Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-09, 16:28   #181
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg skjønner ikke hvor jeg skrev at dette ville blitt min hobby?
Jeg ville sett dette som noe som kunne hjulpet meg å overleve. Det var en digresjon og dem er det flere av i denne tråden.

Og nei - jeg kan ikke vite sikkert jeg heller, jeg bare regner med at jeg ville forsøkt å lære meg så mye jeg kunne som kunne hjelpe meg å overleve. For eksempel alle mulige veier gjennom ett kongolesisk rettssystem, språket eller hva som helst annet.

Ja, jeg skjønte at du tenkte på hva du ideelt sett burde ha gjort for å overleve i fengselet og bedre din egen situasjon.

Jeg satte det på spissen fordi _jeg tror_ at det å være i disse gutta sine sko er en så ekstrem opplevelse, at det er umulig å planlegge hvordan man skal fylle dagene.

Gammel 09-09-09, 16:30   #182
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Uansett må det være forferdlig å vite at ens barn sitter fengslet i et land med helt andre regler og lovverk. Der rettferdigheten slik vi kjenner den, ikke eksisterer.
Sårende kommentarer,fleiping og vitsing er dagligdags om ens egne barn.
Jeg håper og tror at jeg aldri vil få oppleve noe lignende som de foreldrene, men setter man barn til verden så er det alltid en liten risiko for at de går egne veier og tar valg vi foreldre ikke nødvendigvis er enige i, men det er fortsatt våre barn som vi elsker betingelsesløst.

At man da er dum,naiv,grisk eller hva de to guttene kan kalles betyr ikke at UD er fritatt fra å gi den beste hjelp de kan.Man skal behandles likeverdig som en hvilken som helst norsk statsborger.Ingen forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker.
De ble faktisk dømt til døden, og sjansen for at noen tar loven i egne hender og fullfører dommen bak murene, er til stede.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 16:38   #183
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

At man da er dum,naiv,grisk eller hva de to guttene kan kalles betyr ikke at UD er fritatt fra å gi den beste hjelp de kan.Man skal behandles likeverdig som en hvilken som helst norsk statsborger.Ingen forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker.
De ble faktisk dømt til døden, og sjansen for at noen tar loven i egne hender og fullfører dommen bak murene, er til stede.

Veldig godt sagt.
Mulig at det er ingen som mener at de ikke skal få all mulig hjelp, men mange legger vekt på hvor dumme de er.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 16:57   #184
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Hvordan tror du fengslene er der nede?
Jeg ville tro det er en litt annen standard i fengslene der enn her
Jeg leste et sted at fangevokterne ikke var lønnet, men levde på det de kunne skaffe seg fra fangene. En kongo-ekspert har sagt man ikke lever lenge i et kongolesisk fengsel.
Kanskje de må kjempe som dyr bare for å overleve, og derfor ikke har mulighet til å lære seg fransk.
Man kan ikke bruke norske standarder for Kongo.

Jeg tror ikke det er norske standarder heller. Jeg velger å stole på de intervjuene jeg har fått med meg fra norske myndigheters representanter som har sagt hele veien at det går greit og at de etter forholdene har hatt det ok. Jeg vil jo tro at med fengselsvoktere som er avhengige av fangene for å tjene penger så skulle en nordmann kunne kjøpe seg levelige forhold? Men det bare tror jeg.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Ja, jeg skjønte at du tenkte på hva du ideelt sett burde ha gjort for å overleve i fengselet og bedre din egen situasjon.

Jeg satte det på spissen fordi _jeg tror_ at det å være i disse gutta sine sko er en så ekstrem opplevelse, at det er umulig å planlegge hvordan man skal fylle dagene.

Og du må ikke glemme at dette er ikke deg og meg. Dette er gutter som planla å leve av ekstremsport-turisme med skytevåpen og whatnot der nede. De må tåle litt tøffere forhold enn en fp-mamma før de gir opp.

Men nok om det - jeg ville prøvd. Jeg ville antagelig klart å lære med såpass som hva "dømt til døden" betyr sånn at jeg skjønte dette før jeg så håndbevegelsene på gaten. Vil jeg tro. Om meg.

Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 16:57   #185
Slettet bruker
Passiv

Standard

(Jeg lærer meg igrunnen bittelitt bare jeg skal på ferie et sted i en uke jeg altså. Det er utrolig greit.)

Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 16:59   #186
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis dette hadde vært en av mine sønner hadde jeg også tordnet og klaget. Og vært bunnløst fortvilet og livredd...

Jeg hadde også være fortvilet og livredd. Derimot hadde jeg ikke sagt "Nå må Norge få ut guttene! NÅ! De har virkemidlene tilgjengelig!" og så på spørsmål akkurat hvilke virkemidler man mente at Norge hadde, svare med "Det får de finne ut sjæl".

Man blir ikke automatisk idiot av å være redd for barna sine altså. Jaysus, for en type han faren var.

