er rimelig reflekterte på spørsmålet om innvandring for det er ingen tvil om at dette er et hett tema også i mediene. Takker igjen for de mange gode innspill som bidrar til å utdype mitt syn på innvandrere generelt

Sist redigert av amelia : 14-07-09 kl 19:00.
amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 20:27   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes du om innvandrere?

Så du mener altså at siden enkelte andre land ikke tar hensyn til religionsfrihet, så burde ikke Norge det heller? Hvilke andre friheter syns du vi som stat bør stramme inn på? Eller gjelder det bare de som ikke er etnisk norske?

Gammel 11-07-09, 20:28   #3
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg synes helt klart du vaker rundt rasismegrensen ut i fra det jeg leser her. Min umiddelbare tanke er at det må være slitsomt å være så fordomsfull og irritert. Stakkars deg. *konsulentstemme*

:hjelpsom:

Gammel 11-07-09, 20:37   #4
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Ar mennesker som kommer hit til Norge gjerne vil beholde sin religion og kultur ser ikke jeg på som så merkelig jeg. Man kan vel sammenligne det med mennesker som beholder sin dialekt selv om de flytter til en annen kant av landet. Det er en del av de, og noe de gjerne vil holde på uansett.
Når det gjelder muslimsk kvinnesyn så er det på lik linje med kriste er i landet de som tolker ting slik det passer seg selv. Det er nok ikke helt likt vårt, men nok heller ikke så ekstremt som man gjerne liker å framstille det.

Det jeg kan være enig i er at de bør lære seg norsk. Det vil gjøre hverdagen så mye enklere for de.

Gammel 11-07-09, 20:43   #5
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ojojoj...

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 20:45   #6
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Koranen tolkes vel like forskjellig blant muslimer som det bibelen blir tolket blant kristne …?
Jeg er ikke sikker på om alle tolker det kristne kvinnesynet så positivt heller, men det blir kanskje en annen diskusjon.
Og nordmenn turer frem med sitt levesett både her og der, så jeg tror ikke det er så veldig annerledes enn for innvandrere her til lands. Likesinnede finner hverandre og danner grupper uansett om det er nordmenn i USA eller polakker i Norge.

Gammel 11-07-09, 20:48   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Charming.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 20:52   #8
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amelia, her.

Videre mener jeg det minste man kan gjøre av respekt for sitt nye land er å prøve å tilpasse seg dette landets normer! Synes jeg ser vestlige innflyttere i muslimske land som krever å få bygget både kirker og få respekt for sin vestlige klesstil og levesett. Det ville aldri gått! Så hvorfor skal innvandrere absolutt få gjøre som de vil her til lands?!

Får de gjøre absolutt som de vil her til lands? Mener du at du ikke respekterer andre kulturers klesstil og levesett? Prøver de ikke å tilpasse seg dette landets normer? Hvem er "de"? Alle muslimer?

Kan jeg få spørre hvor gammel du er, amelia?

Gammel 11-07-09, 20:56   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan jeg ser på innvandrere?

Vel - etter et høyst ufrivillig og langt opphold på Rikshospitalet nå nylig, kunne jeg kontanstere følgende: Legen var tysk, sykepleieren svensk, og vaskehjelpa så ut til å være fra Somalia. Uten innvandring, stopper sykehusene.

Det er på godt og vondt noe som heter religionsfrihet og ytringsfrihet her i landet. Det betyr, om man liker det eller ei, at folk har rett til å utøve sin religion og kle seg som de vil, stort sett, så lenge det ikke bryter mot norsk lov.

Folk flest er greie folk, uansett hvilken etnisk bakgrunn og religion de har - og en drittsekk er en drittsekk uansett nasjonalitet.

Gammel 11-07-09, 20:59   #10
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Folk flest er greie folk, uansett hvilken etnisk bakgrunn og religion de har - og en drittsekk er en drittsekk uansett nasjonalitet.

Så sant - så sant!

Gammel 11-07-09, 21:05   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ytringsfrihet her i landet. Vi har også rett til å sette skolegang for barn høyere enn dette (innvandrerjenter skal ikke få slippe unna gym for eksempel) vi skal ikke godta omskjæring, eller diskriminering. Men så lenge ikke slike ting blir brutt så er det da en selvfølge at folk skal få kle seg som de vil og utøve sin religion i fred.

