Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tips på spisesteder, gir dere det uansett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-09, 22:05   #1
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes det amerikanske systemet, hvor man MÅ gi så og så mange prosent uansett, er fantastisk irriterende og uhensiktsmessig, så jeg vil gjerne bidra til at det ikke blir sånn i Norge også.

I USA er lønnen basert på tips. De har så og si ikke fastlønn i det hele tatt. I Norge har servitører helt ok tarifflønn.

Jeg tipser 10% hvis servicen er bra og maten god. Jeg tipser ingenting dersom servicen er dårlig, og bare bittelitt dersom maten er middels. Servitøren straffer jeg ikke fordi kokken har laget dårlig mat.

Gammel 01-08-09, 22:13   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjeldnere og sjeldnere. Tidligere tipset jeg alltid og hadde nesten alltid litt dårlig samvittighet dersom jeg ikke følte det var nok. Men etter å ha lært av faren min (som spiser veldig mye ute) at man bare skal tipse dersom man er ekstra fornøyd, så er det blitt mindre tipsing. Vi spiser ganske ofte ute, enda mer før vi fikk barn og barn nummer en. Dersom vi skulle tipse hele tiden, så ville vi brukt ufattelig mye penger for det.

Ellers er jeg enig med Teofelia. Prisen på maten burde være prisen på maten, og that's it.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 22:17   #3
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Vi tipser stort sett alltid, og ser på det som en grei måte å gi beskjed om at vi er misfornøyde med å ikke gi tips.

Hvor mye vi gir er helt avhengig av hvor fornøyde vi er. Dårlig service og sur betjening = null tips.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 22:16   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

I Servitøren straffer jeg ikke fordi kokken har laget dårlig mat.

Deles ikke tipsen på kokken og servitøren, da?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 22:19   #5
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Deles ikke tipsen på kokken og servitøren, da?

Jo, det er slik de fleste steder. Tror det er avtaler på det på etablerte steder og. Så er det elendig mat må man se på servitøren som kokkens forlengede arm.

Gammel 02-08-09, 00:35   #6
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

I USA er lønnen basert på tips. De har så og si ikke fastlønn i det hele tatt. I Norge har servitører helt ok tarifflønn.

Jeg tipser 10% hvis servicen er bra og maten god. Jeg tipser ingenting dersom servicen er dårlig, og bare bittelitt dersom maten er middels. Servitøren straffer jeg ikke fordi kokken har laget dårlig mat.

Her i USA er lønnen omtrent utelukkende basert på tips, ja, så da tipser man. Lønnen varierer fra stat til stat, mener å ha lest fra 1-3 dollar timen. Ikke noe å forsørge verken seg selv eller familien på.... Så da er det tipen de lever av. Den er mellom 15-20%. Jeg pleier å tipse flatt 15% hvis ikke det ikke er helt ræva mat og eller service, da runder jeg oppover. Det å spise her er uansett så billig at det er halv pris selv etter man har tipset. Og iom at servitørene jobber for tips, er servicen stort sett veldig god. I matveien er de dessverre mer opptatt av kvanitet enn kvalitet .

Forøvrig er det ikke bare restauranter man tipser her, men frisører, spa osv. Hadde store problemer med å få noen vi var på ferie her til å forstå at man legger igjen penger til vaskedama på hotellet. De syntes ikke det var nødvendig (de var fornøyd med servicen) så lenge de hadde betalt for rommet.

I Norge tipset jeg etter fornøydhet mht mat og service.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:40.