|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?
Bullshit. *host* Behandling av hyperkolesterolemi og diabetes er feks i høyeste grad kostrelatert; men svært ofte vil pasienten heller ha piller enn kostholdsendringer som inngriper i vel tilvant tilværelse.
|
|
|
|
#2 |
|
Live and let live
|
Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?
Vel, det finnes nå så ymse av leger. Jeg har litt inntrykk av at den generasjonen som er nå (altså din generasjon MN), kan mer om kost og slikt enn generasjonen over. Det gjelder jo forøvrig også i hele samfunnet generelt.
|
|
|
#3 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?Min erfaring med leger er ikke at de ikke er positive til kosholdsomlegging for sykdommer som cøliaki, diabetes osv. Men at de har litt vanskelig for å se gråsonene. Altså, for de fleste leger er det en helt klar grense, enten tåler du dette, eller så tåler du det ikke. Og om du er over grensa, slik at du tåler det, er det bare å hive på. Men jeg mener bestemt at det finnes gråsoner, at selv om man ikke blir dausjuk av enkelte matvarer, kan det hende det ikke er optimalt for en å innta det i store mengder. Slik oppfatter jeg litt holdningen til vitamin- og mineralnivåer også. Så lenge du er over grensa for mangel, er alt bra, liksom, men mange stoffer her jo store variasjoner innenfor referanseområdet. Jeg, feks, tok blodprøver hos legen med beskjed om at alt var bra, men fortsatt følte jeg meg veldig sliten og tung i kroppen. Når jeg gikk til en mer "åpen" lege, og tok nye prøver, kunne hun fortelle at riktignok hadde jeg ingen mangler, men alle nivåene lå bare så vidt over grenseverdien, og hun var bekymret for at jeg ikke klarte å ta opp nok næringsstoffer. Etter en lengre kur med kostholdsomlegging og tilskudd, har jeg merkbart mer energi og overskudd.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|