Gammel 09-09-09, 18:15   #187
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg hadde også være fortvilet og livredd. Derimot hadde jeg ikke sagt "Nå må Norge få ut guttene! NÅ! De har virkemidlene tilgjengelig!" og så på spørsmål akkurat hvilke virkemidler man mente at Norge hadde, svare med "Det får de finne ut sjæl".

Man blir ikke automatisk idiot av å være redd for barna sine altså. Jaysus, for en type han faren var.

Igjen, det blir kanskje litt vanskelig å sette seg inn i hva som går igjennom hodet til foreldrene til disse to (eller foreldrene til hvem som helst som har barn med en dødstraff hengende over seg).

Gammel 09-09-09, 18:21   #188
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Jeg tror ikke det er norske standarder heller. Jeg velger å stole på de intervjuene jeg har fått med meg fra norske myndigheters representanter som har sagt hele veien at det går greit og at de etter forholdene har hatt det ok. Jeg vil jo tro at med fengselsvoktere som er avhengige av fangene for å tjene penger så skulle en nordmann kunne kjøpe seg levelige forhold? Men det bare tror jeg.

Og du må ikke glemme at dette er ikke deg og meg. Dette er gutter som planla å leve av ekstremsport-turisme med skytevåpen og whatnot der nede. De må tåle litt tøffere forhold enn en fp-mamma før de gir opp.

Men nok om det - jeg ville prøvd. Jeg ville antagelig klart å lære med såpass som hva "dømt til døden" betyr sånn at jeg skjønte dette før jeg så håndbevegelsene på gaten. Vil jeg tro. Om meg.

Ja, men så var vel ikke spørsmålet om de klarte å lære seg hva "sitt" "stå" "mord" og liknende var på fransk. Greia var vel egentlig at de hadde krav på ALT ble tolket RIKTIG underveis. Det betyr nok mer språkkunnskap enn jeg hadde fått med meg på et kveldskurs for nybegynnere, for å si det sånn.

Klart disse gutta bør tåle mer enn mange, det synes jeg faktisk de har bevist underveis også. Både fysikk og psyke tilsier at de er topptrent og sterkere enn snittet.

Gammel 09-09-09, 18:42   #189
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Igjen, det blir kanskje litt vanskelig å sette seg inn i hva som går igjennom hodet til foreldrene til disse to (eller foreldrene til hvem som helst som har barn med en dødstraff hengende over seg).

Igjen veldig enig. Synes ikke foreldrenes oppførsel er noe å reagere på i det hele tatt.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 18:45   #190
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes ikke de virker som om de tåler all verdens for å være helt ærlig. Det er en og annen reaksjon underveis her som tyder på at de rett og slett ikke fikser det her i det hele tatt.

Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 19:18   #191
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ikke de virker som om de tåler all verdens for å være helt ærlig. Det er en og annen reaksjon underveis her som tyder på at de rett og slett ikke fikser det her i det hele tatt.

Den skjønte jeg ikke. Hva mener du?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 22:10   #192
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Den skjønte jeg ikke. Hva mener du?

De møter i retten og gjør alt de kan for å vise sin forakt for retten for eksempel. Møter ustelte, ber tribunalet ta livet av seg, nekter å forklare seg osv. Det tyder for meg på at de takler dette ganske dårlig. Det er sånne reaksjoner jeg mener tyder på at de er kraftig ute av balanse eller ekstremt lite voksne.

Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 22:16   #193
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

De møter i retten og gjør alt de kan for å vise sin forakt for retten for eksempel. Møter ustelte, ber tribunalet ta livet av seg, nekter å forklare seg osv. Det tyder for meg på at de takler dette ganske dårlig. Det er sånne reaksjoner jeg mener tyder på at de er kraftig ute av balanse eller ekstremt lite voksne.

Ah, da henger jeg med. Og kan ikke annet enn å si meg enig. Kraftig ute av balanse og ekstremt lite voksne er vel kanskje årsaken til at de befant seg i Kongo i utgangspunktet.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 22:42   #194
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Møter ustelte

Jeg tror kanskje ikke barberblader og sakser deles ut til fri bruk i fengsler. Deres foreldre betaler såvidt jeg har lest for å i det hele tatt få levert vann, mat og malariamedisiner til dem, så fasilitetene er nok svært begrensede når det gjelder den type "luksus".

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 23:12   #195
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Vel, i følge VGs journalist har de ikke tilgang på såpe eller varmt vann, så å barbere seg vil kunne føre til mer trøbbel (med tanke på hudinfeksjoner o.l.) enn å la skjegget gro. Jeg vet ellers ikke hvor store muligheter de har for "å stelle" seg i dette fengselet. Tannhelsen var vel også blitt ganske dårlig etterhvert. Tyfus og malaria er nok også med på å gi dem et litt slitent og ustelt inntrykk, i tillegg til belastningen med å være drapstiltalt selvsagt...

