Sv: Polen vil begynne med kastrering av lovbrytere
Jeg synes at kjemisk eller fysisk kastrering er et greit tilbud å gi. Jeg husker noen programmer jeg så om dette noen år tilbake hvor en overgriper var intervjuet. Han sa at før han ble kastrert så kunne han ikke sitte på bussen uten at fantasiene hans begynte å spinne rundt hva han kunne tenke seg å gjøre med den eller den eller den andre passasjeren. Han følte at han ble satt fri fra dette gjennom å fratas sin drift og mente at dette var verdt det å kunne delta som et menneske i et samfunn. Jeg har tenkt siden at for ham ble dette som det er for en med adhd å få sine medisiner. Ja, det endrer han ganske mye. Men det er verdt det fordi funksjonen hans i samfunnet blir bedre og han kan få et bedre liv. Samtidig kan verden bli tryggere for andre. Det er vinn-vinn.
Men å kastrere en som ikke er motivert tror jeg ikke har noen effekt. For å si det sånn - en mann som er impotent er ikke nødvendigvis uinteressert i å ha sex. Og en som er pedofil og som ønsker å leve ut denne legningen og mener at dette er greit blir ikke mer ansvarlig om han aldri så mye kastreres. På samme måte som man ikke får en skattebetaler ut av en narkoman ved hjelp av metadon alene så er ikke kjemisk kastrering noen behandling av pedofili.
Jeg tror forøvrig ikke det er så sikkert at pedofili kan behandles i det hele tatt. Det har vært gjort en hel del forsøk på å behandle homofili vet jeg. Og joda, man har klart å lansere skam, å få den med denne legningen til å skamme seg så dypt at han eller hun tar livet av seg. Men å fjerne den seksuelle legningen har ikke vist seg mulig stort sett.
Det man kan gjøre for en pedofil er selvsagt å forsøke å hindre at dette blir en overgriper. Man voldtar ikke barn automatisk om man er pedofil. På samme måte som mange andre i samfunnet vårt ikke praktiserer sin seksuelle legning kan også pedofile la dette være. Og leve med sorgen om at de ikke kan leve ut sine begjær og drømmer og må holde det som en mørk hemmelighet hele livet.
Gjennom det å hjelpe en pedofil til å ikke begå overgrep kan kastrering være en metode. Fordi det er mindre plagsomt å ikke etterleve driftene sine når driftene er fjernet. Men å bare kappe ballene (kjemisk eller fysisk) stanser ingen overgrep.
Ut fra et rent hevnaspekt kan jeg se at mange kan ønske å utsette pedofile og andre for mye rart - men det er lite konstruktivt og løser ingen problemer. Man må med andre ord skille mellom snørr og barter.
|