Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Polen vil begynne med kastrering av lovbrytere (seksuell omgang med mindreårige etc.)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hva synes du?
Bra straffetiltak 24 50,00%
Liker ikke straffeutviklingen 16 33,33%
Vet ikke. Annet. 8 16,67%
Deltakere: 48. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-09, 21:24   #1
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Polen vil begynne med kastrering av lovbrytere (seksuell omgang med mindreårige etc.)

Det nye lovteksten fastslår at alle som er dømt for seksuell omgang med barn under 15 år, eller incest, vil bli kjemisk kastrert.

I tillegg vil straffenivået for incest og pedofili bli høyere med de nye reglene. Også personer som tar til orde for at sex mellom voksne og barn er harmløst, vil bli straffet etter de nye bestemmelsene.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3289155.ece

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 21:46   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Polen vil begynne med kastrering av lovbrytere

Kanskje det hadde vært smart å få med presiseringen i headingen også?
Nå kan man jo tro at alle kastreres, også de som er f.eks. dømt for underslag.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 22:02   #3
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Denne pollen var for vanskelig. Jeg foreslår i stedet:

Vil Polen begynne å kastrere lovbrytere?
[ ] Ja
[ ] Nei

Ben "all of the above" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 22:22   #4
Michelle:)
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2009
Michelle:) har et hav av muligheter foran seg
Standard

De har jo utrolig store psykiske problemer, og blir ikke tatt riktig hånd om av samfunnet. Det er ikke mange psykologer osv som vil behandle de, for det er mange av de som vil ha hjelp.

Jeg vet ikke helt hva jeg syntes, men kanskje det kan skremme forbryterne til å ikke begå overgrepene.

Gutt ventet 2 Desember 09.
Michelle:) er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 22:28   #5
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Michelle:), her.

De har jo utrolig store psykiske problemer, og blir ikke tatt riktig hånd om av samfunnet. Det er ikke mange psykologer osv som vil behandle de, for det er mange av de som vil ha hjelp.

Mener du at man kan rehabilitere pedofile?

Gammel 25-09-09, 22:34   #6
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gwen, her.

Beklager, den var kanskje litt krass. Så nå at du var ny.

Uansett. Voksne mennesker som forbryter seg seksuelt på barn er noe av mest avskyelige jeg kan tenke meg. Det vil ikke hjelpe dem å sitte x antall timer hos en psykolog for å endre tankesett når de mest sannsynlig er født på denne måten. Det er ikke et "virus" de har pådratt seg, dette er et forskrudd seksuelt tankesett som det burde vært null-tolleranse ovenfor. Man må heller frata dem muligheten til å tenke og utføre fantasiene sine.

Jeg synes det er en skam at så få pedofile seksualforbrytere blir tatt.

Gammel 25-09-09, 22:34   #7
Nybegynner

Standard

Nei, det er vel noe de kommer til å være til evig tid. Men de kan jo kanskje få muligheten til å få ett normalt liv om man gir de nok hjelp.

Skal de gi kvinner som er pedofile kjemisk kastrering også? Det er jo ikke kun snakk om å penetrere eller andre ting, det handler jo mye om makt også. Så er ikke alltid sexdriften vel?

Gammel 25-09-09, 22:39   #8
Nybegynner

Standard

Beklager, den var kanskje litt krass. Så nå at du var ny.

Uansett. Voksne mennesker som forbryter seg seksuelt på barn er noe av mest avskyelige jeg kan tenke meg. Det vil ikke hjelpe dem å sitte x antall timer hos en psykolog for å endre tankesett når de mest sannsynlig er født på denne måten. Det er ikke et "virus" de har pådratt seg, dette er et forskrudd seksuelt tankesett som det burde vært null-tolleranse ovenfor.

Jeg synes det er en skam at så få pedofile seksualforbrytere blir tatt.

Syntes ikke du var krass, trenger ikke gi meg noe myk start. Da burde jeg vel holdt meg unna denne diskusjonen.

Jeg mener at pedofile som søker hjelp selv, burde få muligheten til å bli hjulpet før de begår eventuelle overgrep.

Jeg forsvarer ikke de pedofile her altså, om noen hadde misbrukt noen av mine nære eller kjære hadde jeg nok gitt de mer enn en kjemisk kastrering.

Gammel 25-09-09, 22:51   #9
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Kjemisk kastering er ingen kur for pedofili.

Gammel 25-09-09, 22:52   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vil ikke hjelpe dem å sitte x antall timer hos en psykolog for å endre tankesett når de mest sannsynlig er født på denne måten.

Vet du det, eller er det bare noe du vil tro?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 23:07   #11
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Man kan selvsagt behandle mennesker som forgriper seg mot barn. Det gjøres i Norge hver eneste dag og i svært mange tilfeller hjelper det, ja.

Om alle lar seg behandle med vellykket resultat er jo en annen sak.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 00:14   #12
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Når staten begynner å kastrere borgere, da begynner vi å bevege oss tilbake til temmelig primitive tilstander.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 00:25   #13
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Kan ikke forstå hva det skal hjelpe mot, egentlig. Og hva om noen da er uskyldig dømt.