Jeg blir helt forbauset over hvor mange meninger dere har over _hvordan_ andre mennesker burde reagere eller bruke tiden sin i en situasjon vi ikke klarer å sette oss inn i i det hele tatt. Er ikke det litt lettvint å sitte her i Norge å MENE noe om hvordan folk bør se ut etter 4 måneder i et Kongolesisk fengsel? Eller mene noe om hvordan foreldrene til to dødsdømte reagerer?

Gammel 09-09-09, 23:18   #196
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste et intervju et eller annet sted - sikkert på vg-nett - med misjonær Rune Edvardsen, som har lang fartstid i Kongo. Han sa noe om at fanger i Kongo generelt er avhengig av et nettverk utenfra som kan forsyne dem med hygieneartikler, klær, mat - hva man trenger til livsopphold. M&F har til en viss grad fått hjelp via misjonærer til nå, men det er jo begrenset hvor lenge de kan holde på med dette. Edvardsen var bekymret for hvordan det ville gå med gutta om de må sone i fengsel i Kongo, uten et slikt nettverk rundt seg som kan hjelpe dem.

Man kan mene hva man vil om M&F -både om mer eller mindre intelligens mellom ørene og hvorvidt de er skyldige i dette og/eller hint. Problemet er at gutta ikke har fått en rettferdig rettssak - rettssikkerheten har jo vært latterlig i og med at de ikke har fått tolk etc. Her håper jeg for guttas skyld at en ankesak fører fram til en litt høyrere, og kanskje mer organisert domstol.

At norske myndigheter skal inn og rydde opp syns jeg blir for dumt, annet enn å via diplomatiske kanaler sørge for at dødsdommen ikke blir håndhevet. Gutta tok en kalkurlert risiko ved å leke seg på tvilsomt vis i et land som er langt unna Norge i tenkemåte, kultur og samfunnsstruktur. Jeg syns det blir for dumt at Staten Norge gå ut og rydde opp etter envher dust av en norsk statsborger som mer eller mindre bevisst roter seg opp i trøbbel.

Jeg har ingen problemer med å forstå at foreldrene skriker opp. Hadde gutten min endt opp i samme situasjon - Gud forby - hadde jeg nok skreket høyt sjøl og forlangt både det ene og det andre. Tviler på man er helt rasjonell i tankegangen når sønnen sitter fengslet i et afrikansk land, dømt i en heller tvilsom rettssak, og med en dødsdom x 5 over hodet.

Gammel 09-09-09, 23:31   #197
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vel, i følge VGs journalist har de ikke tilgang på såpe eller varmt vann, så å barbere seg vil kunne føre til mer trøbbel (med tanke på hudinfeksjoner o.l.) enn å la skjegget gro. Jeg vet ellers ikke hvor store muligheter de har for "å stelle" seg i dette fengselet. Tannhelsen var vel også blitt ganske dårlig etterhvert. Tyfus og malaria er nok også med på å gi dem et litt slitent og ustelt inntrykk, i tillegg til belastningen med å være drapstiltalt selvsagt...

Jeg blir helt forbauset over hvor mange meninger dere har over _hvordan_ andre mennesker burde reagere eller bruke tiden sin i en situasjon vi ikke klarer å sette oss inn i i det hele tatt. Er ikke det litt lettvint å sitte her i Norge å MENE noe om hvordan folk bør se ut etter 4 måneder i et Kongolesisk fengsel? Eller mene noe om hvordan foreldrene til to dødsdømte reagerer?

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 00:26   #198
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tyder for meg på at de takler dette ganske dårlig.

Jeg vet sannelig ikke hvor godt jeg hadde taklet å være i et korrupt fengsel hvor vold og drap skjer foran øynene på deg, du har en hel landsby som ønsker å kverke deg og en dommer som dømmer deg til døden.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 08:39   #199
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Torbjørn Egner tegnet domsavsigelsen allerede back in the days:

Gammel 10-09-09, 08:50   #200
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh

At norske myndigheter skal inn og rydde opp syns jeg blir for dumt, annet enn å via diplomatiske kanaler sørge for at dødsdommen ikke blir håndhevet. Gutta tok en kalkurlert risiko ved å leke seg på tvilsomt vis i et land som er langt unna Norge i tenkemåte, kultur og samfunnsstruktur. Jeg syns det blir for dumt at Staten Norge gå ut og rydde opp etter envher dust av en norsk statsborger som mer eller mindre bevisst roter seg opp i trøbbel.

Bør Staten Norge rydde opp etter ikke-dustete norske statsborgere som havner i trøbbel andre steder? Mitt inntrykk er hvert fall at det ikke skal så forferdelig mye til for å komme i trøbbel i Kongo, og helt uskyldige mennesker kan ha skikkelig uflaks. Er poenget at jo mer dust man er, jo mindre hjelp bør man få, eller mener dere at det er hver mann for en selv uansett, for dette er ikke Staten Norge sitt ansvar?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:21.