Sv: Little miss Perfect
Opprinnelig lagt inn av Mex, her.
Om hun ene moren ønsket å tjene penger så jentungen kunne få råd til collage, så tror jeg nok at hun hadde kommet lenger ved å fokusere på andre tallenter enn kjønnhet.
Det samme slo meg, såvidt meg bekjent har de stipendordninger for studenter med spesielle skills/talenter innen f.eks idrett.
Og jeg tror jeg faktisk er enig med Adrienne i at det er noe eget med denne fokusen på utseendet kontra å fremelske et talent.
Jeg er helt på linje med Mim når det gjelder det syke i ensidig fokus på ett talent (som musiker-/idrettsforeldrene hun viser til), men likevel vrenger det seg i meg litt ekstra når det gjelder dette her.
Hva skjer med et barnesinn når de får innprentet at de må være vakre for å være vellykkede?
Hva slags verdier får de med seg videre i livet?
Hva vil være ringvirkningene, hva kan de videreformidle til andre - vil ikke disse være mer troende til å trykke ned andre barn som kanskje ikke er "pene nok" ?
Og hva skjer den dagen disse jentene kommer i puberteten, legger på seg, får kviser?
Hvor høy er andelen spiseforstyrrelser blant tidligere barnepageant-deltagere?
De etiske problemstillingene er mange, og jeg begriper ikke hva som driver et menneske til slikt.
Selv ble jeg mobbet fra barnsben av fordi jeg var "stygg", men det kunne ikke ramle meg inn å leve ut drømmen om idealutseendet gjennom mine barn på den måten disse mødrene ser ut til å gjøre.