Gammel 26-09-09, 02:41   #14
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Man skal jo være rimelig sikker for at man skal kunne ta i bruk sånne tiltak som kastrering. Jeg mener at man eier sin egen kropp. Fullt og helt. Ingen skal kunne ta seg til rette mot et annet menneske og "skade" kroppen dems, enten de er barn, eller pedofilidømte. I utgangspunktet mener jeg faktisk det er et overgrep, og hva gjør det ene overgrepet bedre enn det andre?

Jeg er derimot for at de skal kunne få hjelp til kjemisk kastrering om de ønsker det. Mange av dem gjør det.

En løsning på problemet kan jo være å "tag'e" personer som er dømt for sedelighetsforbrytelser mot barn. Nærmer de seg en skole/barnehage/lekeplass, så går en alarm et eller annet sted og det blir sjekket opp i.

Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 02:51   #15
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

Man skal jo være rimelig sikker for at man skal kunne ta i bruk sånne tiltak som kastrering. Jeg mener at man eier sin egen kropp. Fullt og helt. Ingen skal kunne ta seg til rette mot et annet menneske og "skade" kroppen dems, enten de er barn, eller pedofilidømte. I utgangspunktet mener jeg faktisk det er et overgrep, og hva gjør det ene overgrepet bedre enn det andre?

Jeg er derimot for at de skal kunne få hjelp til kjemisk kastrering om de ønsker det. Mange av dem gjør det.

En løsning på problemet kan jo være å "tag'e" personer som er dømt for sedelighetsforbrytelser mot barn. Nærmer de seg en skole/barnehage/lekeplass, så går en alarm et eller annet sted og det blir sjekket opp i.

Kjemisk kastrering er ikke noe inngrep som er varig. Det er medisiner som vil redusere seksualdriften i en gitt periode.

Jeg kjenner for dårlig til effekt kjemisk kastrering vil gi, men stiller meg i utgangspunktet positiv til tanken. Dette ikke bare som straffetiltak, men jeg har vært borti et program om nettopp dette hvor flere av de pedofile forklarte at de opplevde det som at de endelig ble fri fra sin egen sykdom og seksualitet. De personene det var snakk om her, var så "fanget" av sin syke seksualitet at det var en altoverskyggende greie i hverdagen.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 02:55   #16
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Jeg er klar over at det ikke er varig, men jeg synes likevel at det skal være frivillig.
Hvis en person har en tendens til å stjele biler, skal man da lamme armene hans, så lenge det ikke er varig? Eller vil man da ta fra denne personen nytteverdien av hendene, slik at han ikke får brukt dem til andre ting?

Gammel 26-09-09, 02:59   #17
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har problemer med å sammenligne vanlig krimininalitet med vold og overgrep mot barn. Jeg er villig til å gå rimelig langt i å beskytte unger. Dette går for meg ikke på avstraffelse eller hevn, men en mulighet til å beskytte de mest sårbare.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 03:06   #18
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Selvsagt skal de mest sårbare beskyttes, men dessverre er det nok sånn at også de pedofile har rettigheter. At vi som foreldre gjerne hadde sett dem uthengt og brent er en ting, men i realiteten har de også krav på ett menneskeverdig liv.

Om jeg ikke tar helt feil, praktiseres den metoden jeg synes er mest riktig i Miami, Florida. Dog på en noe ubra måte. Raffiner den litt og send den ut i verden.

Som sagt så mener jeg at det ene overgrepet ikke forsvarer det andre. Det samme mener jeg om dødstraff og er derfor i mot det.

Gammel 26-09-09, 03:13   #19
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Miami har også dette "uthengingsprogrammet":
http://offender.fdle.state.fl.us/off...fyy!1088646612

Har ikke helt bestemt meg for hva jeg synes. Det er klart; jeg liker jo å vite om det er noe sånt i nabolaget mitt, så optimalt og egoistisk for meg, ville være om de hadde stor rød saftblander på hodet, tatovert "pedo" i panna, og alle fikk en "flyer" i posten om at personen hadde flyttet inn. :skrape:

Gammel 26-09-09, 03:32   #20
Kallisti
Apfel der Zwietracht

Kallisti sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
Kallisti er populærKallisti er populærKallisti er populær
Standard

Kjemisk kastrering er ikke annet enn primitiv symptombehandling. Selvsagt kan mennesker med pedofil legning rehabiliteres, og hvis man slutter å demonisere menneskene som begår disse (ja, forferdelige) overgrepene, ville kanskje flere oppsøkt hjelp før de forgriper seg på barn og ungdom. Samtidig er det viktig å nyansere. Pedofile overgripere er ikke en homogen gruppe, og det er absurd å tro at en type terapi eller behandling vil fungere for alle. Jeg forsøker ikke å bagatellisere skadevirkningene av overgrep begått av voksne mot barn, jeg jobber til daglig med ungdom som har vært utsatt for incest, seksuelle overgrep og vold i nære relasjoner. Det de fleste av disse barna etterlyser er en omverden som faktisk tør å snakke om tabubelagte tema, og som har nok ryggrad og anstendighet til å gripe inn når de merker at noe er galt med barnet. Kjemisk kastrering endrer ikke på måten vi snakker med hverandre på, og det resulterer ikke i mer omsorg for dem som er utsatt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.