|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo
Ja, jeg skjønte at du tenkte på hva du ideelt sett burde ha gjort for å overleve i fengselet og bedre din egen situasjon.
|
|
|
#182 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoUansett må det være forferdlig å vite at ens barn sitter fengslet i et land med helt andre regler og lovverk. Der rettferdigheten slik vi kjenner den, ikke eksisterer.
|
|
|
|
#183 |
|
Deltidsmamma
|
Veldig godt sagt. |
|
|
|
|
|
#184 |
|
Passiv
|
Jeg tror ikke det er norske standarder heller. Jeg velger å stole på de intervjuene jeg har fått med meg fra norske myndigheters representanter som har sagt hele veien at det går greit og at de etter forholdene har hatt det ok. Jeg vil jo tro at med fengselsvoktere som er avhengige av fangene for å tjene penger så skulle en nordmann kunne kjøpe seg levelige forhold? Men det bare tror jeg.
Og du må ikke glemme at dette er ikke deg og meg. Dette er gutter som planla å leve av ekstremsport-turisme med skytevåpen og whatnot der nede. De må tåle litt tøffere forhold enn en fp-mamma før de gir opp. |
|
|
|
#185 |
|
Passiv
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo(Jeg lærer meg igrunnen bittelitt bare jeg skal på ferie et sted i en uke jeg altså. Det er utrolig greit.) |
|
|
|
#186 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg hadde også være fortvilet og livredd. Derimot hadde jeg ikke sagt "Nå må Norge få ut guttene! NÅ! De har virkemidlene tilgjengelig!" og så på spørsmål akkurat hvilke virkemidler man mente at Norge hadde, svare med "Det får de finne ut sjæl".
|
|
|
#187 |
|
Usedvanlig begavet
Igjen, det blir kanskje litt vanskelig å sette seg inn i hva som går igjennom hodet til foreldrene til disse to (eller foreldrene til hvem som helst som har barn med en dødstraff hengende over seg).
|
|
|
#188 |
|
Usedvanlig begavet
Ja, men så var vel ikke spørsmålet om de klarte å lære seg hva "sitt" "stå" "mord" og liknende var på fransk. Greia var vel egentlig at de hadde krav på ALT ble tolket RIKTIG underveis. Det betyr nok mer språkkunnskap enn jeg hadde fått med meg på et kveldskurs for nybegynnere, for å si det sånn.
|
|
|
#189 |
|
Ringskrømt
|
Igjen veldig enig. Synes ikke foreldrenes oppførsel er noe å reagere på i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#190 |
|
Passiv
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoJeg synes ikke de virker som om de tåler all verdens for å være helt ærlig. Det er en og annen reaksjon underveis her som tyder på at de rett og slett ikke fikser det her i det hele tatt. |
|
|
|
#191 |
|
|
Den skjønte jeg ikke. Hva mener du? |
|
|
|
|
|
#192 |
|
Passiv
|
De møter i retten og gjør alt de kan for å vise sin forakt for retten for eksempel. Møter ustelte, ber tribunalet ta livet av seg, nekter å forklare seg osv. Det tyder for meg på at de takler dette ganske dårlig. Det er sånne reaksjoner jeg mener tyder på at de er kraftig ute av balanse eller ekstremt lite voksne. |
|
|
|
#193 |
|
|
Ah, da henger jeg med. Og kan ikke annet enn å si meg enig. Kraftig ute av balanse og ekstremt lite voksne er vel kanskje årsaken til at de befant seg i Kongo i utgangspunktet. |
|
|
|
|
|
#194 |
|
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror kanskje ikke barberblader og sakser deles ut til fri bruk i fengsler. Deres foreldre betaler såvidt jeg har lest for å i det hele tatt få levert vann, mat og malariamedisiner til dem, så fasilitetene er nok svært begrensede når det gjelder den type "luksus". |
|
|
|
|
|
#195 |
|
Usedvanlig begavet
Vel, i følge VGs journalist har de ikke tilgang på såpe eller varmt vann, så å barbere seg vil kunne føre til mer trøbbel (med tanke på hudinfeksjoner o.l.) enn å la skjegget gro. Jeg vet ellers ikke hvor store muligheter de har for "å stelle" seg i dette fengselet. Tannhelsen var vel også blitt ganske dårlig etterhvert. Tyfus og malaria er nok også med på å gi dem et litt slitent og ustelt inntrykk, i tillegg til belastningen med å være drapstiltalt selvsagt...
|
|
|
#196 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoJeg leste et intervju et eller annet sted - sikkert på vg-nett - med misjonær Rune Edvardsen, som har lang fartstid i Kongo. Han sa noe om at fanger i Kongo generelt er avhengig av et nettverk utenfra som kan forsyne dem med hygieneartikler, klær, mat - hva man trenger til livsopphold. M&F har til en viss grad fått hjelp via misjonærer til nå, men det er jo begrenset hvor lenge de kan holde på med dette. Edvardsen var bekymret for hvordan det ville gå med gutta om de må sone i fengsel i Kongo, uten et slikt nettverk rundt seg som kan hjelpe dem.
|
|
|
#197 |
|
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#198 |
|
Glamorøs
|
Jeg vet sannelig ikke hvor godt jeg hadde taklet å være i et korrupt fengsel hvor vold og drap skjer foran øynene på deg, du har en hel landsby som ønsker å kverke deg og en dommer som dømmer deg til døden.
|
|
|
#199 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoTorbjørn Egner tegnet domsavsigelsen allerede back in the days:
|
|
|
#200 |
|
Ringskrømt
|
Bør Staten Norge rydde opp etter ikke-dustete norske statsborgere som havner i trøbbel andre steder? Mitt inntrykk er hvert fall at det ikke skal så forferdelig mye til for å komme i trøbbel i Kongo, og helt uskyldige mennesker kan ha skikkelig uflaks. Er poenget at jo mer dust man er, jo mindre hjelp bør man få, eller mener dere at det er hver mann for en selv uansett, for dette er ikke Staten Norge sitt ansvar? |
|
|
|
![]() |
|
|