Og så skjønner jeg ikke helt hva du mener amelia, det virker ikke som at du har helt klart for deg hva du ikke liker, er det "innvandrere" eller er det "muslimer".
Jeg kan ikke helt se at integreringsproblemene er lik mellom grupper som bosniske muslimer, muslimske somaliere eller kristne eritreere for den del. Det virker som at du ikke helt har klart for deg at dette dreier seg om forskjellige grupper og at du ikke liker utlendinger rett og slett.

Gammel 11-07-09, 21:09   #12
Trollet
Aktiv

Trollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Romerike
Trollet er litt kulTrollet er litt kul
Standard

Veldig enig med alt Inagh sier.
Klok dame.

Trollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 21:16   #13
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke generalisering, så jeg vil ikke svare på noe som gjelder "innvandrere" generelt. Det finnes "dårlige eksempler" blant alle grupper i samfunnet, og jeg vil helst ikke dømmes på grunnlag av f eks kriminelle handlinger begått av andre utenlandsadopterte. Eller kristne. Eller folk bosatt i bynære strøk. Eller studenter. Eller kvinner i alderen 25-30. Osv.

Gammel 11-07-09, 21:20   #14
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av amelia, her.

Er jeg rasistisk i min mening her? Hva synes du om innvandrere?

Du kan slappe av; du er ikke rasist. Rasisme innebærer nemlig et slags system i galskapen, og din avsky for utlendinger er for kunnskapsløs til å bli godkjent som rasisme.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 21:22   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Du kan slappe av; du er ikke rasist. Rasisme innebærer nemlig et slags system i galskapen, og din avsky for utlendinger er for kunnskapsløs til å bli godkjent som rasisme.

Fremmedfiendtlig er hun vel, hun kan vel kalle seg det, om hun vil.

Gammel 11-07-09, 21:26   #16
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Innvandrere er greie når de ikke er så mange, da blir de en berikelse.
Men når det blir mange, opphopning, sånn at man føler seg utenfor som norsk, i forhold til språk, skikker, dagligliv, da blir det for mye.

Det muslimske kvinnesynet får meg også til å se rødt. Kvinnen er noe uselvstendig, som skal beskyttes, forsørges, og være avhengig av mannen, og skal dekkes til for å ikke vekke attrå hos menn, som skal få lov til å tilbe gud ifred for syndige vesener.
Det kan være det er positive krefter for å forandre på dette, men siden lovene, de lærde, dvs de som bestemmer er menn er vel veien ganske frem.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 21:27   #17
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Integrasjon er vel noe man kan håpe på i forhold til innflyttere til landet vårt. Den største bommerten amelia gjør her er vel egentlig å generalisere sine meninger ang. muslimer?

Gammel 11-07-09, 21:28   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det muslimske kvinnesynet får meg også til å se rødt. Kvinnen er noe uselvstendig, som skal beskyttes, forsørges, og være avhengig av mannen,

Jeg kjenner endel muslimske jenter som vekselsvis hadde ledd rått, og så ristet på hodet, og overhodet ikke kjent seg igjen i det utsagnet der.

Muslimer er ikke muslimer - på samme vis som kristne ikke er kristne - med mindre man liker båser, og da bør man helst holde seg i fjøset.

Gammel 11-07-09, 21:31   #19
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Fremmedfiendtlig er hun vel, hun kan vel kalle seg det, om hun vil.

Det skal jeg ikke protestere på.
*storsinnet*

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 21:35   #20
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg kjenner endel muslimske jenter som vekselsvis hadde ledd rått, og så ristet på hodet, og overhodet ikke kjent seg igjen i det utsagnet der.

Muslimer er ikke muslimer - på samme vis som kristne ikke er kristne - med mindre man liker båser, og da bør man helst holde seg i fjøset.

Det er veldig bra!
Men ta for eksempel tildekkingskravet, det tolkes strengere nå enn før. Flere nå, er enige om at hijab er obligatorisk. Også niqab blir det flere av.
For 20 år siden var det ikke så vanlig som det er nå.

Det er mulig at det er mange positive trender, men jeg tror at den muslimske kvinnefrigjøringen henger litt etter fortsatt.

På samme måte som kristne ikke er kristne... joda, jeg håper selvfølgelig det går den veien.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:06.