|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
Textrovert
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg er veldig enig med Teofelia. Jeg runder av oppover, og tipser litt ekstra hvis servicen har vært veldig god eller jeg/vi har vært spesielt "brysomme". Denne uka tipset jeg litt ekstra på et sted der de dempet musikken da jeg spurte om de kunne gjøre det, og UTEN å skru på lyden på fullt igjen etter to minutter, slik de fleste gjør.
![]() |
#23 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?
![]() |
#24 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
I USA er lønnen basert på tips. De har så og si ikke fastlønn i det hele tatt. I Norge har servitører helt ok tarifflønn.
![]() |
#25 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Sjeldnere og sjeldnere. Tidligere tipset jeg alltid og hadde nesten alltid litt dårlig samvittighet dersom jeg ikke følte det var nok. Men etter å ha lært av faren min (som spiser veldig mye ute) at man bare skal tipse dersom man er ekstra fornøyd, så er det blitt mindre tipsing. Vi spiser ganske ofte ute, enda mer før vi fikk barn og barn nummer en. Dersom vi skulle tipse hele tiden, så ville vi brukt ufattelig mye penger for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Vi tipser stort sett alltid, og ser på det som en grei måte å gi beskjed om at vi er misfornøyde med å ikke gi tips.
![]() |
#29 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Jo, det er slik de fleste steder. Tror det er avtaler på det på etablerte steder og. Så er det elendig mat må man se på servitøren som kokkens forlengede arm.
![]() |
#30 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg rotet meg inn i en utgreiing som jeg fjernet i innlegget jeg skrev tidligere i kveld, men det gikk på det samme som Teofelia skriver. At jeg egentlig synes tipsing er noe tull, og at jeg heller vil betale mer for maten hvis det er slik at de ansatte tjener så dårlig at de er avhengig av tips for å få en anstendig lønn.
![]() |
#31 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg har erfaring fra bransjen, og min mann jobber fremdeles innenfor området og det er endel misforståtte tanker rundt dette med kvalitet på mat og servering. Tidligere da jeg jobbet som kokk var det de aller fleste steder slik at servitørene puttet alt av tips i lomma, uten å dele med kjøkkenet. For meg blir det helt feil, for hvordan gjesten oppfatter måltidet har jo i stor grad med kvaliteten på maten å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg liker å runde litt opp til hva jeg finner naturlig, men vet mange synes jeg er litt gjerrig.
![]() |
#33 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Siden jeg har cøliaki gir det rom for situasjoner som enten kvalifiserer til masse tips (godt glutenfritt brød, god tilpasning av menyen, at de lager noe av det brødet jeg selv har med og tar lite betalt for det, f.eks.), eller ingen tips (kan ikke tilpasse noe på menyen, serverer brød oppi maten min, tilpasser menyen ved å bare servere meg et par reker mens den egentlige menyen var langt mer overdådig).
![]() |
#35 |
maler
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg tipser som hovedregel ikke. Jeg gjorde det mer før jeg skjønte at tips ofte går i en fellespott som deles, før hadde jeg en illusjon om at jeg kunne tipse en særdeles hyggelig servitør for eksempel. Og hvis jeg er ute på et sted med spesielt bra mat, er det som regel en spesielt bra pris sett fra restauranten sin side også. Men hvis atmosfæren, servicen, maten og stedet har gjort det til en spesiell opplevelse, tipser jeg. Og da tipser jeg godt. Jeg tipser ikke hvis jeg har stått i kø for bord, ventet en halv evighet på å få bestille, maten er midt på treet og man gir opp tanken på dessert fordi det ikke kommer noen forbi og spør, men man ender opp med å betale ved disken fordi det tar eviglang tid. Det synes jeg er en ganske vanlig opplevelse når jeg spiser ute dessverre.
![]() |
#36 |
By the Sea
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Hva med taxi, da?
![]() |
#37 |
Shake it out!
|
Her i USA er lønnen omtrent utelukkende basert på tips, ja, så da tipser man. Lønnen varierer fra stat til stat, mener å ha lest fra 1-3 dollar timen. Ikke noe å forsørge verken seg selv eller familien på.... Så da er det tipen de lever av. Den er mellom 15-20%. Jeg pleier å tipse flatt 15% hvis ikke det ikke er helt ræva mat og eller service, da runder jeg oppover. Det å spise her er uansett så billig at det er halv pris selv etter man har tipset. Og iom at servitørene jobber for tips, er servicen stort sett veldig god. I matveien er de dessverre mer opptatt av kvanitet enn kvalitet
![]() |
#40 |
Bedreviter
|
Aldri, med mindre det er noe helt ekstraordinært. For noen uker siden ba jeg sjåføren om å hjelpe meg inn døren og opp en trapp, fordi vi måtte være to til å bære det jeg transporterte. Da tipser jeg for den ekstra tiden h*n bruker og som ikke kommer med i kjøretaksten, typisk 20-30 kroner. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|