|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo
Siden menneskerettighetene blir brutt hver dag i Kongo, så er det ikke sikkert at FN ser at det er noe større problem at det er to nordmenn det handler om i motsetning til kongolesere.
|
|
|
#122 |
|
Ser lyst på livet
|
Men prinsippielt, er det et større problem at menneskerettene blir brutt når det er hvite det er snakk om enn når det er svarte? |
|
|
|
|
|
#123 |
|
Mother of Dragons
|
Nei, hvorfor skulle det være det? Men jeg har inntrykk av at mange (snakker generelt her nå, annemede, ikke til deg) mener at norske nordmenn fra Norge på en måte har med seg Norge i bagasjen og ikke skal trenge å forholde seg til rettsystemet i andre land, at mange rett og slett ikke skjønner at om man reiser over de norske grensene så er man faktisk ikke i Norge lenger.
|
|
|
#125 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og ikke minst ser det ut til at mange forventer at UD skal stille opp 100% og mere enn det. Tenker ikke bare på denne saken. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
© All rights reserved
|
Aperegime?
Og sånn tror jeg dette ordet ble oppfattet av de fleste av oss. Og det passer seg ikke å klage over saklighet, for i neste øyeblikk å bruke ordet aperegime.
Enig med Esme. En rettsak uten rettferdighet er kjip for alle, det samme er en dødsdom. Hver dag henrettes både usyldige og skyldige, og det er selvsagt galt og urettferdig. Men det er ikke verre for en nordmann enn for en kongoleser. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Travelt opptatt
|
I mitt hode er neger et nøytralt ord. Men jeg går ikke rundt og bruker det likevel.
Jeg syns faktisk også at UD kunne gjort en bedre jobb i forhold til mediehåndtering. Man får inntrykk av at de er tafatte, uhjelpsomme og lite dyktige, selv om det foregår mye bra på bakrommet. Og det er faktisk litt viktig at massen får noe informasjon, slik at de slipper unødig kritikk. Særlig siden sjefene deres (politikerne) rekrutteres fra denne massen.
Ja. Du har rett til å skjønne hva som foregår i en rettsak der du er en av partene. Alle som har bruk for det får tolk i norske rettsaler. Du har også rett på å ha en forsvarer tilstede, selv om du ikke har råd til en.
|
|
|
#128 |
|
Tankefull
|
Enig!
|
|
|
#129 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoKlart det ikke er verre, men mtp Norges holdning til dødsstraff må jo UD bare fortsette å legge press på Kongo. Vi må vise oss sterke og tro til dette prinsippet - ikke bare når det gjelder utleveringer av kriminelle fra Norge. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
© All rights reserved
|
Klart det ikke er verre. Et menneske er et menneske, uahengig av nasjonalitet, nasjonens lover og nasjonens holdning til dødstraff. Dømmes man til døden spiller det pokker så liten rolle hvor man kommer fra, døden er endelig for alle. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoJeg synes denne oppsummeringen av hvordan og hvorfor ting virker som de gjør i Kongo var bra og konsis. Desverre.
|
|
|
|
#132 |
|
This is normal!
|
Største delen av bistandsmidlene Norge gir til Kongo går til de som er mest sårbare; "interne" flyktninger og ofre for kjønnsbasert vold. Jeg synes ikke disse skal straffes for at de bor i et land der rettssystemet er håpløst. (Vel, de er vel allerede straffet for det egentlig. Prøv å anmelde en voldtekt i Kongo liksom...)
|
|
|
|
#133 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Nå er den hverfall det:
|
|
|
#134 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoJeg synes faktisk at staten Norge har et større ansvar for egne borgere enn borgere fra andre land. Det er en del av tryggheten i det å være innehaver av pass og en identitet. Joshua French er visstnok halvt britisk, så det hadde vært interessant å se hva Storbritannia hadde gjort hvis han forfektet sitt britiske statsborgerskap...
|
|
|
#135 |
|
Passiv
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoEr det ikke oppfylt krav til tolkning hvis det ikke tolkes fortløpende? Det ble tolket, men dommeren leste ferdig først så ble det tolket etterpå slik jeg forsto det. Da er det tolket vel? (Dette er jo detaljer da, men jeg bare lurer.) |
|
|
|
#136 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoEtterpå og etterpå. Ifølge avisene så forstod de at de var dømt til døden da de ble ført fra rettslokalet og folk gjorde tegn til å kutte strupene deres.
|
|
|
#137 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoMen allikevel så synes jeg det er litt problematisk at hvite skal ha så mye større rettsvern i fremmed land enn det de svarte innbyggerne skal ha. Kan ikke det oppleves litt urettferdig? |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Rettsvernet følger ikke hudfarge. Det ser vi jo i denne rettsaken, der hvite nordmenn er dømt til døden på (til dels) pussige spionanklager. Hadde disse nordmennene vært mørke i huden (for nordmenn er jo ikke en homogen gruppe når det kommer til utseende), hadde jeg forventet akkurat den samme innsatsen fra UD for å ta vare på rettsikkerheten til borgere av eget land... Kan være rettsinstansen i Kisangani derimot hadde gjort ting annerledes hvis French og Moland ikke var etnisk norske?
|
|
|
#140 |
|
Passiv
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoMen hvis man nå ser for seg at det ble gjort beslag i militære kart, FN uniformer, kamuflasjeuniformer og skarpskyttervåpen - da føler jeg at jeg igrunnen kan forstå at de knas for spionasje jeg. Man har ikke normalt med seg militære kart om man er ryggsekkturist vel? Link |
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|