Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skilsmisse-statistikken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-07, 15:55   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skilsmisse-statistikken.

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg kan ikke egentlig se at det er særlig relevant i forhold til eventuelle problemer rundt samlivsbrudd. Man er jo omtrent like skilt om man ikke var gift før man gikk fra hverandre. Og som Hattifnatten sier så er det flere brudd mellom samboere enn gifte.

Ja, forskjellen ligger vel langt mer i om man har barn eller ikke, enn i om man er gift eller ikke. Kanskje mange "får barn for lett", i den forstand at de ikke har tenkt på og snakket nok omkring livet med barn før de får dem. (Hvis man f.eks. blir overrasket over den beryktede "tidsklemmen", så tror jeg definitivt man har tenkt seg for lite om på forhånd.)

Gammel 03-01-07, 15:59   #2
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, forskjellen ligger vel langt mer i om man har barn eller ikke, enn i om man er gift eller ikke. Kanskje mange "får barn for lett", i den forstand at de ikke har tenkt på og snakket nok omkring livet med barn før de får dem. (Hvis man f.eks. blir overrasket over den beryktede "tidsklemmen", så tror jeg definitivt man har tenkt seg for lite om på forhånd.)

Jeg er enig jeg, men det kan vel til en viss grad forsvares at man jo faktisk ikke helt VET hva man går til?

Gammel 03-01-07, 16:02   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg er enig jeg, men det kan vel til en viss grad forsvares at man jo faktisk ikke helt VET hva man går til?

Det er klart. Det vet man jo ikke når man gifter seg ("gifter seg" er her ment som forkortelse for "går inn i et voksent, forpliktende forhold") heller. Men jeg tror det er lurt av folk å både tenke på og snakke om hva man tror man går til, før man går til det skritt å gifte seg eller få barn.

Gammel 03-01-07, 16:04   #4
kunstnerspiren
Til tider frustrert...

Medlem siden: Dec 2006
kunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populær
Standard

Jeg tror at selv om man tenker så det knaker på tidsklemmen på forhånd før man får barn, så vil man ikke være i stand til å forstå dette presset før man er I det. Slik er det jo med alle ting. Det er vel derfor man blir klok av erfaring. Jeg tror ikke man kan skylle på at man ikke er forberedt godt nok eller har pratet nok om det før man får barn og evnt skilles. Jeg tror ikke det er mulig å prate nok for å være nok forberedt, rett og slett.

Gammel 03-01-07, 16:09   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kunstnerspiren, her.

Jeg tror at selv om man tenker så det knaker på tidsklemmen på forhånd før man får barn, så vil man ikke være i stand til å forstå dette presset før man er I det. Slik er det jo med alle ting. Det er vel derfor man blir klok av erfaring. Jeg tror ikke man kan skylle på at man ikke er forberedt godt nok eller har pratet nok om det før man får barn og evnt skilles. Jeg tror ikke det er mulig å prate nok for å være nok forberedt, rett og slett.

Ikke nok, nei. Naturligvis ikke. Jeg mener ikke at alle forhold kunne vært reddet hvis man bare hadde snakket sammen på forhånd. Men jeg tror at en del forhold kunne fungert bedre, og kanskje overlevd til tross for problemer, hvis folk tenkte seg om mer og snakket mer sammen - både på forhånd og underveis. (Og kanskje noen forhold aldri ville blitt til ekteskap og påfølgende skilsmisser hvis folk hadde snakket mer sammen og tenkt seg bedre om.)

Gammel 03-01-07, 16:17   #6
kunstnerspiren
Til tider frustrert...

kunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populær
Standard

Ikke nok, nei. Naturligvis ikke. Jeg mener ikke at alle forhold kunne vært reddet hvis man bare hadde snakket sammen på forhånd. Men jeg tror at en del forhold kunne fungert bedre, og kanskje overlevd til tross for problemer, hvis folk tenkte seg om mer og snakket mer sammen - både på forhånd og underveis. (Og kanskje noen forhold aldri ville blitt til ekteskap og påfølgende skilsmisser hvis folk hadde snakket mer sammen og tenkt seg bedre om.)

Men hvor godt tenker man når man er i 20-årene kontra 30-årene? Det er jo forskjell på alder og inngåelse av ekteskap og erfaring i sekken. Jeg synes ihvertfall det er forskjell i min tankegang nå når jeg er 32 enn da jeg var 23 og giftet meg. NÅ skjønner jeg tidsklemma, men aldri i verden om jeg forsto det da jeg var 23.

Gammel 03-01-07, 16:20   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Men hvor godt tenker man når man er i 20-årene kontra 30-årene? Det er jo forskjell på alder og inngåelse av ekteskap og erfaring i sekken. Jeg synes ihvertfall det er forskjell i min tankegang nå når jeg er 32 enn da jeg var 23 og giftet meg. NÅ skjønner jeg tidsklemma, men aldri i verden om jeg forsto det da jeg var 23.

Selvsagt skjønner man ting bedre når man har opplevd dem selv, og naturligvis forstår de fleste både seg selv og andre og mye annet bedre når de blir eldre og får mer erfaring. Jeg er usikker på hvor du vil hen?

Gammel 03-01-07, 16:23   #8
kunstnerspiren
Til tider frustrert...

Standard

Selvsagt skjønner man ting bedre når man har opplevd dem selv, og naturligvis forstår de fleste både seg selv og andre og mye annet bedre når de blir eldre og får mer erfaring. Jeg er usikker på hvor du vil hen?

Vil ingensteder spesielt. Bare funderer høyt, for mange ekteskap inngås jo i 20 årene.

Gammel 03-01-07, 18:14   #9
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja og nei.
Jeg tror det er en god del man kan tjene på å snakke gjennom og kartlegge. Og så må man reforhandle underveis.

Men om det er noen tydelige "dealbreakers" som ingen er villig til å inngå kompromiss på så er det jo dumt å oppdage det i ettertid. F.eks. (og dette er satt veldig på spissen) dersom en synes at fysisk avstraffelse av barn er uakseptabelt og en annen er vokst opp med det og mener det er en viktig del av barneoppdragelsen. Eller at en gleder seg til å være hjemme med de fremtidige barna mens de er små og den andre aldri i livet kunne tenke seg å være eneforsørger for familien i noen år. Å oppdage slike ting etter å ha giftet seg og fått barn kan tyde på at man ikke har gjort grundig nok research i forkant.

Det er jo kanskje ikke så naturlig for unge, nyforelskede par å diskutere barneoppdragelse og andre hverdagsting. Men før ekteskap tror jeg det ville vært lurt å ta en runde på slike ting. Om ikke annet, så for å oppdage hva man må avklare og være litt i forkant. Mens man enda er nogenlunde fattet.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 18:08   #10
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at en del ting er noe man ikke kan være ferdig med før det begynner. F.eks. dette med å bli en god match som foreldre. Det er noe med at veien blir til mens man går også.

Men en felles plattform og målsetning kan være en kjempefordel.

Noen deler av livet er ting man ikke kan starte som "ferdig utlært" i. Ekteskap, forelderskap osv. Men det er som sagt noen faktorer som kan øke sjansen for å lykkes og det er bl.a. dette med å ha nogenlunde matchende verdigrunnlag og målsetning. Grovt sett. Særlig detaljert tror jeg det er vanskelig å sette seg inn i før man faktisk er der.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:24.